کد خبر: افزایش-پزشکان-تمام-وقت-در-بخش-دولتی-پس-ا
۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۲

خبرگزاری سلامت: یکی از موارد مهمی که در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح شد، بحث تمام وقت شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌‌های دولتی بود که این یکی از دستاوردهای بزرگ برنامه تحول نظام سلامت است. امروز درصد پزشکان تمام وقت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از عدد 18 به 47 درصد رسیده است؛ 10 هزار پزشک متخصص نیز در بیمارستان‌های وزارت بهداشت با برنامه تحول نظام سلامت، تمام وقت شده‌اند.
اگرچه ماده 32 برنامه پنجم توسعه نیز بر تمام وقت شدن پزشکان تاکید دارد اما علیرغم این تاکید قانونی تا قبل از برنامه تحول نظام سلامت توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده بود.
با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، در سال 93 میزان تمام وقتی پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به 38 درصد و در سال 1394 به 47 درصد رسیده است و این در حالی است که قبل از اجرای برنامه تحول تنها 18 درصد پزشکان در بخش دولتی تمام وقت بودند.
در حال حاضر و در این قالب حدود 10 هزار نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص تمام وقت جغرافیایی صرفا در بیمارستان‌های وزارت بهداشت شاغل هستند و تمام وقت خود را در بخش دولتی صرف خدمت به هموطنان می‌کنند و در بخش خصوصی فعالیتی ندارند؛ افزایش میزان تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی در راستای اهداف مهم برنامه تحول نظام سلامت بوده است و قطعا برکات فراوانی دارد.
تمام وقت شدن پزشکان در بیمارستان‌های دولتی مزایای زیادی دارد که یکی از آنها این است که حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت با به کارگیری پزشکان تمام وقت جغرافیایی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دولتی به دلیل تعرفه پایین دولتی و پوشش بیمه پایه میسر خواهد شد.
همچنین ارتقای کیفیت خدمات درمانی با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص به صورت تمام وقت در بالین بیماران، اتاق عمل، اورژانس و بخش‌های بستری، به کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیمار و ارتقاء مستمر کیفیت خدمات بالینی منجر می‌شود.

 

محمد حاجی‌آقاجانی
معاون درمان وزیر بهداشت

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha