کد خبر: به-مدت-سه-ماه-وضعیت-فوق-العاده-در-کشور-ا
۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵

 

 

 

 

 

رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که وضعیت فوق العاده به مدت سه ماه در کشور برقرار می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از خبرگزاری  اناتولی ترکیه رجب طیب اردوغان٬ رئیس‌جمهور ترکیه پس از پایان جلسه شورای عالی امنیت ملی و نشست شورای وزیران طی بیانیه ای اعلام کرد: "با استناد به ماده 120 قانون اساسی به منظور برطرف سازی هرچه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی 3 ماه وضعیت فوق العاده در سراسر کشور برقرار می شود. به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده در کشور اعلام می کنیم".

 

اردوغان افزود: وضعیت فوق العاده فقط و فقط برای رفع تهدیدات علیه دموکراسی٬ حاکمیت قانون و حقوق و آزادی شهروندان ما اجرا خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه 15 ژوئیه، یکی از بحرانی ترین روزها در تاریخ کشور بود، ادامه داد: "گروه کوچکی از نیروهای مسلح اقدام به کودتا کردند. این گروه کوچک از اعضای گروه تروریستی فتح الله گولن با تانک‌ها٬ جنگنده‌ها٬ بالگرد‌ها و اسلحه به دولت و مردم ترکیه حمله کردند".

 

-با حضور موثر ملت و اقدام دولت کودتا به نتیجه نرسید

 

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه مجتمع ریاست جمهوری، مجلس کبیر٬ ستاد کل ارتش٬ فرماندهی کل ژاندارمری٬ سازمان اطلاعات٬ پل‌های معلق استانبول و برخی واحدهای نظامی هدف حملات آنها قرار گرفت، تصریح کرد: "در نتیجه ایستادگی بنده٬ مسئولان دولت و حرکت قهرمانانه شهروندان که هدف تیراندازی بالگردها و جنگنده های تروریست ها با لباس نظامی قرار گرفتند و نمی توان واژه ای برای وصف حرکت آنها یافت، کودتا ناکام ماند".

 

اردوغان ادامه داد: "ملت غیور کشورمان پس از کودتای نافرجام برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین حادثه ای در خیابانها تجمع و از دموکراسی حمایت کردند. آنها میدانها را خالی نگذاشتند. این قهرمانی ملت کشورمان با حروف طلایی در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد".

 

- به ملتم افتخار می‌کنم

 

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان ساخت: "ملت ما سالهاست که نسبت به بی تفاوتی به عدنان مندرس و دوستان وی در کودتای 1960 تأسف می خورند. در کودتای 1980 نیز نتوانستند از جوانان خود حمایت کنند و زخم آن هنوز تازه است. برای اولین بار در تاریخ این کشور، کودتای نظامی توسط مردم شکست خورد، ملت قهرمان ترکیه در برابر کودتای نافرجام از خود اسطوره ساختند. 15 ژوئیه، نقطه عطفی برای پایان تاریخ کودتاها محسوب می شود".

 

- تاکنون 246 انسان بی‌گناه کشته و هزار و 536 تن نیز زخمی شده اند

 

اردوغان گفت: در اثر تیراندازی کودتاگران، 246 نفر از شهروندان، پلیس و سربازان بی گناه ما جان باخته و 1536 تن دیگر نیز مجروح شدند.

 

وی افزود: "در حال حاضر مسئله، این حزب سیاسی یا آن حزب سیاسی مطرح نیست. به عنوان رئيس جمهور به ملت خود افتخار می‌کنم و مطمئنم همراه با ملت خود بر تمامی این موانع غلبه خواهیم کرد. به عنوان ملت ترک در تاریخ دموکراسی، داستان قهرمانی ثبت کرده و با افتخار از آن یاد خواهیم کرد".

 

رئیس جمهور ترکیه با تقدیر از نیروهای امنیتی که در جریان حمله سنگین نظامیان گروه تروریستی گولن فداکاری نشان داده، به ماموریت و وظیفه خود ادامه دادند، تصریح کرد: فداکاری های نیروهای امنیت ما در ساختمان گارد ویژه و اداره پلیس آنکارا در برابر رگبار کودتاگران، شایسته بالاترین تقدیر و تشکر است.

 

اردوغان ادامه داد: "از مسئولان تمامی نهاد‌ها از جمله استانداری‌ ها و شهرداری‌ها که از همان آغاز کودتا با تمامی نیرو و امکانات خود در کنار دولت و مردم قرار گرفتند، تشکر می‌کنم. همچنین از همه رسانه‌ ها و سازمان‌های مردم نهاد که در مقابل کودتا در کنار اراده ملی قرار گرفتند، قدردانی می‌کنم".

 

- یکپارچگی دولت و ملت

 

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه وحدت و یکپارچگی دولت و ملت در 15 ژوئیه در تاریخ کشور ثبت شد، گفت: "در این ماجرا ملت و دولت از یکدیگر حمایت کردند. شهروندان ما نگران دموکراسی٬ دولت قانونی٬ حق و آزادی نباشند. تصمیم وضعیت فوق العاده در راستای تقویت و حفظ ارزش های دموکراسی اتخاذ شده است".

 

- کسانی که از کشورهای اروپایی انتقاد نمی کنند٬ نمی‌توانند از تصمیم ما نیز انتقاد کنند

 

اردوغان تاکید کرد: "کشورهای اروپایی در برابر حوادث کوچک تروریستی که حتی با تهدیدهای کشورما قابل مقایسه نیست٬ اعلام وضعیت فوق العاده کرده اند. بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند از تصمیم ما انتقاد کند. آنها بهتر است مراقب خود باشند. کسانی که به کشورهای اروپایی که در برابر تهدیدهای کوچک تروریستی وضعیت فوق العاده اعلام می کنند، اعتراضی ندارند، حق انتقاد از ترکیه را نیز ندارند".

 

وی در ادامه افزود: "ما از هیچ کسی کمک نمی خواهیم. همین که ضرر نرسانند، کافی است. این ملت قادر به تعیین سرنوشت خود است. تاکید می کنم که اعلام وضعیت فوق العاده تنها جهت اتخاذ تدابیر لازم در برابر تروریسم که کشورمان را تهدید می‌کند و همچنین برای حفاظت از دموکراسی، دولت قانونی، حقوق و آزادی‌های اساسی است".

 

- اصلاحات اقتصادی بدون وقفه ادامه خواهد داشت

 

رئیس جمهور ترکیه گفت: من می‌خواهم روشن و شفاف بگویم که در این روند برای تشویق و افزایش پس‌انداز، اصلاحات اقتصادی بدون هیچ توقف ادامه خواهد یافت.

 

اردوغان در پایان افزود: "روند اجرای قانون وضعیت فوق العاده، ماموریت استانداران ما را تقویت خواهد بخشید. در این روند نیروهای مسلح ترکیه تحت امر استانداران بوده و با آنها همکاری خواهند کرد. در وضعیت فوق العاده هرگز حقوق و آزادی‌ها، محدود نخواهد شد. شهروندان در فضای صلح آمیزی به صورت امن به زندگی خود ادامه خواهند داد. با اطمینان به آینده روشن خواهیم رفت".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha