کد خبر: افزایش-مصرف-پلاکت-در-کشور-50-درصد-پلاسما
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: هدف ما، تامین پلاسمای مورد نیاز در داخل است؛ به بیان دیگر، قیمت داروهای مشتق از پلاسما که سبد کالایی معادل 220 میلیون دلار را در داروهای کشور شامل می‌شود، تا 35 درصد کاهش خواهد یافت.

دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان اانتقال خون، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: شاخص‌های مرتبط با کیفیت و کمیت سلامت خون کشور در سطح منطقه قابل قبول است.
پور فتح الله با تاکید بر این که شاخص‌های انتقال خون در ایران هم‌تراز با کشورهای توسعه یافته است، افزود: تغییر فرآیندها جهت دسترسی هموطنان به خون و فرآورده‌های خونی از برنامه‌های در دست اجرای سازمان است.
وی متذکر شد: به دلیل فقدان نگاه چرخه اقتصادی و عدم توانایی حمایت مالی، فرآورده‌هایی که در گذشته ارائه می‌شد منطبق با استاندارهای تولید روز دنیا نبود و به همین دلیل باید از روش‌های نوین بهره جست.
پور فتح الله با اشاره به افزایش مصرف پلاکت در دنیا، دلیل آن را سالمندی عنوان و تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که بر مغز استخوان تاثیر دارند، بیمار را نیازمند به دریافت پلاکت می‌کند. طی پنج سال گذشته مصرف پلاکت در کشور از 300 هزار به حدود یک میلیون واحد رسیده است.
این مقام مسؤل گفت: به همین دلیل روش اهدای مستقیم جایگزین شده است؛ بدین ترتیب که اهدا کنندگان با رضایت برای اهدای پلاکت داوطلب می شوند که خطری برای فرد ندارد.
پور فتح الله با اشاره به این که در روش مذکر کیفیت درمان افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: امکان اهدای پلاسما در مراکز اهدای خون در دست اجراست و اولین مرکز جامع اهدای پلاسما با تغییراتی در سازمان انتقال خون استان تهران ایجاد شد و به تدریج در تمام استان ها، امکان اهدای پلاسما در تمام مراکز جامع اهدای خون میسر خواهد شد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: هدف ما، تامین پلاسمای مورد نیاز در داخل است؛ به بیان دیگر، قیمت داروهای مشتق از پلاسما که سبد کالایی معادل 220 میلیون دلار را در داروهای کشور شامل می‌شود، تا 35 درصد کاهش خواهد یافت که علاوه بر صرفه اقتصادی، امنیت دارویی نیز مطرح است.
وی با بیان این که تغییر جغرافیای بیماری ها در حال حاضر به عنوان مشکلی اساسی مطرح است، افزود: داروهای مشتق از پلاسمای خارجی می تواند سبب انتقال بیماری شود و امروز که با بیماری نوظهور مواجه هستیم، اهمیت این مساله بیشتر می شود.
به گفته وی، امروزه در میان 22 کشور منطقه مدیترانه با 800 میلیون جمعیت، تنها ایران موفق به تامین 50 درصد از پلاسمای مورد نیاز در داخل شده است.
کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha