کد خبر: توانبخشی،-حلقه-مفقوده-خدمات-پزشکی-است
۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵

دکتر هاشمی گفت: توانبخشی، حلقه مفقوده خدمات پزشکی و بسیار مهم است و امیدواریم بیمه ها از خدمات توانبخشی حمایت کنند.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در حاشیه رونمایی از پروژه "پاراواک"؛ یکی از محصولات شرکت های دانش بنیان در حوزه توانبخشی که در بیمارستان رفیده برگزار شد، اظهار داشت: در کشور حدود 90 هزار نفر بیمار با ضایعات نخاعی وجود دارند که البته زیاد است و متاسفیم که اکثر آنها جوان بوده و بر اثر تصادف و سانحه از نعمت راه رفتن و ایستادن محروم هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حتما باید در اقدامات آسیب رسان، رانندگی و ورزش، از بروز حوادثی که منجر به معلولیت می شود، پیشگیری کنیم که تا پایان عمر، بر روی ویلچر یا در بستر بیماری نمانیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ساخت "پاراواک"، از معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دانشکده توانبخشی و تیم طراح و سازنده این پروژه تقدیر کرد و گفت: این دستگاه کمک می کند تا بخشی از مشکلات بیماران با ضایعات نخاعی، برطرف شود البته این دستگاه در اختیار همه بیماران نیست و هدف از این بازدید، اطمینان بخشی به این بیماران بود که به آنها فکر می شود و مهندسان، محققان و فناوران در تلاش هستند تا بخشی از مشکلات آنها را حل کنند.

دکتر هاشمی ادامه داد: دستگاه پاراواک به بیماران ضایعات نخاعی کمک می کند تا با استفاده از واکر، ایستاده و چند قدم حرکت کنند اما تولید انبوه این دستگاه، مستلزم اعلام نظر و تایید پزشکان مبنی بر عدم عوارض برای این بیماران است.

وزیر بهداشت با اشاره به تحریک و تقویت عصب و عضلات توسط این دستگاه و پیشگیری از زخم بستر بیماران با ضایعات نخاعی، گفت: در حوزه تجهیزات مورد نیاز توانبخشی، فاصله زیادی با دنیا داریم و در کشور به توانبخشی، توجه چندانی نشده و خوشحالیم که با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بنیاد شهید و دانشگاه های علوم پزشکی، توانسته ایم، فلوشیپ بیماران نخاعی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی کنیم و امیدواریم که با ورود بخش خصوصی به این حوزه، شاهد ورود تجهیزات پیشرفته به کشور و تولید بومی این تجهیزات باشیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه تامین تجهیزات مورد نیاز توانبخشی به آرامش خاطر، اعتماد به نفس، امیدواری و پیشگیری از معلولیت های بیشتر بیماران ضایعات نخاعی کمک می کند، افزود: توانبخشی، حلقه مفقوده خدمات پزشکی و بسیار مهم است و امیدواریم که این خدمات در آینده تامین شود و بیمه ها نیز از آن حمایت کنند.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری از حوادثی که موجب ضایعات نخاعی می شود، خاطرنشان کرد: هر سال 5 هزار نفر به تعداد بیماران با ضایعات نخاعی اضافه می شود و نباید تصور کنیم که علم، تمام مشکلات را برطرف می کند زیرا مغز را نمی توان پیوند زد و سلول های مغز، دوباره ساخته نمی شوند و عصب هم وقتی از بین رفت، قابل بازگشت نیست.

وزیر بهداشت یادآور شد: بیماران با ضایعات نخاعی نا امید نباشند خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده یا در حال انجام است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha