کد خبر: اجلاس-داووس-و-اهمیت-چندجانبه‌گرایی-بر
۸ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۰۰
اجلاس داووس و اهمیت چندجانبه‌گرایی برای عبور از بحران کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در این نشست که به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از ساخت واکسن کرونا به عنوان یک دستاورد بین‌المللی یاد کرد و گفت که این مساله نشان می‌دهد ما در کنار هم می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم. هرچند کار به گفته او دشوارتر از آنچیزی است که ابتدا تصور می‌شد.

وی عنوان کرد که اتحادیه اروپا به لطف همه‌گیری کرونا یاد گرفت چگونه با هم همکاری کند؛ اما سرعت و بروکراسی مساله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. صدراعظم آلمان همچنین از بازگشت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت استقبال کرد و آن را پیام مثبتی در راستای توسعه چندجانبه گرایی توصیف کرد.

در خصوص تغییرات اب و هوایی نیز صدر اعظم آلمان عنوان کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند اولین قاره باشد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. او در این رابطه فهرستی از راه‌کارهایی را که می‌تواند به تحقق این مساله منجر شود ارائه داد و نسبت به تعلل برخی کشورهای توسعه یافته و صنعتی انتقاد کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در اظهار نظری مشابهی عنوان کرد که همه‌گیری کرونا جوامع بین‌المللی را متحول و ضرورت همکاری‌های بهداشت برای مقابله با این بحران را برجسته کرده است.

وی افزود که اقتصاد فردا به همگرایی انسان‌ها گره خورده و هرچند نظام سرمایه داری سطح زندگی بسیاری از مردم را بهتر کرد اما باعث گسترش نابرابری و فقر شده است.

رئیس جمهوری فرانسه از شرکت‌های تجاری خواست تا در مبارزه با نابرابری‌ها نقش فعالی داشته باشند و مسئولیت آثار مخرب فعالیت های خود را بر تغییرات اقلیمی بر عهده بگیرند.

وی از قدرت هوش مصنوعی به عنوان اهرمی‌ در آینده اقتصاد جهان یاد کرد و گفت که به لطف این تحولات ظرفیت‌های جهان برای حل مشکلات از جمله تغییرات اب و هوایی متحول خواهد شد؛ به این شرط که مقرراتی وضع شود تا مانع تاثیرات منفی آن بر دمکراسی شود.

در بخش دیگری از اجلاس امروز، روسای بانک‌های بین المللی پیرامون پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا بحث و تبادل کردند. آن‌ها تاکید کردند که دورکاری در ابتدای همه‌گیری کرونا موثر بود اما به تدریج دارد اثر بخشی خود را از دست می‌دهد.

جز استلی مدیرعامل بانک بارکلیز انگلیس ادامه این وضعیت را ناپایدار خواند و ماری اردوس مقام ارشد بانک جی‌پی مورگان چیس هم اوضاع را دشوار توصیف کرد و گفت: انرژی که شما از کار در کنار هم دریافت می‌کنید، در کار کردن از راه دور وجود ندارد.

وی افزود که بخشی از موفقیت کار از راه دور در ابتدای کرونا ناشی از هیجان فضای جدید بود؛ اما تداوم این وضعیت و شناسایی گونه‌های جدید کرونا مدیران بانک را وحشت زده کرده است. «دنیا باید فکر کند چطور از این وضعیت خلاص شود».

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد امروز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ در سایه همه‌گیری کرونا و بحران اقتصاد جهانی به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به عنوان اولین سخنران اجلاس امسال هشدار داد که جهان با یکی از بدترین دوره‌های رکود اقتصادی بعد از پایان جنگ جهانی دوم روبروست و این برای اولین بار در طول تاریخ است که فعالان تجاری در یک زمان متضرر شده‌اند.

وی با بیان اینکه زنجیره تجارت، صنعت و سرمایه گذاری جهانی افول کرده و به رغم بسته‌های محرک مالی، اقتصاد جهان متزلزل و دورنمای مبهم است، اتخاذ یک رویکرد هماهنگ از سوی جامعه جهانی را لازمه خروج از این بحران توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنانی همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی را دو چالش بزرگ قرن معاصر دانست و با اذعان به وجود نابرابری دسترسی به واکسن بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، خواستار توزیع سریع و گسترده واکسن کرونا در جهان شد.

آنتونیو گوترش با تاکید بر اینکه «به یک اقتصاد جهانی با احترام جهانی به حقوق بین الملل نیاز داریم»، اظهار کرد: ما نیازمند جهانی چند قطبی با نهادهای قوی چند جانبه هستیم.

بر اساس برنامه اعلام شده نشست امسال با شعار «یک سال حیاتی برای ترمیم اعتماد» تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. این نشست همچنین بر هفت موضوع دیگر متمرکز خواهد بود که عبارتند از نجات سیاره زمین، جامعه و آینده کار، منافع فن آوری، اقتصاد منصفانه، کسب و کار بهتر، آینده سالم و ماوراء ژئوپولتیک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha