کد خبر: ایران-جزء-10-کشور-دنیا-است-که-برنامه-استر
۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹

 نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر به اهمیت بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: این بیماری ها در جهان جزء چالش های اصلی حوزه سلامت محسوب می شود به طوری که بخش زیادی از مرگ و میرها بر اثر این بیماری ها است.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر لاریجانی نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر بر لزوم وجود نقشه راهی جهت کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: برهمین اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها در جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 1394 تا 1404 با همکاری کلیه حوزه های مرتبط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: این سند در واقع برنامه راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است که علاوه بر اینکه به تایید رییس سازمان جهانی بهداشت و رییس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت رسیده مورد تایید مقامات کشوری نیز می باشد.

دکتر لاریجانی گفت: پس از تدوین سند، ریاست محترم جمهوری و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت کنترل بیماری های غیرواگیر تاییدیه ای را بر این سند مرقوم فرمودند که نشان دهنده حمایت کلیه قوای کشور از پیگیری و اجرای این سند استراتژیک است.

 

اجرای سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر نیازمند عزم ملی

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: بی شک اجرای این سند نیازمند عزم ملی است و کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر تنها در حیطه وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و ارگان های زیادی در این امر دخیل هستند که می بایست همکاری مسئولین آن در اجرای سند جلب شود.

وی اضافه کرد: برهمین اساس سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر طی جلسات متعدد با نمایندگان وزارتخانه های مرتبط بررسی شد و نهایتا کلیه وزرای مربوطه این سند را تایید نمودند که نشان دهنده ضمانت این برنامه در سطح کشور است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر 13 هدف دنبال می شود، چهار هدف مرتبط با کاهش اسید چرب ترانس، کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، اعتیاد و سلامت روان را از اهداف اختصاصی کشور در این زمینه برشمرد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: با بررسی هایی که در سطح بین الملل انجام شده کشور ما به لحاظ پیگیری موضوع کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از وضعیت مناسبی برخوردار است، لیکن در زمینه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن چالش های هشدار دهنده ای در کشور وجود دارد که باید به صورت جدی برای آن برنامه ریزی شود.

دکتر لاریجانی عادات نامناسب تغذیه ای و کمبود فعالیت فیزیکی را از عوامل خطر جدی در کشور برشمرد و گفت: برهمین اساس چاقی و دیابت از عوامل خطر و بیماری هایی است که روند آن در کشور ما رو به افزایش است و برای پیشگیری از خطرات آتی باید اصلاحاتی در سبک زندگی جمعیت کشور اندیشیده شود.

وی گفت: طبق رتبه بندی سازمان جهانی بهداشت ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در جهان رتبه 4 و در منطقه رتبه اول را دارد و جزء 10 کشوری است که توانسته است برنامه استراتژیک مشخصی برای این موضوع طراحی نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha