تأکید بر ضرورت از سرگیری آموزش حضوری با تداوم آموزش‌های الکترونیکی/ بررسی پیشنهادات دانشگاه‌ها در تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)، نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها با حضور روسای دانشگاه‌های معین و مادر کشور؛ معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع؛ آموزشی؛ پژوهشی و فناوری؛ فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. اهتمام وزارت علوم برای از سرگیری آموزش حضوری، جدی و با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اهداف تشکیل این جلسه را برنامه‌ریزی و هماهنگی برای آمادگی کامل از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها؛ برنامه‌ریزی برای اداره امور جاری دانشگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰؛ پیشنهادات تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین بررسی مسائل مربوط به همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی اعلام کرد. وی همچنین در این جلسه با اشاره به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها گفت: تصمیم وزارت علوم برای اجرای این سیاست جدی و با تکیه بر رعایت پروتکل های بهداشتی است. دکتر علی خطیبی گفت: بسیاری از بخش‌های جامعه به روال عادی قبل از کرونا برگشته‌اند و وزارت علوم نیز تلاش می‌کند با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، با هم فکری با روسای دانشگاه‌ها، این اتفاق در دانشگاه‌ها نیز رخ دهد.     معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: البته محیط دانشگاه‌ها با سایر بخش‌های جامعه متفاوت است و ضرورت حضور دانشجویان در کلاس‌های درس، حضور در محیط خوابگاهی و سلف سرویس و … را نیز دارد. آموزش اکترونیکی به عنوان یک دستاورد ارزشمند باید در کنار آموزش حضوری تداوم داشته باشد دکتر خاکی صدیق در این نشست اظهار داشت: دستاورد بزرگ ما در طول قریب به ۲سال شیوع بیماری کرونا، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری آموزش الکترونیکی است؛ لذا یکی از سیاست‌های کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که این دستاورد را حفظ کند و فناوری‌های نوین در آموزش را حتماً به کار گیریم و آموزش الکترونیکی به عنوان یک دستاورد مهم ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه بحث از سر آموزش حضوری به این معنا نیست که قصد داریم از لحاظ نوع آموزش به بهمن ماه سال ۱۳۹۸ برگردیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم دستاوردهای آموزش الکترونیکی را با حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس‌های درس که فواید واضح و آشکاری دارد و ضرورت قطعی است، ترکیب کنیم.     معاون آموزشی وزیر علوم افزود: مصوبه ستاد ملی کرونا به صورت کاملاً واضح و روشن بر آموزش حضوری و حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس‌های درس تأکید دارد. وی خاطرنشان کرد: راهبرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد از سرگیری آموزش حضوری که طی چند بخشنامه به دانشگاه‌ها ارسال شده آن است که از سرگیری یکباره در تمام مقاطع تحصیلی امکان‌پذیر نیست؛ در نتیجه یک راهبرد برای این پیشنهاد داریم و آن، راهبرد تدریجی مبنی بر حضور حداکثری و در حداقل زمان ممکن است. دکتر خاکی صدیق بیان کرد: سیاست دیگر آن است که با توجه به شرایط مختلف دانشگاه ها نمی‌توان یک فرمول واحد برای همه کشور ارائه داد. لذا دانشگاه ها با توجه به تصمیمات ستاد کرونای استان خود تصمیمات متفاوتی اتخاذ خواهند کرد. وی همچنین در ادامه سخنان خود گام اول از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها را حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در کلاس‌ها بیان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد استادان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: جلسات دفاع از پایان نامه‌ها، تشکیل جلسات دانشگاه ها، گروه های آموزشی و نشست‌های اجرایی باید به سمت حضوری شدن رود. مسئولیت دانشجویان در زمان حضور در محیط دانشگاه بر عهده دانشگاه‌ها است در ادامه این نشست دکتر مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به مبحث بار حقوقی مسئله بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مسئولیت دانشجویان در زمان حضور در محیط دانشگاه بر عهده دانشگاه‌ها است و روسای دانشگاه‌ها باید تدابیر لازم را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت خاص هر دانشگاه در نظر داشته باشند. به گفته وی، مسئولیت حفظ سلامت دانشجویان در محیط آموزشی یک اصل است و دانشگاه‌ها باید بار حقوقی آن نیز بر عهده داشته باشند. دکتر فرخی با بیان سئوالی مبنی بر آنکه «آیا دانشگاه می تواند دانشجویان را ملزم به واکسیانسیون کند؟»، تصریح کرد: عدم حضور دانشجویانی که واکسینه نشده‌اند جای بحث و بررسی دارد. پیشنهاد می شود که نهادهای بالادستی و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری این امر مهم را از هیأت دولت مطالبه کنند. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در پایان سخنان خود از ترکیب آموزش مجازی و حضوری استقبال و پیشنهاد کرد که این مدل از آموزش در دستور کار قرار گیرد. افزایش ۲ برابری وام تحصیلی دانشجویان متاهل رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها پس از ۳۰ درصد رشد اعتبارات، کلیه وام های دانشجویی، وام تحصیلی دانشجویان متاهل را نیز به ۲ برابر وام تحصیلی مجردان افزایش داده ایم. دکتر گنجی در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها، کلیه وام های دانشجویی ۳۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود: وام ودیعه مسکن دانشجویان نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و اگر این وام به صورت گروهی درخواست شود، خیلی راحت می توانیم از خارج خوابگاه‌های ملکی بگیریم. رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: پس از ۳۰ درصد رشد کلیه وام‌های دانشجویی، وام تحصیلی دانشجویان متاهل را نیز به ۲ برابر وام تحصیلی مجردان افزایش داده‌ایم. وام ودیعه مسکن در تهران ۳۲ میلیون و در کلان شهرها نیز ۲۶ میلیون تومان است. وی خاطرنشان کرد: ثبت نام وام دانشجویان از تاریخ ۱۲ آبان ماه آغاز شده و تا اول دی ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد و تاکنون ۶۰ هزار دانشجو نسبت به ثبت نام خود اقدام کرده‌اند و برآورد می کنیم که ۱۰۰ هزار نفر تقاضا خواهیم داشت. دکتر گنجی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سه بخش اعطای وام و تسهیلات، ارتقای خوابگاه ها و ارتقای آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری فعالیت دارد، افزود: دانشگاه‌هایی که مشکل خوابگاه یا ارتقای خوابگاه و یا سالن غذاخوری دارند اگر تاکنون اقدامی نکرده‌اند می‌توانند تقاضاهایشان را ارسال کنند تا بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داریم کمک کنیم مشکلاتشان مرتفع شود. وی خاطرنشان کرد: از بابت یارانه غذای دانشجویان، اعتباری در اختیار نداریم ولی دانشگاه‌ها از سازمان برنامه و بودجه اعتباری دریافت می‌کنند و نباید کوچک ترین مشکلی در این زمینه داشته باشند. لذا خواهشمندم دانشگاه‌ها بدون کوچک ترین مشکلی سالن های غذاخوری خود را بازگشایی کنند. در این نشست تعدادی از روسای دانشگاه‌های مادر هر استان، نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کرده و بر موارد زیر تاکید کردند. _ بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها تدریجی، پلکانی و به صورت گام به گام باشد. (ابتدا دانشجویان مقطع دکتری بعد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و در ادامه کلاس‌های عملی دانشجویان مقطع کارشناسی) _ چگونگی اطلاع از انجام واکسیناسیون کامل دانشگاهیان و نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشخصاً اعلام شود. ایجاد وحدت رویه در نحوه تعطیلی کلاس‌های دانشگاه‌ها با توجه به رنگ‌بندی کرونایی شهرها و موقعیت جغرافیایی هر دانشگاه _ تاکید تداوم آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری _ فعال بودن کارگاه‌های دروس عملی و آزمایشگاه‌ها _ توجه به ساختار متفاوت هر دانشگاه قبل از هر تصمیم‌گیری _ در نظر گرفتن مشکلات مالی و هزینه بالای تجهیز و تعمیر و مناسب‌سازی خوابگاه‌های دانشگاهی _ توجه به تغذیه و مشکل چند برابر شدن قیمت غذای دانشجویی _ هزینه بالای رعایت کردن پروتکل‌‌های بهداشتی در شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری (رعایت فضای مورد نیاز برای هر دانشجو، مواد ضدعفونی کننده و ماسک و تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری و …) _ فراهم آوردن شرایطی برای حمایت‌های مادی دولت علاوه بر کمک‌های وزارت علوم _ توافق در ایجاد وحدت رویه در نظام پرداخت‌های درون دانشگاهی (هزینه‌های پرداخت حقوق و مزایای شاغلین دانشگاه‌ها که بخش اعظمی از بودجه دانشگاه‌ها را شامل می شود) _ جدی گرفتن بحث بومی‌گزینی در شرایط کرونا چرا که دانشجویان بومی نیازی به استفاده از خوابگاه ندارند _ در نظر گرفتن ابعاد حقوقی در بحث حضوری شدن دانشگاه‌ها و عواقب احتمالی آن منبع:پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha