کد خبر: امدادگران-وداوطلبان-ایرانی-تا-سرحد-تو
۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
امدادگران وداوطلبان ایرانی تا سرحد توان برای مقابله باکرونا تلاش کردند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ دکتر کریم همتی در دیدار با اشتفان شولتس، سفیر اتریش در تهران از دریافت 70 محموله کمک های بشردوستانه از کشور چین و مجموعا 157 محموله کمک های بین المللی از سوی دولت ها و جمعیت های بین المللی به هلال احمر ایران به منظور مقابله با ویروس کرونا خبر داد و افزود: با توجه به تعاملات مناسبی که میان هلال احمر ایران و سایر جمعیت های ملی و همچنین جمعیت های همسایه وجود دارد، کمک های خوبی در زمینه مدیریت بیماری کرونا، در ماه های گذشته دریافت کرده ایم.

همتی از کمک های صلیب سرخ اتریش در سیل سال 98 به هلال احمر ایران نیز تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این کمک ها ادامه یابد تا با توجه به تحریم های آمریکا، صلیب سرخ اتریش بتواند بخشی از بار روی دوش کشور و مردم ایران را بردارد و با کمک صلیب سرخ اتریش بتوانیم نیاز بیماران مبتلا به کووید 19 به دستگاه های تنفسی ونتیلاتور را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر سال گذشته مبلغ 3.2 میلیون فرانک کمک های بشردوستانه از سوی جمعیت های ملی دریافت کرده و صلیب سرخ اتریش جزو پیشگامان این کمک ها بوده است، تاکید کرد: انتظار ما این است که کشور اتریش، مردم ایران را که در حال حاضر زیر بار فشار تحریم های آمریکا هستند، بیشتر از گذشته حمایت کند.

تمدید تفاهم‌نامه آموزشی میان 2 جمعیت ملی ایران و اتریش

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین به تفاهم نامه میان هلال احمر ایران و صلیب سرخ اتریش نیز اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه که تا سال جاری ادامه داشت، تعاملات و برنامه های آموزشی مشترکی میان 2 جمعیت ملی ایران و اتریش در زمینه امداد جاده ای، بهداشت و ... وجود داشت که امیدواریم با تمدید مجدد تفاهم نامه، این تعاملات تداوم یافته و بتوانیم تجربیات آموزشی بیشتری را با صلیب سرخ اتریش به اشتراک بگذاریم.

دکتر همتی خواستار همکاری ایران و اتریش در زمینه ارتقای تاب آوری جامعه ایران در برابر حوادث و بلایا و همچنین همکاری با صلیب سرخ اتریش در زمینه تولید و تامین دارو شد و گفت: انتظار داریم شرکت های بزرگ اتریشی در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو، بخصوص تامین واکسن آنفلوآنزا حمایت بیشتری از هلال احمر ایران داشته باشند. در همین زمینه خواستار بازدید سفیر اتریش از کارخانجات تدارکات پزشکی هلال احمر به منظور ارتقای همکاری ها در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیز هستیم.

وی با بیان اینکه دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم ها معاف هستند اما کمتر کشوری تمایل به همکاری در شرایط تحریم را دارد، افزود: در چند روز گذشته کانال مالی انتقال و دریافت کمک های بشردوستانه به هلال احمر ایران با شرایطی خاص ایجاد شده اما امیدواریم با کمک صلیب سرخ اتریش، دسترسی به کمک‌‎های بین المللی برای هلال احمر ایران آسانتر شود چرا که کشور ایران به شدت تحت تاثیر ویروس کروناست و تحریم ها هم مانع دستیابی به برخی امکانات و تجهیزات درمانی می شود که اتریش می تواند در زمینه مدیریت این بیماری، حمایت بییشتری از مردم ایران داشته باشد.

امدادگران و داوطلبان ایرانی تا سر حد توان برای مقابله با کرونا تلاش کردند

اشتفان شولتس سفیر کشور اتریش نیز در این دیدار با تبریک تلاش های موفقیت آمیز هلال احمر ایران در زمینه کاستن از پیامدهای بیماری کووید 19 گفت: ما شاهدیم که امدادگران و داوطلبان هلال احمر ایران تا سرحد توان در این زمینه همکاری داشته اند و مردم ایران نیز قدردان این زحمات هستند.

ایران؛ همچنان از قدرت‌های برتر منطقه است

سفیر اتریش با اشاره به پیشینه ارتباط 700 ساله ایران و اتریش، همکاری راهبردی 500 ساله دو کشور و 160 سال روابط دیپلماتیک میان ایران و اتریش گفت: این همکاری میان سایر کشورها کمتر دیده می‌شود. کشور اتریش در گذشته کشور قدرتمندی بود، اما از ایران همچنان می توان به عنوان یکی از قدرت های برتر منطقه نام برد. بنابراین تمام تلاش خود را برای اینکه تفاهم نامه همکاری میان 2 جمعیت ملی ایران و اتریش در زمینه فعالیت های آموزشی و ... به زودی تمدید شود، به کار خواهم بست.

درخواست برای حضور 2 تیم امدادی ایرانی در مانورهای تمرینی امداد بین‌المللی

شولتس در ادامه افزود: نقطه عطف روابط میان ایران و اتریش در سال 2018 که زلزله مهیب کرمانشاه به وقوع پیوست، بود. با توجه به اینکه حوزه امداد و نجات از حوزه های همکاری بین المللی است، ما تلاش داریم 2 تیم از هلال احمر و سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در مانورهای تمرینی تیم های بین المللی امداد و نجات که در کشورهای اروپایی برگزار می شود، حضور و مشارکت فعال داشته باشند. این مانورهای تمرینی تا کنون در 2 کشور اتریش و دانمارک برگزار شده و همکاران اروپایی ما تحت تاثیر دانش به‌روز امدادگران ایرانی قرار گرفته اند. بنابراین برای سال جاری و سال آینده، 2 هدف عمده را پیگیری می کنیم: حضور تیم امداد ایرانی در مانورهای تمرینی اروپا و همچنین حضور یک تیم اروپایی در ایران برای به اشتراک گذاشتن تمرین های آموزشی امداد بین المللی.

وی با اشاره به درخواست دولت ایران مبنی بر حضور 2 تیم امدادی از این کشور در مانورهای تمرینی عملیات های امداد و نجات بین المللی، تاکید کرد: این مانورهای تمرینی منجر به آمادگی تیم های امدادی تا سال 2023 می شود تا بتوانند در قالب آموزش های سازمان ملل متحد به عنوان تیم های مرجع در حوادث بین المللی حضور پیدا کنند.

تجربه بالای تیم های امدادی ایران در پوشش حوادث و بلایا

شولتس تاکید کرد: حضور امدادگران ایرانی در تیم های امدادی بین المللی، دارای 2 ویژگی بسیار مهم است. اول اینکه تیم های امداد و نجات هلال احمر ایران از تجربه بی نهایت بالایی برای امدادرسانی در حوادث بین المللی برخوردارند از طرفی، حضور تیم های امدادی ایران به عنوان تیم های مرجع امدادرسان در حوادث بین المللی، ایران را به عنوان امدادرسان اول در فضای بین المللی معرفی می کند و نشان دهنده توان بالا و قدرت هلال احمر ایران نیز خواهد بود.

سفیر اتریش گفت: تمام استانداردهای بین المللی امداد و نجات، عمدتا توسط تیم های اتریش تدوین شده است. بعد از زلزله 1988 ایروان در ارمنستان، تیم های اتریش، مسئولیت تدوین این استانداردهای بین المللی امدادرسانی در حوادث را برعهده داشتند و تمام مسئولان عملیات امداد و نجات را گرد آورده و شبکه همکاری های امداد و نجات را تشکیل دادند که این شبکه همکاری، به مجموعه سازمان ملل متحد اضافه شد. همکاری آموزشی میان ایران و اتریش و آموزش تیم های امدادی ایرانی می تواند فعالیت های هلال احمر ایران را بسیار فراتر از فعالیت های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر برده و به فعالیت های امدادی بین المللی ایران، در سطح سازمان ملل متحد وسعت دهد.

وی با بیان اینکه 5 مرحله از آموزش های 2 تیم امدادی ایران برای پیوستن به تیم های امدادی بین المللی باقی مانده؛ خواستار موافقت هلال احمر برای مشارکت تیم های امدادی در این دوره های آموزشی شد.

یادآور می‌شود، رئیس جمعیت هلال احمر ایران در پایان این دیدار از آمادگی کامل هلال احمر برای توسعه همکاری های آموزشی میان 2 کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تیم های هلال احمر ایران جزو تیم های امدادی بین المللی سازمان ملل متحد هستند که امیدواریم همکاری های راهبردی ایران و اتریش در آینده نزدیک، توسعه بیشتری پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha