کد خبر: تأكيد-بر-استمرار-ديپلماسي-حجآماده-آغا
۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان، بر ضرورت استمرار و تقویت دیپلماسی حج میان همه کشورهای مسلمان به ویژه دو کشور همسایه و برادر ایران و پاکستان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت‌الاسلام سيد علي قاضي‌عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در اسلام‌آباد با سردار محمد يوسف، وزير امور مذهبي دولت پاكستان، ديدار و گفت‌وگو كرد.

حج، نماد اتحاد اسلامي

سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی پاكستان در ابتداي اين ديدار، روابط دو کشور را بسیار دوستانه و برادرانه توصیف کرد و گفت: آيین حج، نماد اتحاد امت اسلامی است و پاکستان برای برای تقویت این وحدت، آماده تقویت و توسعه همکاری با ایران است.

وزير امور مذهبي پاكستان، افزود: ايران يك كشور برادر اسلامي، دوست و همسايه ماست و روابط ديرينه ديني فرهنگي و تاريخي بين دو كشور وجود دارند.

وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به ديرينه بودن روابط فرهنگي دو كشور، گفت: زبان فارسي در شبه قاره، سابقه طولاني دارد.  در گذشته زبان فارسي در اين سرزمين رایج بود و در مدارس، عربي و فارسي، زبان درسي محسوب مي‌شدند و بيشتر دانشمندان و علماي ما با زبان فارسي آشنا بودند.

تأكيد بر استمرار ديپلماسي حج

سپس حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نيز با یادآوری دیداری که سال گذشته در موسم حج در شهر مکه مکرمه میان دو طرف انجام شده بود، آن را دیداری مثبت و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: ادامه و استمرار دیپلماسی حج با هدف تبادل تجربیات در این حوزه، موضوع بسیار مهمی است و به ویژه با توجه به حوادث ناگواری که سال گذشته در موسم حج رخ داد، تبادل تجربیات و همکاری و هماهنگی میان کشورها در این حوزه، بیش از پیش احساس می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادامه داد: با توجه به اینکه در مجموع، تعداد زیادی از مردم دو کشور به عمره و حج اعزام می‌شوند، تبادل تجربیات میان ایران و پاکستان و همکاری و هماهنگی میان مسئولان ذیربط دو کشور از اهمیت ویژه‌اي برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به سفر تعداد زیادی از مردم مسلمان پاکستان به ایران با هدف زیارت اماکن مقدس و یا سفر به ایران برای تشرف به عتبات عالیات در عراق، گفت: در این زمینه نیز همکاری‌های میان دو کشور همسایه با هدف تسهیل سفر زائران پاکستانی به ایران باید تقویت شود.

قاضي‌عسكر همچنین اظهار كرد: وزارت امور مذهبی پاکستان و سازمان حج ایران در خصوص حج همکاری دارند و مسئولیت مشترک و مهمی بر عهده دو کشور در خصوص موضوع حج قرار دارد.

حج، نماد صلح‌آميز بودن دين اسلام است

نماينده مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اسلام دين صلح، دوستي و همكاري مسالمت‌آميز بوده و يكي از مسايل مهم تبادل تجربيات درخصوص امور حج است. آيين حج مسلمانان نمادي از اين همبستگي و دوستي و حج مركز تشكل، انجام نظم و وحدت است.

وي ادامه داد: يكي از ارتباطات كه در كنگره جهاني حج بايد تحقق عملي داشته باشد، روابط متقابل مذاهب و فرق گوناگون اسلامي است؛ زيرا حج قانون اصلي تبادل فكري و بهترين مركز تقريب بين مذاهب بوده و اكنون نيز مي‌تواند اين رسالت خود را به خوبي انجام دهد.

قاضی عسکر همچنین موضوع اسلام‌هراسی را در این ديدار مطرح کرد و با ابراز تأسف از تلاش برخی قدرت‌ها و دولت‌ها برای به راه انداختن و تشدید موج اسلام‌هراسی در جهان، در خصوص راه‌های مقابله با این پدیده با وزیر امور مذهبی پاکستان گفت‌وگو کرد.

وي در اين باره گفت: مقام معظم رهبري نيز فتواي مهمي را دادند كه در آن آمده است «اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است». همچنين در ايران روابط خوبي با علماي اهل سنت داريم و آنها در مناطق خود هزاران مسجد و حوزه‌هاي علميه دارند.

مشاركت در اداره حج به معناي ناديده گرفتن حاكميت سعودي‌ها نيست

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشكلات ايران و عربستان براي انجام حج، گفت: در حج امسال مشكل از طرف مقابل است. ما در چند سال گذشته تلاش كردیم تا در انجام بهتر امور حج سهيم باشيم و معتقديم همه كشورهاي اسلامي اين حق را دارند و این حق، به منزله نادیده گرفتن حاکمیت سعودي‌ها نيست.

464 شهيد ايراني حادثه منا

وي به حوادث سال گذشته دوران حج كه در عربستان رخ داد اشاره كرد و گفت: ما در حادثه مكه 13 نفر و در حادثه منا 464 نفر شهيد داشتيم.

قاضي‌عسكر در ادامه تعطيل شدن سفر حج زائران ايراني را به دليل كارشكني‌های مسئولان عربستان سعودي عنوان كرد و افزود: به رغم تلاش صادقانه مقامات جمهوري اسلامي ايران براي تهيه مقدمات برگزاري حج تمتع در سال جاري، متأسفانه مقامات سعودي مايل به همكاري با ايران نشدند.

عربستاني‌ها مسئول تعطيل شدن حج ايراني‌ها هستند

وي ادامه داد: امسال با تأخير ما را به مذاكره حج دعوت كردند و مشكلات و مسايلي كه ما مطرح كرديم از قبیل مسايل کنسولی، اجازه دادن سفر زنان مستطیع بدون محارم، مانع نشدن سفر زائران زیر 45 سال، مسايل حمل و جابجایی حجاج با هواپیماهاي ایرانی و سعودی و ... اما متأسفانه زیر بار نرفتند.

نمايند ولي فقيه تأكيد كرد: ما سعي كرديم كه مكه به عنوان مركز وحدت اسلامي مطرح شود. حتي حضرت امام خميني (ره) فتوا دادند كه حجاج شيعه به امامت امام مسجدالحرام در نماز جماعت حضور پيدا كنند و نيازي به استفاده از مهر، در اقامه نماز نيست.

قاضي‌عسكر ادامه داد: بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته، سوءمديريت عربستان سعودي يكي از دلايل اصلی فاجعه منا بوده است. دولت عربستان سعودي نيز حاضر نشد در خصوص امنيت حجاج ايراني در مراسم به ايران تضمين بدهد. به اين خاطر هيأت ايران برگه قرارداد حج تمتع پیشنهادی آنها را امضا نكرد.

آماده آغاز دوباره عمليات اعزام به حج تمتع و عمره هستيم

وي افزود: اگر مقامات عربستاني شرايط ما را بپذيرند و قول مساعد براي حل مشكلات حجاج ايراني بدهند، ما حاضريم كه عمليات اعزام زائران عمره و حج تمتع را دوباره آغاز كنيم.

قاضي‌عسكر، در پايان سخنان خود در اين ديدار، از وزير امور مذهبي پاکستان به دليل برنامه‌ریزی مناسب و بدون تبعیض حج که به وحدت مسلمانان شيعه و سني کمک کرده است، تقدیر كرد.

بنا بر اعلام اين خبر، اين ديدار در حضور محمدرضا باقري، معاون امور بين‌الملل بعثه مقام معظم رهبري، مهدي آبادي، كاردار و معاون سفير ايران و شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي ايران در پاكستان و محمد خان كلچي، معاون وزير امور مذهبی اين كشور، برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha