کد خبر: افزایش-سرانه-در-بخش-های-بهداشت،-درمان-و
۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰

دکتر سیدعلی صدرالسادات از افزایش سرانه در بخش های درمان به ۲.۶ تخت، بهداشت به ۷۵ مترمربع به ازای هر هزار نفر و فضای استاندارد آموزشی به ۲۱.۸ مترمربع برای هر دانشجو خبر داد.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در سومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات در دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: امیدوارم که این کنگره نیز مانند کنگره های پیشین بتواند نقش موثر و سازنده ای در برنامه ریزی، مدیریت و اجرای این کار بزرگی که در حوزه ساخت و مدیریت بهره برداری از بیمارستان ها دارد را ایفا کند تا بتوانیم بهره بیشتری را از کارها ببریم.

دکتر صدرالسادات در ادامه با بیان گزارشی از برنامه های کلی که در حوزه منابع فیزیکی وزارت بهداشت در بحث بیمارستانی و مراکز درمانی وجود دارد گفت: برای ارتقاء شاخص های فیزیکی و عمرانی در حوزه سلامت در بخشی که مربوط به وزارت بهداشت است برنامه کلانی را در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت برنامه ریزی کردیم و در حال اجرای آن هستیم که چند جزء برنامه و زیربرنامه دارد که از جمله برنامه های آن در حوزه های درمان، بهداشت و مراکز بهداشتی، آموزش و نیازمندی های آموزشی ما در حوزه فیزیکی، نگهداشت منابع و مدیریت این برنامه ها و کنترل و تدوین استانداردها است.


کمبود منابع برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها از جمله چالش ها است


معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه منابع فیزیکی وزارت بهداشت چالش های عمده ای داریم افزود: کمبود منابع برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها از جمله این چالش ها است چراکه با توجه به فرسودگی گسترده ای که در ساختارها، ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات بیمارستانی داریم منابع دولتی کفاف این کارها را نمی دهد و برای نگهداری از آنها با توجه به تنوعی که دارند به یک سیستم دقیق تری نیاز داریم که بتوانیم به صورت بهینه تری از آنها بهره ببریم.

وی ادامه داد: تاخیری که امروز در پروژه ها داریم بیشتر به مدیریت، منابع، ساختار و تغییر در محدوده طرح ها بر می گردد که مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند.

دکتر صدرالسادات در ادامه به هدف گذاری های کلی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: بنا داریم در بخش درمان سرانه ۱.۶۷ تخت را به ۲.۶ تخت به ازای هر هزار نفر، در بخش بهداشت سرانه فضای واحدهای بهداشتی را از ۴۴ مترمربع به ۷۵ مترمربع به ازای هر هزار نفر و سرانه فضای استاندارد آموزشی را از ۱۰ مترمربع به ۲۱.۸ مترمربع برای هردانشجو برسانیم.


وجود ۵۵ هزار تخت فرسوده در ابتدای دولت یازدهم


دکتر صدرالسادات توضیح داد: در ابتدای دولت یازدهم ۹۶ هزار و ۶۳۷ تخت داشتیم که به ازای هر هزار نفر ۱.۶۷ تخت وجود داشت در حالیکه ۵۵ هزار تخت آن فرسوده بوده که ۴۰ هزار تخت آن در حال بازسازی است. اما برنامه ما افزایش این تعداد به ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ تخت و رسیدن به سرانه ۲.۶ تخت به ازای هر هزار نفر است.

رسیدن به شاخص 1.92 تخت به ازای هر هزار نفر تا پایان دولت یازدهم


وی در ادامه به برخی از ویژگی های طرح تکمیل ۲۱ هزار تخت بیمارستانی اشاره کرد و افزود: این طرح جزء بزرگترین پروژه درمانی ۳۰ سال اخیر است که در آن دو بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی امام رضا(ع) مشهد و کوثر سنندج را داریم و ۳۰ بیمارستان نیز بیش از ۲۰۰ تخت وجود دارد به طوریکه توانسته ایم ۲۵ درصد تخت های بیمارستانی را افزایش بدهیم و امیدواریم که تا پایان دولت یازدهم شاخص ۱.۶۷ تخت به ازای هر هزار نفر به 1.92 تخت برسد.


مشارکت روزانه ۶۰ هزار نفر در طرح تحول سلامت


معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در ادامه درباره طرح تحول نظام سلامت توضیحاتی را ارائه داد و بیان داشت: در این طرح کارهای خوبی در حوزه درمانی صورت گرفته است که در قالب پنج بسته به کار خود ادامه می دهد و این پنج بسته شامل طرح های بهسازي و توسعه بلوك هاي زايماني در بیمارستان ها، احداث کلینیک های ویژه، افزایش ظرفیت تخت های ویژه، بهسازي، توسعه و استانداردسازي اورژانس ها و ايجاد مراكز غربالگري و تشخيص سرطان قرار دارد که شامل ۱۲۰۰ پروژه با متراژ حدود یک میلیون مترمربع در سراسر کشور است. همچنین در این طرح روزانه بیش از ۶۰ هزار نفر بکارگیری شده اند.

هدف گذاری ۵۷۰ بیمارستان فعال در طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستانی


وی در ادامه به طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستان های کشور به عنوان یکی از طرح های مهم وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: در این طرح ارتقاء هتلینگ ۵۷۰ بیمارستان فعال کشور با متراژ دومیلیون و

۵۰۰ هزار مترمربع هدف گذاری شد که تاکنون در بخش بستری 80 درصد، اورژانس 46 درصد، اتاق عمل 35 درصد و عملیات زیربنایی و تاسیسات ۵۷ درصد محقق شده است.

دکتر صدرالسادات برنامه توسعه و بهبود شبکه بهداشتی را از دیگر برنامه های معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: طی سال های گذشته در این موضوع کارهایی صورت گرفته بود اما ما باید با نگاه تازه ای به آن نگاه می کردیم و برنامه ای را طراحی می کردیم که بتوانیم این بخش را به خوبی بهبود و توسعه ببخشیم و در این طرح اولویت را در بحث تکمیل روستاها و مناطق محروم حاشیه شهرها گذاشتیم و چندین زیربرنامه از جمله برنامه احداث و تکمیل طرح گسترش شبکه بهداشتی و بازسازی واحدهای بهداشتی و تعمیر و نگهداری آنها را نیز برای آنها در نظر گرفتیم. همچنین طبق چشم اندازی که وجود دارد افزایش سرانه این مراکز از ۴۴ مترمربع به ۷۵ مترمربع به ازای هر هزار نفر در دستور کار قرار دارد به طوریکه تعداد مراکز جامع سلامت شهری از ۱۱۲۹ به ۲۷۱۶، مراکز جامع سلامت روستایی از ۱۷۵۶ به ۲۶۲۵، پایگاه های سلامت از ۱۰۴۵ به ۴۰۹۹ و خانه های بهداشت از ۱۴ هزار و ۶۳۲ به ۱۸ هزار و ۱۷۹ خواهد رسید و به طور کلی ما باید در این مراکز تعداد مراکز بهداشتی را در قالب یک برنامه پنج ساله ۹۵ تا ۹۹ از ۱۸ هزار و ۵۵۳ فعلی به ۲۷ هزار و ۶۱۹ برسانیم.

دکتر صدرالسادات گفت: در فاز اول این طرح به تکمیل و بهره برداری حدود دو هزار خانه بهداشت و ۵۰ مرکز سلامت جامع شهری و روستایی که پیشرفت فیزیکی آنها حدود ۶۱ درصد است اقدام کرده ایم و خانه های بهداشت تکمیل شده و مراکز جامع شهری و روستایی نیز تا نیمه سال آینده تکمیل می شود. برای فاز دوم خانه های بهداشت دیگر و پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت شهری و آموزشگاه های بهورزی و تسهیلات زایمانی را هدف گذاری کرده ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در خصوص برنامه اجرایی حوزه آموزش توضیح داد: در این برنامه نیز به تحقق ۲۱.۸ مترمربع به ازای هر دانشجو خواهیم رسید. در این زمینه باید اقدامی صورت می گرفت تا وضع فضای آموزشی کشور ارتقاء یابد چراکه هر ساله به تعداد دانشجویان اضافه می شود و ما باید فضای مناسب را برای آنها مهیا کنیم به طوریکه این کار مبنای کارههای ما در کشور است

ایجاد سه دانشگاه در تراز جهانی
وی با بیان اینکه منابع ما محدود است اما اگر مجلس و همچنین خیرین در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند در سال ۹۶ اتفاقات خوبی خواهد افتاد افزود: چشم اندازی را که برای توسعه فضاهای آموزشی داریم این است سه دانشگاه در تراز جهانی، ۱۰ دانشگاه در تراز ملی، ۵۰ دانشگاه در سطح استانی، ۱۵ دانشکده در سطح علوم پزشکی و ۲۴۰ مجتمع عالی سلامت در سطح شهرستان ها را داشته باشیم.

دکتر صدرالسادات اضهار کرد: 361 دانشکده در سطح کشور داریم که در وضع فعلی یک میلیون و ۷۴۰ هزار مترمربع مساحت این دانشکده ها است که به ازای هر دانشجو حدود ۱۰ مترمربع می شود و ما برای اینکه بتوانیم به متراژ ۲۱.۸ مترمربع به ازای هر دانشجو برسیم باید ۵۰۸ دانشکده را مجهز کنیم که براساس نیازی است که معاونت آموزشی وزارت بهداشت مشخص کرده است و طبق آن باید دو میلیون و ۵۴۴ هزار مترمربع فضا در اختیار دانشجویان قرار بگیرد که در این میان ۸۳ دانشکده ما قدمت زیادی دارند و به نوعی فرسوده هستند و ۲۱ دانشکده هم در مراکز استیجاری قرار دارند که در این بخش نیز باید بتوانیم از خیرین و سرمایه گذاران استفاده کنیم و راهی را باز کنیم تا سرمایه گذاری در این حوزه ها صورت بگیرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: برای تحقق این طرح ها سامانه ای را برای کنترل دقیق پروژه ها در سطح کلان با مدیریت دانشگاه های ما نیاز بود که دفتر منابع فیزیکی وزارت نیز این موارد را درقالب یک سامانه ای کنترل می کند که در آن هشت هزار پروژه کوچک و بزرگ کنترل و مدیریت می شود.


کاهش زمان و هزینه در منابع و تعمیر تجهیزات پزشکی با سامانه CMMS
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهای مهمی که در حوزه بهداشت صورت گرفته است برنامه نگهداشت منابع و تجهیزات پزشکی(CMMS) است که در قالب بیمارستان های دولتی است افزود: در بحث نگهداشت برای تجهیزات گران قیمتی که برای به دست آوردن آنها تلاش بسیاری می شود و در بیمارستان ها به آنها کم توجهی می شد توانستیم سامانه ای را طراحی کنیم که بتواند از این تجهیزات به نحو احسن نگهداری کند و برنامه ریزی دقیقی را برای تعمیر آنها داشته باشد تا بتوانیم کارایی و بهره وری آنها را بالا ببریم به طوریکه در فاز یک آن در سال گذشته در ۳۴ بیمارستان حدود ۱۰ هزار تخت را تحت پوشش این سامانه برده بودیم و طی امسال موفق شدیم این تعداد را به ۲۲۴ بیمارستان برسانیم که حدود ۷۱ هزار تخت را شامل می شود برسانیم و در فاز بعدی می خواهیم که ۲۵۹ بیمارستان دولتی دیگر را هم به این تعداد اضافه کنیم.

دکتر صدرال

سادات در ادامه به برخی از فواید این سامانه پرداخت و افزود: در این سامانه شاهد کاهش ۲۰ درصد مدت زمان رسیدگی به تعمیرات، کاهش ۱۰ درصد هزینه نگهداری و ۲۰ درصد هزینه های نگهداشت در ۳۴ بیمارستان، چهار برابر شدن نسبت هزینه های پیشگیری به کل هزینه های تعمیرات، افزایش ۸ درصد نرخ بازگشت سرمایه و افزایش اطمینان در دسترس بودن منابع حیاتی هستیم.


تهیه استانداردهایی در حوزه های درمانی، بهداشتی و آموزشی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت همچنین به تهیه استانداردهایی مطلوب و بهینه در حوزه های درمانی، بهداشتی و آموزشی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۱۳ جلد کتاب استاندارد در حوزه درمانی، ۹ جلد کتاب در حوزه آموزشی و پنج جلد از استانداردهایی هم که پیش از این تهیه شده بود را بازنگری کنند.

وی در پایان گفت: در حوزه سرمایه گذاری برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها در حوزه سلامت به کمک نیاز داریم. همچنین نیازمند مشارکت موثر و همفکری کارشناسان، مشاورین و متخصصین حوزه ساخت و مدیریت هستیم و باید از دانش و تکنولوژی روز در این زمینه استفاده کنیم و زنجیره تامین منابع ساخت، بهره برداری و نگهداشت را در حوزه شرکت ها داشته باشیم و از ایجاد این فرصت استقبال می کنیم و کارشناسان ما که درگیر پروژه های عمرانی سلامت هستند باید آموزش های لازم را ببینند و برای آنها رتبه بندی صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha