کد خبر: برای-دسترسی-به-واکسن-کرونا-کشورهای-فقی
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۹:۲۸

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از  العالم ، مقامات ارشد سازمان ملل در سخنرانی‌هایی در جلسه ويژه مجمع عمومی این نهاد گفتند شواهد موجود نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ به احتمال فراوان شاهد یک فاجعه بشری خواهیم بود و از کشورهای ثروتمند خواستند که «در رقابت برای دسترسی به واکسن کرونا کشورهای فقیر را زیر پای خود له نکنند».

در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد بیماری کووید- ۱۹ دیوید بیسلی، رییس برنامه جهانی غذا و تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی سخنرانی کردند. تاکنون بیش از ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

سازمان ملل متحد چند روز پیش اعلام کرد که تحت تاثیر پیامدهای بحران کرونا تعداد افرادی که در سراسر جهان به حدی از کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند ۴۰ درصد افزایش یافته است. سازمان بهداشت جهانی نیز برای تسریع دسترسی به دارو و واکسن کرونا به خصوص در کشورهای فقیر ۳۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری تقاضا کرده است.

دیوید بسیلی، رییس برنامه جهانی غذا در بخشی از سخنانش گفت: «براساس شواهد موجود می‌توان گفت که سال ۲۰۲۱ یک فاجعه بشری خواهد بود و بیش از ده کشور در معرض قحطی قرار خواهند گرفت.»

او ضمن تاکيد بر اين که سال میلادی آینده شاهد بزرگترین فاجعه بشری از زمان تاسیس سازمان ملل متحد در ۷۵ سال پیش خواهیم بود افزود: «چون نمی‌توانیم هزینه تمامی کمک‌ها را تامین کنیم باید اولویت‌بندی کرد. شرایط موجود مثل کوه یخی است که در برابر کشتی تایتانیک قرار داشت.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل و سایر مقام‌های ارشد سازمان ملل خواستار دسترسی برابر و عادلانه تمامی کشورهای جهان به واکسن کرونا شده و از کشورهای ثروتمند خواسته‌اند که برای تامین واکسن و احیای اقتصادی به کشورهای فقیر کمک کنند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در سخنرانی خود خواستار اختصاص یک بودجه اضطراری ۴.۳ میلیارد دلاری به طرح مشارکت واکسن شد.

او افزود:«ما نمی‌توانیم جهانی را بپذیریم که کشورهای ثروتمند در رقابت برای دستیابی به واکسن کشورهای فقیر را زیر پای خود له می‌کنند. این یک بحران جهانی است و راه‌حل آن یعنی واکسن و دارو باید نیاز عمومی تلقی شده و به طور مشترک و عادلانه تامین شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha