کد خبر: اولین-عامل-خطر-ابتلا-به-دیابت-نوع-دو-تأ
۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱

متخصص بیماری های غدد و داخلی با اشاره به این‌که اولین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی است، گفت: تعداد کودکان دچار اضافه وزن  در جهان سه برابر شده و میزان دیابت در آنها در حال گسترش است.

 

مهران زمان زاده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  در پاسخ به این‌که آیا در شخص مبتلا به دیابت سرانجام کلیه ها آسیب می بینند، گفت:  بعضی از افرادحتی پس از چند دهه ابتلا به دیابت هرگز دچار آسیب به کلیه نمی شوند. در حقیقت اگر 20سال است مبتلا به دیابت هستید و هیچ علامتی از آسیب به کلیه مشاهده نکردید، تقریبا هیچ احتمالی برای ابتلا به بیماری کلیوی نخواهید داشت.

 وی با اشاره به این‌که بیشتر افراد مبتلا به دیابت که مشکل کلیوی دارند، در 10سال اول علایم این مشکل را نشان داده اند، افزود: در بعضی از خانواده ها که چندین عضو مبتلا به دیابت هستند، هیچ یک از آنها آسیب کلیوی نداشته اند؛ در حالی که در بعضی دیگر تمام اعضای مبتلا به دیابت گرفتار آسیب کلیوی هستند.

متخصص بیماری های غدد و داخلی ادامه داد: این موضوع نظریه ای را مطرح می‌کند که در این امر عوامل ژنتیکی در محافظت از واحدهای تصفیه کلیه در بعضی خانواده ها نقش دارند.

زمان زاده در پاسخ به این‌که اگر وزن کم کنیم، آیا دیابت  رفع خواهد شد، گفت: این مسأله بستگی به نوع دیابتی که به آن مبتلا هستید دارد. اگر به دیابت نوع یک مبتلا  هستید و بدن شما انسولین تولید نمی‌کند، هر چقدر وزن کم کنید دیابت از بین نخواهد رفت. در حقیقت بسیار خطرناک است که سعی در از دست دادن وزن داشته و مصرف انسولین را متوقف کنید.

وی بیان داشت: اگر به دیابت نوع دو مبتلا هستید و مصرف انسولین شما زیاد است ممکن است در صورت تغییر رژیم و کاهش وزن مقاومت به انسولین بدن کاهش یافته و بنابراین مقدار انسولین ساخته شده توسط بدن برای حفظ سطح نرمال گلوکز خون کافی باشد.

 متخصص بیماری های غدد و داخلی اضافه کرد: با کاهش وزن حتی اگر دیابت شما کاملا محو نشود، احتمال حفظ گلوکز در حد نرمال بسیار آسانتر از سابق است.

زمان زاده ادامه داد: عوامل خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع دو وجود دارد. بعضی از این عوامل به سوابق خانوادگی و ژنتیکی برمی گردند و همیشه با ما هستند، اما برخی از این عوامل قابل پیشگیری و کنترل می باشند.

وی تصریح کرد: اولین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی است. مرکز ملی آمار سلامت اعلام کرده است 30 درصد از بزرگسالان چاق هستند، یعنی 60 میلیون نفر و داشتن وزن زیاد یعنی خطر بالاتر در مقاومت انسولینی، زیرا چربی در توانایی بدن برای استفاده از انسولین دخالت می کند.

متخصص بیماری های غدد و داخلی  خاطر نشان کرد: طبق آمار تعداد کودکان دچار اضافه وزن از سال 1980 سه برابر شده است. همچنین تعداد کودکانی که دیابت نوع دو در آنها تشخیص داده می شود نیز رو به افزایش است.

 

كد خبرنگار: 41070

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha