کد خبر: امروز-هیچ-کسی-نمی‌تواند-بگوید-برجام-ب
۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
امروز هیچ کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است/تا پایان این دولت کرونا را مهار می‌کنیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ حجت الاسلام والمسلمین روحانی امروز در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: امام (ره) از آغاز نهضت با مردم انقلاب را شروع کرد و پیش برد و همه جا گره ها را با کمک مردم باز کرد. کدام انقلاب را در جهان سراغ دارید که ۴۷ روز بعد از آن مردم پای صندوق رأی بیایند.

وی افزود: صندوق رأی نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه است. در نهضت مشروطه هم مردم پای صندوق می آمدند و حالا بعدها به انحراف کشیده شد. یکی از ثمرات مهم نهضت امام (ره) و انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه همین صندوق رأی و انتخابات بود و راه حلی که امام (ره) برای اداره کشور داشت از طریق انتخابات و مردم بود.

روحانی با بیان اینکه میزان رأی ملت است شعار اصلی امام (ره) بود، تاکید کرد: ما نباید از امام (ره) فاصله بگیریم بلکه باید روز به روز به ایشان نزدیک تر شویم و نباید بگذاریم خدایی ناکرده یک سیر قهقرایی اتفاق بیفتد. نظریه امام (ره) این بود که مردم نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند و بر همین نظریه هم جمهوری اسلامی را بنیان گذاری کرد. به همین دلیل خیلی ها مخالف بودند و می گفتند الان موقع انتخابات و رأی گیری نیست.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: در ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی رخ داد و در ۱۰ فروردین ۵۸ یعنی ۴۷ روز بعد از انقلاب مردم برای همه پرسی تعیین نظام پای صندوق رأی رفتند. حالا بعضی ها از کلمه همه پرسی خیلی خوششان نمی آید اما اساس نظام و نهضت ما با همه پرسی شروع شد و در همان سال اول انقلاب ۵ همه پرسی و انتخابات مهم انجام گرفت که دوبار مردم در همه پرسی و سه بار در انتخابات شرکت کردند.

روحانی بیان داشت: یک بار مردم در همه پرسی برای تعیین نظام جمهوری اسلامی و یک بار در همه پرسی بعد از نهایی شدن قانون اساسی شرکت کردند و سه بار هم در انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و این پنج انتخابات و همه پرسی در همان سال اول انقلاب انجام شد. این پنج حضور مردم در سال اول پای صندوق رأی نشان می دهد که ذات این انقلاب چیست.

وی اضافه کرد: در انقلابی که در سال اول خود مردم را پای صندوق رأی دعوت می کند نشان می دهد که امام می خواهد بگوید راه و مسیر ما و اداره کشور از این طریق و با آرای مردم است. این مسیر و راه امام است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده و ایشان همواره بر حضور مردم و حضور اکثریت پای صندوق آرا تأکید کردند و این خط و راهی است که ادامه دارد.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: نکند خدایی ناکرده فردی از روی نادانی بگوید حالا مهم نیست مردم کم بیایند رأی بدهند. یک نفر مهمترین مسئله را می گوید مهم نیست در حالی که صندوق و انتخابات مهمترین مسئله ما است و همه ما باید کاری کنیم که مردم ما با امید و نشاط پای صندوق بیایند و رأی بدهند و به فرد اصلح هم رأی بدهند؛ البته نه اینکه این فرد از نظر شخصی اصلح باشد بلکه باید از لحاظ برنامه و استراتژی هم اصلح باشد چرا که بهترین فرد باید بیاید تا بتواند این بار سنگین را پیش ببرد.

روحانی با بیان اینکه من الان نمی خواهم نطق خداحافظی انجام بدهم، اظهار کرد: ما دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و من در پایان دولت و به موقع حرف هایی را که باید گفته شود خواهم گفت. اگر دولت قوی با پشتوانه آرای قوی مردم و با شعار و استراتژی روشن در جهان در کشور نبود گذراندن سه سال و نیم جنگ اقتصادی که در این مدت گذشت به مراتب سخت تر از آنچه که اکنون گذشته می بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خودش را از آن نجات بدهد، یادآور شد: ترامپ همه تلاش خود را کرد که ما را شکست بدهد، اما به جز رژیم صهیونیستی و چند کشور مرتجع کوچک هیچ کسی کنارش نایستاد و حتی متحدان قدیمی آمریکا هم با او همراهی نکردند. چرا از پیروزی سیاسی ملت ایران در طول سال های ۹۷ تا ۹۹ کمتر صحبت می شود. چرا از شکست ترامپ کمتر صحبت می شود. ترامپ بارها به شورای امنیت آمد اما شکست خورد. به عنوان رئیس شورای امنیت آمد یا آمد اسنپ بک را اجرا کند و یا آمد جلوی رفع تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد، ولی در همه این موارد شکست خورد و همه کشورها به جز چند استثنا ترامپ را تقبیح کردند.

وی ادامه داد: آیا اگر توان این دولت برای اقنای افکار عمومی جهان و سیاست مداران و سران جهان نبود چنین چیزی را شاهد بودیم. این از افتخارات تاریخ ایران است و فکر نمی کنم در تاریخ ایران سابقه داشته باشد که در سازمان ملل ایران چند بار مقابل آمریکا به پیروزی برسد و یا در مصاف آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه چند بار موفق شده باشد. چرا این مسائل گفته نمی شود. چرا نمی آیند بگویند در تاریخ ایران این پیروزی های ملت بزرگ ایران و شکست آمریکا کم نظیر بوده است.

روحانی در ادامه عنوان کرد: ما الان بعد از هشت سال به نقاط خوبی رسیده ایم و همه امروز به تعامل سازنده افتخار می کنند و هیچ کس از تقابل استقبال نمی کند. امروز همه از مذاکره صحبت می کنند و فقط بعضی ها می گویند اگر ما بیاییم بهتر مذاکره می کنیم. خوب چه بهتر. اگر می توانید اهلا و سهلا. مهم این بود که بفهمید راه درست مذاکره و تعامل با جهان است و الحمدلله در این هشت سال این موضوع را فهمیدید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما به عقب برنمی گردیم، بیان کرد: ما به دستاوردها و نقطه هایی رسیده ایم که نمی توانیم به عقب برگردیم. امروز هیچ کسی نمی تواند بگوید برجام بد است. اگر می توانند بیایند بگویند. بالاخره بعد از هشت سال فکر ما یکی شده و البته ممکن است در شیوه ها اختلاف نظر داشته باشیم. اما چرا کسی نمی گوید که آمریکا ایستاد تا ایران را تحریم صددرصدی کند و جنگ اقتصادی به راه بیاندازد تا نظام را سرنگون کند، اما نتوانست. گفتند سه ماه دیگر و شش ماه دیگر نظام سرنگون می شود و برای ما فرش قرمز پهن می کنند اما بعد خودشان فهمیدند که راهشان اشتباه بوده و خودشان به دنبال مذاکره آمدند.

وی همچنین یادآور شد: خود ترامپ برای مذاکره جلو آمد و یکی از مسئولین مهم منطقه شرق آسیا را خدمت مقام معظم رهبری فرستاد و تقاضای مذاکره کرد. ده ها بار از من از طرق مختلف از اروپا و غیر اروپا گرفته تا کشورهای منطقه درخواست مذاکره کرد. آیا این به معنای پیروزی ما نبود؟

روحانی با این پرسش که باید ببینیم چرا آمریکایی ها در هدف خود شکست خوردند، گفت: آگاهی، بیداری، صبر، استقامت و مقاومت مردم ما باعث شکست آمریکا شد. مردم ما چهار سال صبر کردند. اینکه می بینید امروز در وین مذاکرات به خوبی پیش می رود به خاطر صبر مردم است و همه باید این را بفهمند. پیروزی ما در سایه ایستادگی و مقاومت ملت، تدبیر دولت و راهنمایی و ارشاد مقام معظم رهبری بود. پیروزی مجانی به دست نمی آید و برای آن بهای سنگینی پرداخت شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: این ها می گفتند وقتی در سال ۹۷ فشار را شروع کنیم که در اردیبهشت ۹۸ هم این فشار را شروع کردند در ۹۸ این ها دیگر پول ندارند و ناچارند بروند از بانک مرکزی استقراض کنند و بعد از این هم یعنی تورم. حتی بسیاری از اقتصاددانان می گفتند که در سال ۹۸ تورم سه رقمی می شود اما چرا نشد. چون دولت برای بودجه یک ریال از بانک مرکزی قرض نگرفت و از پایه پولی استفاده نکرد. این کار عظیم دولت در سال های ۹۸، ۹۹ و امسال بود. یک راه افزایش درآمد، مالیات بود و راه دیگر سهام شرکت های دولتی بود که به بازار عرضه کردیم و راه دیگر اوراقی بود که منتشر کردیم. ضمن اینکه ما در بودجه صرفه جویی هم کردیم که این هم راه دیگری بود. اما بهترین شیوه همین انتشار اوراق بود که اخیرا مقام معظم رهبری هم در یکی از بیاناتشان به همین اوراق اشاره کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: آیا یک روز شد که کالاهای اساسی در بازار نایاب شود و مسئله بگویند دارو یا نان یا گوشت و روغن نیست. حتی در زمان کرونا و روزهای سختی که همه مبادلات ما با همسایگان قطع شد چنین اتفاقی نیفتاد. آیا کسی پرسید ما چگونه کشور را اداره کردیم که امروز بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه و یا صادرکننده ریل شده ایم در حالی که یک عمر برای راه آهن از خارج ریل می خریدیم اما اکنون توان صادرکردن آن را داریم. این کار ملت است و دولت هم یعنی نوکر و خادم مردم و در کنار مردم.

روحانی همچنین به دیگر اقدامات دولت اشاره کرد و افزود: ببینید چطور در همین دو ماهه اول سال پولی که برای بودجه عمرانی پرداخت کرده ایم چگونه بوده و بیش از ۵ برابر دو ماهه اول پارسال است. پارسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان و امسال بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در دو ماهه اول سال برای بودجه عمرانی پرداخت کرده ایم. این ها را که می بینیم نشان می دهد حرکت ما چطور بوده است. آن ها هم وقتی دیدند یک ملتی ایستاده و نمی شکند و تنوع صادرات دارد و دلار خود را تأمین می کند و در بازار کالاهای اساسی جنس هست تسلیم شدند.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه خاطر نشان کرد: البته تأمین کالا یک مسئله است، رساندن کالا یک مسئله است و قیمت کالا یک مسئله دیگر است. ما آن دو تا را توانستیم ولی قیمت آن گونه که می خواستیم نشد و دلمان می خواست اجناس را با قیمت دیگری در اختیار مردم بگذاریم. از طرفی ببینید در صنایع ما وضع چگونه است و یا در لوازم خانگی بیش از ۷۰ درصد در داخل تولید می شود. آن ها هم وقتی این جهش را دیدند متوجه شدند که باید تسلیم شوند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ماه ها قبل آقای بایدن در تبلیغات انتخاباتی اش رسما اعلام کرد که اگر من پیروز شوم به برجام برمی گردم. بعضی ها فکر می کنند این اتفاق اخیرا در عالم رخ داده، اما آقای بایدن زمانی این را گفت که در تنگاتنگ رقابت با رقیبش مذاکره می کرد و معلوم است که متوجه شده بود که ملت آمریکا هم این را می خواهند و مردم آمریکا هم با رأی دادن به بایدن ترامپ را محکوم کردند. پس می بینیم هم در داخل همه فهمیدند راه، تعامل است و هم آمریکایی ها این موضوع را فهمیدند. همه فهمیدند این است که بنشینیم، حرف بزنیم و مذاکره کنیم و لذا به وین پای میز مذاکره آمدند.

وی در ادامه تأکید کرد: امروز الحمدلله می بینیم مسائل اصلی ما با آمریکایی ها در مذاکرات حل و فصل شده و حالا چند مسئله فرعی باقی مانده که آن ها را هم با مذاکره به نتیجه می رسانیم. اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود این دولت این کار را انجام داده است. من فعل ماضی به کار می برم و ما فعل مضارع نداریم. ما کارمان را انجام داده ایم و تمام کرده ایم. آن قولی که ما به ملت ایران در تحریم دادیم به قولمان وفادار ماندیم. ما یک بار در سال ۹۴ تحریم را شکاندیم و یک بار هم در ۱۴۰۰ ما کارمان را انجام دادیم. حالا تشریفات کار که می گویند چگونه باشد حالا هر جوری که هست مهم نیست ولی ما کارمان را انجام دادیم.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تأکید کرد: در کرونا هم ما به مردم قول دادیم و گفتیم تا پایان این دولت کرونا را مهار می کنیم. البته من دست مدافعان سلامت را می بوسم چرا که کار بزرگ بر دوش آن ها و کل ملت ایران بود که همه همکاری کردند تا به اینجا رسیدیم. اما در کرونا ما از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم و با ادامه واکسیناسیون در کشور که روز به روز شرایط آن بهتر می شود و ما آن را بیشتر انجام می دهیم این بیماری را موقع تحویل به دولت آینده مهار شده تحویل خواهیم داد. از طرفی در واکسن تولید داخل هم اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود. پس هم در تحریم و هم در کرونا به قول مان عمل کرده ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پنج شنبه های افتتاح در دولت بیان کرد: یک علامتی که ما به دنیا و ترامپ دادیم افتتاح های ما در پنج شنبه ها بود که کمر این ها را شکست و دیدند با وجود این همه فشار ما در یک روز گاهی ده ها هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می کنیم و به طور مثال همین فردا هم در بخش کشاورزی افتتاح هایی داریم که افتتاح ۲۰ هزار هکتار زهکشی جدید و بیش از ۱۶۰۰ طرح و پروژه گلخانه ای از جمله آن ها خواهد بود.

روحانی با اعلام این خبر که از هفته آینده دوشنبه هم به پنج شنبه های افتتاح اضافه خواهد شد، اظهار کرد: این افتتاح ها انجام می شود تا بدخواهان و آمریکایی ها بفهمند ایران استوار در جهش تولید ایستاده است و ما ان شاءالله تا آخرین پنج شنبه افتتاح که در روز عید غدیر خم خواهد بود اگر عمری باشد باز هم افتتاح خواهیم داشت و این ها نشانه این است که ما در مسیر زیرساخت ها و تولید و توسعه همچنان گام های استواری برمیداریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود اهمیت روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خرداد را یادآوری کرد و با ذکر نکاتی درباره این روزهای تاریخی گفت: ۱۳ خرداد سال ۴۲ آن سخنرانی معروف امام (ره) در عصر عاشورا در مدرسه فیضیه قم موج بزرگی در سراسر ایران به وجود آورد. راه حل مد نظر امام آگاهی، حرکت و جوشش مردم بود. از طرفی در ۱۳ خرداد سال ۶۸ در عصر آن روز حال امام رو به وخامت گذاشت و شب روح ایشان پرواز کرد.

وی ادامه داد: ۱۴ خرداد سال ۶۸ برای همه صبح غم انگیزی بود ولی عصر آن روز شرایط جدیدی ایجاد کرد. وقتی رهبر یک انقلاب و بنیان گذار آن از دنیا می رود تصور این است که برای آن کشور مشکلی ایجاد شود ولی ۱۴ خرداد ۶۸ از عجایب تاریخ انقلاب است و همه کشور در آن روز آرام بود و عصر همان روز در مجلس خبرگان تصمیم مهم و تاریخ سازی صورت گرفت که هدایت های قبلی امام (ره) و لطف خدا در آن تأثیر داشت. قبل از رأی گیری نهایی خبرگان در وقت تنفس همه بحث ها بر سر این بود که شورای رهبری چند نفر باشند و خود من در آن موقع تنفس خدمت مقام معظم رهبری بودم و یکی از بحث ها این بود که شورای رهبری سه نفره باشد یا پنج نفره. اما بعد از تنفس و بحث و رأی گیری در خبرگان که موضوع رهبری شورایی رأی نیاورد. یک نقطه عطف جدیدی در تاریخ سیاسی ما بود و این کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از اینکه آفتاب غروب کند با رأی خبرگان ایران دارای یک رهبر جدید شد و اعضای خبرگان نماز مغرب خود را پشت سر مقام معظم رهبری خواندند. هیچ کسی در دنیا فکرش را هم نمی کرد در حالی که شب قبل امام رحلت کرده در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم مسئولیت را بر دوش گرفته باشد.

روحانی در پایان اظهار کرد: ۱۵ خرداد سال ۴۲ هم روز مهم بود؛ چرا که بعد از سخنرانی ۱۳ خرداد امام ایشان را دستگیر کرده و به انفرادی برده بودند و اگر قیام مردم در سراسر کشور نبود معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می شود و نسبت به امام چه تصمیماتی را اتخاذ می کنند اما این موج عظیم مردم در قم، تهران، پیشوا ورامین نشان داد ملت زنده است و در برابر ظلم و ستم سر فرود نمی آورد./ ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha