کد خبر: بافت-فرسوده-به-یک-معضل-بسیار-خطرناک-برا
۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

حسن خلیل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار شهری طبنا (خبرگزاری سلامت) با اشاره به آخرین وضعیت بافت فرسوده در شهر تهران اظهار کرد: طرح ساماندهی بافت فرسوده در شهر تهران با کندی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه مردم گلایه بسیاری در خصوص اجرای طرح ساماندهی بافت فرسوده دارند، افزود: مردم تهران در خصوص نوسازی بافت فرسوده شرایطی بهتری در گذشته داشتند اما در حال حاضر از شرایط و امکانات خوبی در این زمینه برخوردار نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه وعده‌های داده شده در زمینه نوسازی بافت فرسوده به خوبی اجرایی نمی‌شود، گفت: در گذشته تسهیلاتی برای اخذ پروانه وعوراض آب، برق و گاز به مشترکان داده می‌شد اما هم‌اکنون شرایط به خوبی گذشته نیست.

خلیل‌آبادی ادامه داد: برای نوسازی و ساماندهی بافت فرسوده نیازمند آن هستیم  که دولت و شهرداری در این خصوص اقدامات موثرتری ‌انجام دهند تا مردم برای نوسازی منازل خود رقبت پیدا کنند.

وی با اشاره به طرح تفصیلی و تاکید در خصوص اجرای آن، تصریح کرد: بعضی از بافت‌های فرسوده با این تاکید طرح تفصیلی توجیه اقتصادی برای بازسازی و نوسازی ندارند به همین منظور شهروندان رقبت به مشارکت در این طرح ندارند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اضافه کرد: مثلا شخصی که منزلی دو طبقه با متراژ 50 متر دارد زمانی که با دیگر همسایگان برای ساخت مشارکت می‌کند منزلی با همین متراژ و یا کمتر دریافت می‌کند به همین دلیل این مالک تمایلی برای مشارکت در زمینه نوسازی منزل خود را از دست می‌دهد.

خلیل‌آبادی ادامه داد: از آنجایی که امکانات فعلی برای سازندگان در زمینه مشارکت خوب نیست و سازنده سود لازم را از ساخت دریافت نمی‌کند، رقبتی هم برای بازسازی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه توقف طرح و افزایش عوارض و همچنین عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها با سازندگان و مالکان باعث شده بافت فرسوده به یک معضل بسیار خطرناک برای شهر تهران تبدیل شود، گفت: در بعضی از مناطق سه چهارم آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. اگر در این زمینه بازسازی صورت نگیرد و بافت فرسوده تبدیل به یک بافت ایمن نشود در زمان وقوع حادثه همه بخش‌ها به دلیل عدم همکاری و عدم مسوولیت پذیری باید در این خصوص پاسخگو باشند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: برای ما زشت است که بعد این همه سال هنوز بافت‌های فرسوده در شهر تهران باقی مانده‌‎اند.

خلیل‌آبادی به موضوع باقی ماندن تعداد پارسل‌های قدیمی در میان ساختمان‌های تازه تاسیس اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. آسیب‌های اجتماعی در این زمینه وجود دارد که در خصوص آن باید ساماندهی انجام شود.

وی یادآور شد: به دلیل وجود پارسل‌های قدیمی در کنار ساختمان‌های جدید بنگاه‌ها و مالکان با کاهش قیمت ساختمان تازه تاسیس مواجه شده‌اند.به همین دلیل باید طرح نوسازی را پیوسته اجرایی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha