کد خبر: آلودگی-هوا-ممکن-است-کشندگی-کووید-19-را-تح
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
آلودگی هوا ممکن است کشندگی کووید-19 را تحت تأثیر قرار دهد
به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت) به نقل از MedicalNewsToday، تیمی از محققان دانشگاه ارهوس در دانمارک و دانشگاه سیهانا در ایتالیا به بررسی ارتباط احتمالی آلودگی هوا و کووید19 پرداختند. در این مطالعه ، که در مجله آلودگی محیط زیست منتشر شده است، رابطه‌ای روشن بین آلودگی هوا و میزان مرگ و میر ناشی از کووید19 در ایتالیا مشاهده شد. همچنین دلایلی را پیشنهاد می‌دهد تا ممکن بودن این ارتباط را اثبات کند.

متفاوت بودن میزان کشندگی آلودگی هوا ممکن است خطرناکی کووید19 را تحت تأثیر قرار دهد

گسترش سریع ویروس SARS-CoV-2 بدان معناست که دانشمندان زمان کمی برای مشخص شدن تأثیر در سرعت انتقال آن و تا چه اندازه کشنده بودن آن داشته اند. با این حال دانشمندان قبلاً برخی از عوامل مؤثر بر مرگ و میر کووید19 را شناسایی کرده اند. این عوامل شامل شرایط اساسی بهداشتی، سن فرد و جنسیت آنها است. آنها این اطلاعات را مبتنی بر داده های استنباط شده از بیماری های تنفسی ویروسی قبلی یا کشورهایی مانند ایتالیا یا چین قرار داده اند که در معرض این ویروس قرار داشتند.

آلودگی هوا و گسترش کووید19 آلودگی هوا ممکن است خطرناکی کووید19 را تحت تأثیر قرار دهد

نویسندگان این مقاله در آلودگی محیط زیست، یک ارتباط احتمالی را که دانشمندان قبلاً به آن نپرداخته بودند یعنی پیوند میان آلودگی هوا و تعداد کشته شدگان ناشی از کووید-19 را کشف کردند. این ارتباط وقتی آشکار شد که آنها به وضعیت ایتالیا نگاه کردند. آمارهای رسمی دولت ایتالیا بسته به نواحی جغرافیایی، تغییر قابل توجهی در مرگ و میر ویروس را نشان می دهد. براساس این ارقام، مناطق شمالی ایتالیا مانند لمباردی یا امیلیا رومانا نرخ مرگ و میر 12 درصد را تجربه کردند. در بقیه کشور نرخ مرگ و میر حدود 4/5 درصد بوده است. نویسندگان متوجه شدند که ممکن است طیف وسیعی از توضیحات در مورد این تغییرات وجود داشته باشد. این اختلافات ممکن است ناشی از شیوه ثبت هر یک از مناطق و مرگ و میرها و یا این واقعیت باشد که این دو منطقه جمعیت نسبتاً مسنی داشتند. محققان معتقدند آلودگی هوا عامل احتمالی دیگری است که می تواند دلیل این تغییر را توضیح دهد.
علاوه بر داشتن میزان مرگ و میر به میزان قابل توجهی بالاتر از دیگر نقاط دنیا از  کووید19، لومباردی و امیلیا رومانا  بدترین آلودگی هوا را نه فقط در ایتالیا بلکه در تمام اروپا  دارند. بنابرین آن‌ها به ارتباط میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید19 پی بردند. مترجم : معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha