کد خبر: الزامات-زندگی-خانوادگی-سالم-در-کشور-فر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: علیرغم تاکید در قانون اساسی، الزامات زندگی خانوادگی سالم در کشور فراهم نشده است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر سید حسن حسینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اتفاقاتی مانند انقلاب و جنگ که جوامع را دچار تحولات یکباره و ناگهانی می کنند، اثر مستقیمی بر نهاد خانواده دارد.

حسینی در نشست خبری "کمپین خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری" اذعان داشت: شعار زندگی مساوی برای همه در ابتدای پیروزی انقلاب مطرح شد، اما وقوع جنگ تحمیلی شرایط را به گونه ای رقم زد که نیازهای روزمره مردم به صورت کوپنی توزیع می شد.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ سیاست های کنترل جمعیت شاید ۱۰ درصد در کاهش نرخ رشد آن تاثیرگذار بود. دلیل اصلی کاهش جمعیت مربوط به تحولات اقتصادی و فکری غالب در جامعه است.

حسینی یادآور شد: در دولت بعد از جنگ شعار "دو فرزند کافی است" تبلیغ شد. امروز اگر تمام فضاهای تبلیغاتی برای داشتن ۵ فرزند استفاده شود، اما مشکلات اقتصادی عدم تمایل زوج های جوان را به فرزندآوری موجب شده است.

این استاد جامعه شناس بیان داشت: پیش از انقلاب ۱۵۰ هزار دانشجو به تحصیل اشتغال داشتند که این رقم در حال حاضر به سه میلیون نفر افزایش یافته است. در تمام رشته های دانشگاهی، جوانان شهری و روستایی با طرز تفکر جدید آشنا شدند که قطعا سبک زندگی را تعیین می کند.

حسینی با اشاره به این که در بدو پیروزی انقلاب نسبت جمعیت روستا به شهر ۶۰ به ۴۰ بود، متذکر شد: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند. بنابراین جامعه امروز از سبک زندگی روستایی و عشایری به شهری گرایش یافته اند.

وی توضیح داد: در جامعه روستایی، فرزندان نان آور خانواده هستند؛ در حالی که اقتصاد شهری خانواده را در تنگنا قرار می دهد و آنچه از فرزند برای والدین باقی می ماند، منزلت اجتماعی وی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در جوامع شهری، صاحبان سرمایه و کارخانه داران همچنان خانواده های پرجمعیت دارند؛ چرا که فرصت اشتغال را برای دیگران فراهم می نمایند.

حسینی متذکر شد: علیرغم تاکید در قانون اساسی، الزامات زندگی خانوادگی سالم در کشور فراهم نشده است؛ در حالی که خانواده از اصولی ترین و ابتدایی ترین گروه های اجتماعی است.

کدخبرنگار41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha