کد خبر: بررسی-وضعیت-و-آخرین-آمار-انواع-هپاتیت-د
۲۲ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۹

خبرگزاری سلامت: تماس با ویروس هپاتیت A از طریق غذا، آب آلوده و یا از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا ایجاد می شود. انواع خفیف هپاتیت A نیازمند درمان نیست و بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی وارد بر کبد به طور کامل بهبود می یابند.

هپاتیت B یک عفونت کبدی خطرناک است که ناشی از ویروس هپاتیت  B(HBV) می‌باشد. در برخی بیماران، عفونت هپاتیت B مزمن شده و منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز می‌شود. سیروز کبدی بیماری است که باعث زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی می شود. این نوع هپاتیت به انواع حاد و مزمن تقسیم می شود.

هپاتیت C از طریق خون آلوده (معمولا توسط استفاده مشترک از سوزن آلوده برای تزریق مواد مخدر) منتقل می‌شود.


دکتر سید موید علویان رییس شبکه هپاتیت ایران می گوید: هپاتیت B و C از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می‌شود. در خصوص کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان، افراد پرخطر و اقداماتی برای پیشگیری طی حدود 22 سال اخیر رخ داده است. بار هپاتیت B در اکثر استان ها از 2درصد کمتر شده است. آمار در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان بالای 2درصد است.

 خوشبختانه واکسن این نوع هپاتیت در ایران توسط انستیتوپاستور تولید و توزیع می‌شود و بیش از 35میلیون ایرانی تاکنون واکسن هپاتیت B را گرفته اند. به طور کلی مردم باید از طریق آموزش و اطلاع رسانی راه‌های انتقال را بشناسند. خوشبختانه در حال حاضر درمان برای کنترل هپاتیت B وجود دارد و داروهای آن در ایران تولید می شود.

وی ادامه می دهد: طبق آمارهای موجود در کشور حدود بین 180 تا 230 هزار نفر به هپاتیت C مبتلا هستند. یعنی آمار مبتلایان در کشور ما زیر نیم درصد است و آمار کشورهای همسایه بیشتر از ایران است.

خوشبختانه از سال 1375 خون هایی که از افراد گرفته می شود از لحاظ هپاتیت C مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت و دیگر انتقال از طریق خون آلوده وجود ندارد، اما افرادی که قبل از سال1375 خون گرفته اند و یا افرادی که اعتیاد تزریقی دارند در خطر ابتلا به هپاتیت C بوده اند. بنابراین امروزه مهم ترین راه انتقال تزریق غیر بهداشتی و غیر ایمن از نظر هپاتیت C است.

فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه سخنانش بیان می کند: هپاتیت C در بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی کنترل شده و بیش از 80 درصد بیماران درمان شده اند.

طبق برنامه های موجود در کشور تا سال 1400 بیماری هپاتیت C در بیماران خاص (هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی) باید ریشه کن شوند و تا 15 سال دیگر درمان هپاتیت C باید در ایران به نحوی انجام شود که بیماری در مرحله حذف و ریشه کنی قرار بگیرد.

خوشبختانه داروهای درمان هپاتیت C در کشور تولید شده و تحت پوشش بیمه ای هم قرار دارد. برای برخی از داروها مطالعات بالینی انجام شده و معادل داروهای خارجی هستند. شایان ذکر است در اقصی نقاط کشور شبکه هپاتیت فعالیت هایی در جهت کنترل بیماری دارد.

وی عنوان می کند: هپاتیت A در سنین بالا خطرناک است. طبق مطالعات انجام شده در اقصی نقاط کشور، 50 درصد افراد بزرگسال یعنی جوانان ما سابقه ابتلا به هپاتیت A ندارند، اما در معرض ابتلا به هپاتیت A هستند. به خصوص زمانی که به کشورهای عراق و خارج از کشور سفر می کنند در معرض ابتلا به این نوع هپاتیت قرار می گیرند که امیدواریم طی سال های آینده واکسن هپاتیتA هم مورد استفاده قرار گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha