کد خبر: اختصاص-سه-ماموریت-آموزشی-مهم-به-منطقه-۴
۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد :سه مأموریت آموزشی مهم مربوط به محیط زیست، باروری و سرطان به منطقه ۴ آمایشی اختصاص داده شده است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر باقر لاریجانی در همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی کشور در اهواز گفت: وظیفه ما ارائه خدمات به همه مجموعه با تمام توان و قوا است، ولی استان خوزستان با سابقه غنی علمی، فرهنگی و  ایثار و مقاومتی که توسط شهدا و جانبازان در آن ایجاد شد، تعهد و تلاش مضاعف تری را در همه مسئولین برای تحول ایجاد کرده است، مفهوم زندگی در خوزستان نشان از پایمردی دولت مردانی است که باعث توسعه و گسترش دانش پزشکی در این استان شده اند.

وی افزود: تمام تلاش ما جلوگیری از محروم کردن این استان از ظرفیت های آموزشی است و امیدواریم این مسیر با تلاش همه عوامل اجرایی دخیل ادامه پیدا کند، نباید تنها به سیاست های کلی ابلاغ شده از جانب وزارت بهداشت اکتفا کرد و باید توجه به جزئیات نیز مد نظر قرار گرفته شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: از گزارشات ارائه شده مشخص است که آنچه به دنبال آن هستیم در حال اجرا شدن می باشد و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می داند در کدام قسمت از مسیر قرار دارد به ادامه راه واقف و هدف را در نظر دارد.

 لاریجانی با اشاره به این که پیش از این ارائه گزارش آموزش پزشکی خلاصه به چندین پاراگراف می شد، افزود: امروز مشاهده می کنیم دانشگاهها با یک نظم مشخص حرکت می کنند که در هر نقطه از این مسیر اطلاع کاملی از گذشته و اهداف خود دارند، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در یک جریان معقول در حال پیشروی است و مأموریتها را به درستی درک کرده است.

وی با بیان این که توزیع مسئولیت ها و مأموریتها بر اساس ظرفیتها صورت گرفته است، افزود: شاید برخی دانشگاههای بزرگ تمایل داشته باشند در همه حیطه ها فعال باشند، ولی هدف، فعال کردن کل دانشگاههای علوم پزشکی کشور است، البته محدود کردن دانشگاهها به هیچ عنوان مطرح نیست چراکه این ساختار در توسعه علم نیز معنا دار نیست، ولی نباید در انجام مأموریتهای اصلی خللی وارد شود.

 لاریجانی با اشاره به علاقمندی اش به رشد تمام دانشگاهها که مستلزم تغییر در استراتژی و تفکر این دانشگاهها است، گفت: زمانی که دانشگاه اهداف خود را نه بر مبنای رقابت در زمینه ای که هیچ گونه ظرفیتی در آن ندارند بلکه بر اساس شناسایی، سنجش و تمرکز ظرفیت ها و توانمندی های خود، بازبینی در ساختار استان و با یک برنامه مشخص پایه ریزی کند، مطمئناً می توانند موفق تر از این عمل کند.

وی با بیان این که در صورت سرمایه گذاری و تمرکز، همه دانشگاههای کشور می توانند در سطح ملی مطرح شوند، افزود: حقیقتاً سرمایه گذاری پراکنده در آموزش تأثیرگذار نیست و تقسیم منابع از سوی وزارت بهداشت ممکن است محدود باشد، درحالیکه دانشگاه ها با یک استراتژی روشن می توانند در زمینه ای جدید قطب شوند.

لاریجانی با اشاره به دیدگاه های دکتر ایدنی ،رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، در خصوص تاریخ و پیشینه علمی جندی شاپور و قدردانی از دغدغه وی در خصوص احیاء فرهنگی علمی جندی شاپور، گفت: به نظر می رسد احیای فرهنگ و گذشته جندی شاپور می تواند جزء مأموریتهای جدید دانشگاه باشد، به واقع جندی شاپور نقطه عطف علم پزشکی و حتی طب سنتی بوده است، جندی شاپور صادر کننده فرهنگ و تولید کننده علم و دانش نه تنها در مرزهای کشور بلکه در خارج از مرزها و حقیقتاً مرزهای فرهنگی جندی شاپور همیشه فراتر از مرزهای جغرافیایی آن بوده است که با توجه به تأثیر گذاری آن در تاریخ پزشکی و اینچنین ریشه و هویت ملی، ترجمه کتب غربی برای تدریس رشته پزشکی یک موضوع قابل تامل است.

وی با بیان این که در بحث آموزش همزمان با انجام امورات بسیار زیاد جاری، تحول آموزش نیز دنبال می شود، افزود: حوزه آموزش با پوشش حدود ۲۵۰ هزار دانشجو که ۵۰ هزار دانشجو در قسمت غیر دولتی و مابقی در قسمت دولتی مشغول تحصیل هستند و ۱۸ هزار عضو هیئت علمی، نیمی از حجم کار وزارت بهداشت را بر عهده دارد.

لاریجانی  تصریح کرد:دانشگاه های علوم پزشکی به ۱۰ کلان منطقه تقسیم شده و منطقه چهار آمایشی دارای جمعیتی متوسط، شامل ۳۳ دانشگاه و مرکز عالی آموزش، پنج و نیم درصد جمعیت دانشجویی کشور، ۱۸ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۵ درصد اعضای هیئت علمی کشور می باشد که سه ماموریت آموزشی مهم مربوط به محیط زیست، باروری و سرطان به این منطقه اختصاص داده شد.

 وی با بیان این که خوشبختانه در حیطه آموزشی، علیرغم مشکلات زیاد، توسعه چشمگیری داشته ایم و در زمینه تربیت دانشجو به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به ورود متخصص از خارج از کشور نداریم، تصریح کرد: نکته مهمی که باید دانشگاه های علوم پزشکی کشور مدنظر قرار دهند، این است که عمده استعدادهای نخبه کشور متمایل به رشته های پزشکی بوده و خوشبختانه در زمینه سنجش آموزش پزشکی و توسعه دانشگاه ها ارتقاء خوبی داشته ایم.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان داشت: درصدد هستیم آزمون های پزشکی را به تدریج بین المللی کرده و این مصوبه را داشته باشیم که در صورتی که دانشجویی مدارک بین المللی زبان داشته باشد نیازی به گذراندن واحدهای زبان در دانشگاه نداشته باشد.

 وی گفت: اجرای بسته های تحول و نوآوری در دانشگاه ها کار ساده ای نیست ولی با همت مسئولین و اعضای هیئت علمی دانشگاه قابل انجام است و ان شاء الله در آینده ای نزدیک بتوانیم شاهد اجرای این بسته ها در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشیم که جهت تحقق این امر لازم است اطلاع رسانی خوبی در دانشگاه ها انجام گیرد.

 لاریجانی اظهار داشت: برای رسیدن به چشم انداز افق ۱۴۰۴ لازم است فعالیتهای خوبی درتمام بخش های دانشگاه ها داشته باشیم و هر واحد دانشگاهی در زمینه کاری خود، حرفی را برای گفتن در منطقه و جهان داشته باشد. همچنین لازم است دانشگاهها سرمایه گذاری های خوبی در زمینه پژوهش در تمامی ابعاد داشته باشند.

وی افزود: برای اجرا شدن کارهای جدید مانند پزشک خانواده نیاز به یک برنامه ریزی خوب و اجرای قاطعانه ای داریم. چنانچه برای آموزش پرستاری اقدامات خوبی درحال انجام است و برای راهنمای بالینی نیز پیشنهاد تشکیل شوراها را به دانشگاه ها داده ایم.

 لاریجانی با بیان اینک ه دانشگاه های علوم پزشکی منطقه ای تنها در صورت همکاری و هم فکری منطقه ای پیشرفت خواهند داشت و در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آنها را همراهی خواهد کرد، گفت: بحث ماموریتها سبب به روز شدن سیستم آموزشی شده است، در ماموریتهای مشترک پیشرفت خوبی صورت گرفته و گزارشات خوبی در این زمینه ارائه شده است، وی خاطر نشان کرد :آموزش بخش مهمی از فضای دانشگاه است و در کنار توجه به بخش بهداشت و درمان باید توسعه آموزش نیز مدنظر قرار گیرد، باید گفتمان علمی تحول آموزشی در دانشگاه گسترش پیدا کند که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایجاد سایتی در این خصوص کار بدیعی بود که صورت گرفته است.

لاریجانی اظهار کرد: رصد فعالیت های صورت گرفته در خصوص مأموریتها، استفاده از تجربیات و گزینش برآیندی از بهترین فعالیت های انجام شده، می تواند مسئولان دانشگاه ها را در پیشبرد کار و کاهش خطا یاری کند، ضمن اینکه اطلاعات مناطق آمایشی وجود دارد که می توان با بروز رسانی این اطلاعات از ظرفیت های موجود بیشترین استفاده را کرد.

 وی در خصوص اخلاق حرفه ای نیز گفت: مشاهدات حاکی از آن است که در این خصوص باید تلاش و کار بیشتری انجام شود چراکه این وظیفه ملی بر عهده ما قرار داده شده است که سرمایه گذاری انجام شده را در جهت رشد و تربیت فردی که برای سلامت مردم و هویت کشورش ارزش قائل است، سوق دهیم.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با بیان این که نباید استانداردها فراموش شود و احساس می شود دانشکده های پزشکی و علوم پایه در بحث زیر ساختها نیاز به کمک جدی دارند، در خصوص برنامه های آتی در راستای برنامه های اخلاق پزشکی گفت: آموزش پزشکی به صورت مجازی برای اساتید راه اندازی شده است، در برنامه استراتژیک اخلاق مسئولیتهایی به همه دانشگاهها داده خواهد شد و فلوشیپ اخلاق راه اندازی می شود.

 در پایان این همایش  "استودیو تولید محتوا و مرکز آموزش مجازی" زیر مجموعه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

گفتنی است روز گذشته ،همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی کشور در راستای عملیاتی کردن  تحول در حوزه آموزش با حضور دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی و سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و همچنین روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی کشور ،شامل دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، لرستان، دزفول و دانشکده های علوم پزشکی آبادان و بهبهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha