کد خبر: آمبولی-چربی-چگونه-بدنبال-شکستگی-ایجاد
۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۲۹
آمبولی چربی چگونه بدنبال شکستگی ایجاد می‌شود؟

دکتر حمید پدرام جراح و متخصص استخوان و مفاصل در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آمبولی چربی و علت این نوع آمبولی در بیمارانی که عمل های جراحی انجام می دهند، بیان کرد: به غیر از آمبولی چربی ما شاهد ترومبوآمبولی (آمبولی لخته ی خون) هم هستیم که اندام های مختلف به خصوص اندام تحتانی و ساق پا را درگیر می کند.

ترومبوآمبولی

وی افزود: آمبولی لخته ی خون با جا به جایی می تواند برای قلب، مغز و ریه مشکل ایجاد کند اما آمبولی چربی بیشتر به دلیل آزاد شدن دراپلت و گونه هایی بافت چربی که داخل خون شناور هستند اتفاق می افتد.

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل با بیان اینکه آمبولی چربی بیشتر در شکستگی ها مشاهده می شود، گفت: زمانی که استخوانی شکسته می شود، مغز و استخوان که در آن چربی وجود دارد وارد رگ های باز بدن که بر اثر شکستگی پاره شده اند، می شوند.

درگیری قلب و مغز

دکتر پدرام ادامه داد: دانه های چربی که در محیط وجود دارند با پاره شدن رگ ها وارد عروق می شوند و ریه، قلب ، مغز و دیگر اندام های بدن را درگیر می کنند.

وی تصریح کرد: این چربی ها وارد سیستم شریانی خون می شوند و بعد از عبور از فیلتر قلب و ریه، باعث انسداد عروق و سکته های قلبی و مغزی می شود.

مهمترین عامل آمبولی چربی

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل بیان داشت: مهمترین عامل آمبولی چربی شکستگی های استخوان است؛ سیستم‌های دفاعی که این چربی ها را از بین می برند هم در آمبولی نقش دارند. سن بالا که در آن شکستگی لگن زیاد است بیشتر در معرض آمبولی چربی قرار دارد.

دکتر پدرام اضافه کرد: کسانی که برای کاهش وزن، عمل های زیبایی انجام می دهند هم در معرض آمبولی چربی قرار دارند. دانه های آزاد شده چربی معمولا وارد عروق سیاه رگی و بعد وارد شریان خون می شوند.

آمبولی چربی درمان واضحی ندارد

وی با اشاره به راه های درمان آمبولی چربی گفت: آمبولی چربی خیلی درمان واضحی ندارد و بیشتر حفاظتی است و باید علائم حیاتی مریض را نگه داشت تا بدن خود را پیدا کند. معمولا پزشکان از بعضی از رگ ها برای جریان خون استفاده می کنند تا بیمار نجات پیدا کند.

این پزشک جراح و متخصص استخوان و مفاصل ادامه داد: بعضی از داروهایی که برای آمبولی لخته ی خون استفاده می شود برای درمان آمبولی چربی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر پدرام یادآور شد: اگر فردی عمل جراحی لگن و استخوان ران انجام داده باشند در هفته ی اول خطر بیشتری آنها را تهدید می کند اما بین 2 تا 3 ماه همچنان خطر آمبولی چربی و آمبولی لخته ی خون بیمار را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: آمبولی چربی بیشتر در هفته های اول و بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد. معمولا 60 درصد از کسانی که دچار آمبولی چربی در ریه می شوند بر اساس آمارها زنده نمی مانند و 40 نفر به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha