کد خبر: تعهد-سازمان-انتقال-خون-به-ریشه‌کنی-هپ
۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶

رییس سازمان انتقال خون، سازمان متبوعش را متعهد به ریشه‌کنی هپاتیت در کشور دانست و گفت: برنامه‌های مختلفی در راستای سالم‌سازی خون داریم تا از این طریق به جهان عاری از هپاتیت برسیم.

 


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، علی‌اکبر پورفتح‌الله با بیان اینکه جهت‌‌گیری اهدای خون براساس پایشی که ظرف 5 سال گذشته انجام شده، به سمت اهداکنندگان مستمر است، تصریح کرد: بیش از 80 درصد موارد هپاتیت B و هپاتیت C از اهدا کنندگانی صورت گرفته که برای اولین بار اهدای خون انجام داده‌اند.
وی با اشاره به این‌که در اهداکنندگان مستمر، کمتر از 5 درصد موارد هپاتیت B و C اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: این رقم در اهداکنندگان با سابقه 15 درصد است. بنابراین اگر 25 درصد از اهداکنندگان بار اول را از چرخه اهدا حذف و اهدای خون به سمت اهداکنندگان مستمر حرکت کند، ضریب امنیت خون و امکان انتقال هپاتیت B بعد از انتقال خون به حداقل ممکن می‌رسد.
 پورفتح‌الله سرمایه‌گذاری روی جوانان برای اهدای خون را یکی دیگر از برنامه‌های خود برشمرد و تصریح کرد: در ایران بر اساس برنامه کشوری واکسیناسیون، تمام کودکان متولد سال 1373 به بعد واکسن هپاتیت B را دریافت کردند. از آنجاکه این افراد نسلی عاری از هپاتیت B هستند، بنابراین اگر اهدای خون به سمت جوانان حرکت کند، می‌تواند باعث کاهش خطر هپاتیت B بعد از انتقال خون شود.
وی با یادآوری این‌که در حال حاضر 25 درصد از اهدا کنندگان، بار اول و 52 درصد از آنان، اهدا کنندگان مستمر هستند، خاطرنشان کرد: مابقی نیز اهداکنندگان باسابقه هستند.
رییس سازمان انتقال خون با بیان این‌که امسال حدود 7 هزار اهدا کننده بار اول در استان کردستان داریم، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری خون اهدا کنندگان بار اول این استان را وارد چرخه مصرف برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نکردیم. اما همه روندهای مرتبط با انتخاب اهدا کنندگان و نمونه برای آزمایش‌ از آنها دریافت می‌شود و 4 ماه بعد این افراد برای پیوستن به جمع اهدا کنندگان مستمر فراخوان می‌شوند. اگرچه با این روند، حدود 7 هزار مورد تست‌های هپاتیت B، C و HIV به حجم کاری سازمان در استان اضافه می‌شود، اما این نتیجه را هم خواهد داشت که از ابتدای سال بتوانیم خون‌هایی که در این استان آزاد می‌کنیم از اهدا کنندگان مستمر باشد.
وی با تاکید بر این‌که دومین پروژه در استان اردبیل اجرا می‌شود، گفت: از آنجاکه امکان ارسال پلاسما به خارج از کشور از خون‌های اهدایی بار اول وجود دارد، از این افراد خون دریافت، پلاسمای آن جدا و به چرخه صنعت پلاسما ارسال می‌شود، اما گلبول قرمز آن برای ذخیره بحران استفاده می‌شود و اگر دچار کمبود خون در مراکز درمانی شویم، از خون اهداکنندگان بار اول استفاده می‌کنیم.
پورفتح‌الله اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تا به حال موفق شدیم که از خون اهدا کنندگان بار اول در استان اردبیل استفاده نکنیم. بنابراین از ابتدای سال در 2 استان توانستیم خون را از اهدا کنندگان مستمر در اختیار قرار دهیم.
وی با بیان این‌که بحث خودمراقبتی نیز جزء برنامه‌های سازمان انتقال خون برای آموزش اهداکنندگان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: خودمراقبتی برنامه‌ای است که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را برای رسیدن به یک جامعه سالم توصیه می‌کند، اما خود مراقبتی در سازمان انتقال خون و اهدا کنندگان خون مفهومی خاص و ویژه‌ دارد. یعنی اهدا کننده علاوه‌بر خود، خود مراقبتی را برای گیرنده خون نیز انجام می‌دهد. بر همین اساس هم برنامه‌های متعدد خود مراقبتی، آموزش خود مراقبتی و پویش‌های خود مراقبتی را آغاز کردیم که نمونه آن را در آغاز هفته انتقال خون و در لیگ فوتبال مشاهده کردیم که ورزشکاران جوانان را دعوت به خودمراقبتی می‌کردند.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha