کد خبر: ابعاد-و-شاخص-های-پژوهشی،-آموزشی-و-نوآور
۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۳۲

در نخستین نشست هماهنگی پانل دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین، دومین رویداد اینوتک ملی سلامت، اعضاءدرباره الگوهای قابل بهره برداری برای زیرساخت­ های دانشگاه ها و پژوهشگاه های نسل سوم کارآفرین حوزه سلامت، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر مصطفی کریمیان اقبال رییس بخش غرب آسیا و شمال آفریقا (WANA ) انجمن IASP (انجمن بین المللی پارک­های علمی) با اشاره به این که بحث دانشگاه­های کارآفرینی، نه تنها در وزارت علوم، بلکه در سایر ارگان­ها هم در حد شعار باقی مانده است، افزود: متأسفانه هنوز کار کارشناسی و منسجمی در باره ابعاد مختلف راه اندازی دانشگاه های کار آفرین صورت نگرفته و مکانیزم ­ها، فرآیندها و معیارها مشخص نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد که رویداد اینوتک بتواند دیدگاه ها و مشکلات در این زمینه را در جامعه­ علمی کشور مطرح کند.

به گفته دکتر کریمیان اقبال، شش تا هفت معیار مهم در باره دانشگاه­ها و پژوهشگاه ­های کارآفرین وجود دارد که از آن جمله، شاخص ­ها و معیارهای آموزش مناسب، پژوهش­های کارآفرین محور، نوآوری و فن­آوری، اشتغال ­پذیری و بین­المللی بودن فعالیت­هاست.

وی افزود: در دانشگاه­های کار آفرین، باید نرخ ورود به بازار در فارغ­ التحصیلان بالا باشد. همچنین این دانشگاه ­ها از نظر زیرساخت­ های ارتباطی قوی­ترند و توجه زیادی به آموزش از راه دور دارند.

رییس بخش غرب آسیا و شمال آفریقا انجمن IASP (انجمن بین­المللی پارک­های علمی) با اشاره به اینکه برای رشد علمی و اقتصادی کشور چاره­ای جز توسعه­ی دانشگاه­ها و پژوهشگاه­ های کار آفرین نداریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز الگوی مناسبی در باره دانشگاه کار آفرین در ایران وجود ندارد ولی برخی از دانشگاه ­ها  از جمله صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و علم و صنعت گام­های خوبی در این باره برداشته­اند.

دکتر کریمیان اقبال افزود: مثلا در دانشگاه صنعتی اصفهان بیش از 700  ایده تجاری­سازی وجود دارد که منجر به شکل گرفتن 40 فعالیت صنعتی شده است.

وی تصریح کرد: در پانل سوم رویداد، در باره تجربه­ی این دانشگاه ­ها صحبت خواهد شد.

دکتر کریمیان اقبال اصلی ترین چالش ­ها برای راه­اندازی دانشگاه­های کار آفرین در کشور را نبود فرهنگ مناسب کار آفرینی در دانشگاه ­ها و استقلال از دولت ­ها دانست و افزود: دانشگاه­ها باید به عنوان سازمان­ های فعال، پویا و مستقل عمل کنند تا با شناخت نیازهای جامعه و  منطقه در محیطی رقابتی بتوانند به رشد صنعت، پژوهش و اقتصاد کمک کنند.

دکتر کریمیان اقبال در باره معیارهای پژوهشگاه ­های کار آفرین نیز گفت: نسبت کمتر تأمین بودجه از بخش دولتی نسبت به بخش­های غیر دولتی، تعداد ثبت اختراع­ها و تعداد شرکت­های زایشی که از دل پژوهشگاه­ها شکل می­گیرد از مهمترین معیارهای، پژوهشگاه­ های نسل سوم و کار آفرین است.

دکتر محمد مهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه فن آوری ­های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ـ ابن سینا نیز در این نشست با اشاره به این‌که پژوهشگاه ابن­سینا سعی کرده است که با توجه به آموزش نیروی انسانی متخصص، پژوهش­های نوآور و فراهم کردن زیر ساخت­ها برای ارتباط پژوهش با صنعت و بازار کار، به معیارهای پژوهشگاه ­های نسل سوم و کار آفرین نزدیک شود، افزود: این پژوهشگاه تلاش می کند پژوهش ­ها و آموزش ­های خود را در راستای نیازهای جامعه و ارتقای سلامت مردم برنامه­ریزی کند.

وی تأکید کرد: پرداختن به ابعاد مختلف و گام­ هایی که باید دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­ها بردارند تا به سمت نسل سوم و کار آفرین حرکت کنند از مباحثی است که بهتر است در پانل سوم رویداد مورد تأکید قرار گیرد.

دکتر علی نجومی، عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران نیز با اشاره به اینکه بحث دانشگاه­ها و پژوهشگاه­های کار آفرین حدود بیست سال است که در کشور مطرح است، تأکید کرد: تاکنون صدها مقاله در این باره نوشته شده است، ولی برای تبدیل دانشگاه­ های نسل دوم به دانشگاه­ های کار آفرین نیاز به زیرساخت­ هایی است که بهتر است با نگاهی جامع­تر و در همایشی وسیع­تر به گفتگو و مباحثه گذاشته شود.

دکتر نجومی پیشنهاد کرد که در پانل سوم دومین رویداد اینوتک سلامت ، در باره ابعاد پژوهشی، آموزشی و نوآوری دانشگاه­‌های کار آفرین و نقش آنها در شکل­گیری اکوسیستم کار آفرین در کشور صحبت شود.

گفتنی است که در پایان این نشست مقرر شد که این پانل  با محور ارایه معیار های آموزش، پژوهش و نو آوری و چگونگی ایجاد دفاتر انتقال فن­آوری در دانشگاه ها  آغاز و تجربه سه دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و علوم تحقیقات ارائه و  همچنین پژوهشگاه ابن سینا  و پژوهشگاه رویان به دستاوردها و مدل های خود برای دستیابی به پژوهشگاه کارآفرین بپردازند. دومین نشست هماهنگی، ماه آینده جهت نهایی نمودن اداره پانل برگزار خواهد شد.

از معاونان آموزش و پژوهش دانشگاه ­ها و مراکز تحقیقاتی، اعضای هیأت علمی دانشگاه ­ها، دانشجویان و افراد علاقه­ مند به حوزه ­های کار آفرینی به ویژه در بخش سلامت دعوت می­ شود تا در این پانل علمی و آموزشی شرکت کنند.

لازم به ذکر است که دومین رویداد ملی اینوتک سلامت  با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و پژوهشگاه ابن سینا از  سوم تا پنجم شهریور ماه امسال در تهران برگزار می شود.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر  و ثبت نام، به سایت این رویداد به آدرس www.inotechsalamat.com   مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha