کد خبر: تأثیر-فناوری-بر-حوزه-سلامت-در-سال-۲۰۲۱
۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
تأثیر فناوری بر حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱

به گزارش خبرگزاری سلامت از اصفهان به نقل از گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، از واکسن کووید ۱۹ گرفته تا پیشرفت‌های یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، بهبود وای فای و اینترنت نسل پنجم و پزشکی از راه دور، کارشناسان انتظار دارند سال آینده به سمت «بیمار محور» بودن پیش برود.

کووید ۱۹ سبب دستیابی به چیزی شد که کارآفرینان، پزشکان و فعالان نتوانسته بودند به آن دست پیدا کنند. این بیماری سبب ایجاد یک سیستم بهداشتی شد که بیش از آنکه روی کادر درمان و شرکت‌های بیمه تمرکز کند، روی بیماران متمرکز است.

صنعت سلامت قرار بود که در دهه گذشته «بیمار محور» شود، اما تقاضای شدید کووید ۱۹ بود که سبب شد این وعده تحقق یابد. یان مک‌کرا، مدیر عامل شرکت Orion Health بیان کرده که کووید ۱۹ سیستم سلامت را به سمت «بیمار محور» بودن هدایت کرده است.

وی گفت: «بودجه فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، صرف پیاده‌سازی پروژه‌های عظیم و یکپارچه بیمارستان‌ها نخواهد شد و در عوض به سمت پروژه‌هایی خواهد رفت که با بیماران ارتباط مستقیم دارند.»

این موضوع به معنای به اشتراک‌گذاری بهتر اطلاعات، عرضه جهانی واکسن کووید ۱۹، یادگیری ماشینی عملیاتی و مزایای دیگر در حوزه سلامت روان است.

در زیر به ۷ مورد از پیش‌بینی‌ها در مورد تأثیر فناوری بر حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ اشاره می‌کنیم.

محققین از تعیین توالی ژنوم ویروس SARS-CoV-۲ (کووید ۱۹) برای ساخت واکسن کووید ۱۹ در کمتر از یک سال دیگر استفاده کرده‌اند. سه واکسن در مرحله نهایی آزمایشات بالینی برای بررسی ایمنی و اثربخشی مورد آزمون قرار می‌گیرد.

انگلستان تحت قوانین استفاده اضطراری، واکسن‌های شرکت Pfizer و BioNTech را تأیید کرده است. با اینکه ۴۳۰۰۰ نفر در بعضی از مراحل آزمایشات بالینی شرکت کردند، این تأییدیه بر اساس داده‌هایی از ۱۷۰ عفونت صادر شده است. انگلستان انتظار دارد که در ماه دسامبر، دوزهایی از درمان مبتنی بر RNA را به کادر بهداشتی در معرض خطر ارائه دهد.

شرکت Moderna هم درمانی امیدوارکننده ارائه داده است. این درمان واکسنی با پایه RNA است. طبق یک بررسی روی ۹۵ مورد در مرحله سوم آزمایشات بالینی، تخمین زده شده است که این واکسن بیش از ۹۴% در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ اثربخش باشد. شرکت Moderna این مرحله را در اواخر جولای روی ۳۰۰۰۰ نفر شروع کرد.

محققین شرکت Asta Zeneca و دانشگاه آکسفورد در اواخر ماه نوامبر درمانی ارائه دادند که بر اساس بررسی‌های مرحله سوم آزمایشات بالینی، ۷۰% اثربخش بوده است. این بررسی نشان داد که احتمالاً دوزهای پایین‌تر واکسن اثربخشی بیشتری داشته باشد.

پس از تأیید نهایی هر کدام از این واکسن‌ها از طرف FDA آمریکا، چالش بعدی توزیع آن‌ها خواهد بود.

سرویس‌های وب آمازون اعلام کرده‌اند که برای بهبود فرایند توزیع چرخه سرد و نیز پایش و پیگیری بهتر داده‌ها با شرکت Carrier همکاری خواهند کرد.

تقاضای مستمر برای پزشکی از راه دور

بلاخره پس از دهه‌ها تلاش کارآفرینان و پزشکان، موانعی که در مسیر پزشکی از راه دور بود در سال ۲۰۲۰ برداشته شد. تقاضاهای جدیدی که در نتیجه شیوع کووید ۱۹ ایجاد شد، انگیزه‌ای برای حل قوانین و زیربنای تقاضاهای حل‌نشده سابق ایجاد کرد.

دانش ناگدا، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت Rezilient Health می‌گوید که تغییرات در سیاست‌های بازپرداخت بسیاری از موانع بر سر راه سلامت از راه دور را کاهش داده است. نیاز به ویزیت بیماران در طی همه‌گیری کووید ۱۹ هم سبب ایجاد انگیزه‌ای مالی شده است.

وی گفت: «در طی قرنطینه گسترده، مراقبت‌های بالینی حضوری که منبع عظیم درآمد برای کادر سلامت به شمار می‌رفت، دیگر الزامی نبود. بنابراین برای اینکه کادر سلامت بتواند کسب درآمد کند، باید بهداشت از راه دور را برمی‌گزید.»

وارشا راو، مدیر عامل شرکت Nurx که یک شرکت سلامت دیجیتال برای زنان است گفته است که انتظار دارد استفاده از پزشکی از راه دور افزایش یابد، زیرا در این مدت بیماران خدمات سلامت از راه دور با کیفیت و راحت دریافت کرده و به آن عادت کرده‌اند.

راو گفته است که این خدمات شامل خدمات پیشگیری از بارداری، بهداشت جنسی، آزمایشات بیماری‌های منتقله جنسی، پوست، بهداشت روان، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالاست.

او همچنین انتظار دارد که بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ و دریافت خدمات پزشکی از راه دور، مردم به دنبال روش‌های راحت‌تر برای دریافت خدمات سلامت باشند. با افزایش آمار استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، مردم تمایل پیدا کرده‌اند که مراقبت‌های سلامت در دسترسشان باشد.

راو می‌گوید «سلامت از راه دور برای مردم جذابیت دارد، زیرا این خدمات همیشه در دسترس بوده و به صورت مستمر می‌توان از آن بهرمند شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha