فمتولیزیک (femto-lasik) یکی از مرسوم ترین، دقیقترین و بیخطرترین روشهای جراحی عیوب انکساری محسوب میشود. چشم مهمترین و با ارزش ترین قسمت بدن ماست. حدود 70-80٪ از آنچه ما درک می کنیم و یاد می گیریم از طریق دید حاصل می شود. بنابراین، دید واضح و مهم، مهمترین عاملی است که بر ظرفیت ما برای داشتن یک زندگی عادی تأثیر می گذارد. دید روشن نتیجه تمرکز نور توسط قرنیه و لنزهای بلوری روی شبکیه است. اگر انحنای چشم یا قدرت تمرکز با طول آن مطابقت نداشته باشد، شبکیه تصویری شفاف و متمرکز دریافت نمی کند و باعث ایجاد وضعیتی به نام Refractive Error یا Ametropia می شود. خطاهای انکسار در واحدهای قدرت دیوپتر (Diopters یا D) اندازه گیری می شود: طبق اعلام انجمن اپتومتری آمریکا، دید 20/20 اصطلاحی است که برای بیان حدت بینایی معمولی (وضوح یا وضوح بینایی) استفاده می شود که از فاصله 20 فوت اندازه گیری می شود. اگر دید 20/20 دارید، می توانید به وضوح با سرعت 20 فوت ببینید که در آن فاصله معمولاً چه چیزی باید مشاهده شود. دید 20/20 وضوح دید را از راه دور نشان می دهد. مهارت های مهم بینایی دیگر، از جمله آگاهی محیطی یا دید جانبی، هماهنگی چشم، درک عمق، توانایی تمرکز و بینایی رنگ وجود دارد که به توانایی کلی بینایی شما کمک می کند.

خطاهای انکساری چشم

موارد زیر متداول ترین عیوب انکسار است که همه آنها روی دید تأثیر می گذارند و ممکن است به لنزهای اصلاحی احتیاج داشته باشند:
  • نزدیک بینی نزدیک بینی، نتیجه قدرت انکسار است که نسبت به طول چشم خیلی قوی است. این می تواند ناشی از قرنیه ای باشد که خیلی خمیده است، یا از چشم خیلی طولانی باشد. به همین دلیل تصاویر اشیاء دور در جلوی شبکیه متمرکز شده و هنگام رسیدن به شبکیه تار می شوند و باعث می شود فرد دارای این مشکل از فاصله دور با وضوح بیشتری نسبت به فاصله نزدیک اشیا ببیند.
  • دور بینی هایپروپیا (Hyperopia) که همچنین به عنوان hypermetropia یا دور بینی (نوع ژنتیکی) شناخته می شود، حاصل از قدرت انکساری است که نسبت به طول چشم خیلی ضعیف است، و این از قرنیه ای که خیلی صاف است، یا از چشمی که خیلی کوتاه است ناشی می شود. در نتیجه، سیستم نوری قادر به تمرکز تصاویر قبل از رسیدن پرتوهای نوری به شبکیه نیست، که در این صورت فقط یک تصویر تار دریافت می کند. دید در مسافت دور می تواند روشن باشد یا نباشد اما اشیاء نزدیک تر به خوبی و وضوح دیده نمی شوند. چشمان شما می تواند مقدار کمی از چربی خون را برای دیدن فاصله به طور کامل جبران کند، اما هرچه پیرتر می شوید یا تمرکز بیشتری لازم می شود، ممکن است علائم سردرد یا خستگی چشم را تجربه کرده و این توانایی جبران کننده را از دست دهید که این باعث تاری دید در هر دو فاصله دور و نزدیک می شود.
  • آستیگماتیسم آستیگماتیسم نتیجه ناتوانی کلی چشم در تمرکز تصاویر، به دلیل انحنای ناموزون قرنیه است. شکل قرنیه به جای اینکه کروی مانند و شبیه یک توپ بسکتبال باشد، بیشتر شبیه شکل یک توپ راگبی است. نور توسط قرنیه بر روی شبکیه متشر می شود، و اگر قرنیه ناهموار باشد، تصویر درک شده توسط شبکیه مشخص نخواهد بود. این مشکل اغلب همزمان با مشکل نزدیک بینی، یا دور بینی وجود دارد. این مشکل با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکسار قابل اصلاح است.
  • پرستبیوپی Presbyopia یک وضعیت عمومی است که در افراد بالای 38 سال تأثیر دارد، به این ترتیب که لنزها و ماهیچه های چشم که نقش در تمرکز دارد شروع به از دست دادن توانایی تغییر شکل جهت تمرکز روی اشیاء نزدیک می کند. این وضعیت اغلب با دور بینی ژنتیکی اشتباه گرفته می شود.
لنزهای طبیعی (لنزهای کریستالی) داخل چشم وظیفه تغییر تمرکز ما از فاصله دور به نزدیک را دارند. هنگامی که اشیاء در مسافت های مختلف از ما قرار دارند، پرتوهای نوری که به چشم می آیند، به شکلی متفاوت روی شبکیه وارد می شوند. لنزهای کریستالی با تغییر شکل چیزهایی را در فواصل مختلف وجود دارند بصورت طبیعی نشان می دهند. این یک فرآیند خودکار است، هیچ گونه تفکر یا تلاش آگاهانه ای در کار نیست. هرچه پیرتر می شویم، این لنز انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و نمی تواند مانند گذشته تغییر شکل دهد. هیچ درمانی برای پریسبیوپی وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند از آن فرار کند، به دلیل روند پیری این یک تغییر طبیعی است. خطاهای انکساری چشم

جراحی فمتولیزیک و تکنیک های تصحیح بینایی

اصل تصحیح خطاهای انکسار، اصلاح قدرت انکسار است. قدرت انکسار توانایی چشم در تمرکز نور بر روی شبکیه در قسمت پشت چشم است. خطای انکسار به معنای عدم تطابق بین انحنای قرنیه و فاصله از قرنیه تا شبکیه است تا نور نتواند روی شبکیه تمرکز کند بلکه در جلو یا پشت آن باشد. در دور بینی، قدرت قرنیه بسیار ضعیف است و نور در پشت شبکیه متمرکز شده است. برای اصلاح این مسئله، باید قدرت انکسار افزایش یابد. در نزدیک بینی، قدرت قرنیه بیش از حد قوی است، و نور در مقابل شبکیه متمرکز شده است. در این حالت باید قدرت انکسار قرنیه کاهش یابد.
  • عینک پر کاربردترین شکل تصحیح بینایی، عینک است که ایمن ترین روش محسوب می شود زیرا کمترینآسیب را به دنبال دارد. با این وجود به دلایل مختلف، بسیاری از مردم متوجه می شوند که عینک لزوما جوابگوی مشکلات بینایی آنها نیست. به عنوان مثال، عینک برای افرادی که خطاهای انکساری بین دو چشمشان تفاوت زیادی دارد، مناسب نیست از طرفی در برخی از حرفه ها استفاده از مجاز نیست و اغلب برای ورزش یا شیوه زندگی فعال مشکلاتی به همراه دارد.
  • لنزهای تماسی لنزهای تماسی گزینه محبوب دیگری هستند. آنها باعث ایجاد راحتی می شوند و از نظر منطقی بی خطر هستند. با این حال، آنها نیز بدون ریسک نیستند. اگرچه رعایت رهنمودهای پزشك چشم تا حدودی می تواند این ریسک ها را كاهش دهد، اما مصرف کنندگان لنزهای تماسی همیشه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های چشمی نسبت به جمعیت عمومی هستند. بعضی از افراد به دلیل خشکی چشم به هیچ وجه نمی توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند یا به مواد عدسی یا محلول های ضد عفونی کننده حساسیت دارند. همچنین بعضی از محیط ها برای استفاده از لنزهای تماسی مانند محیطی بسیار گرد و غبار یا دودی نیز مضر هستند. تعدادی از فعالیت ها مانند شنا یا غواصی همچنین با استفاده از لنزهای تماسی، غیرقابل انجام است.
  • جراحی انکسار جراحی انکسار به عنوان ابزاری برای اصلاح مشکلات بینایی برای افرادی که به دلایل مختلف نمی توانند عینک یا لنزهای تماسی را استفاده کنند ساخته شده اند. عمل جراحی لیزر انکسار به طور مداوم برای ده ها سال انجام شده است و به روش انجام می شود. روش کراتکتومی Photorefractive) PRK) که با این روش از لیزر اگزیمر برای تغییر شکل مستقیم قسمت بالای لایه میانی قرنیه استفاده می کند و روش In-Situ Keratomileusi) LASIK) که از لیزر برای تغییر شکل داخلی لایه میانی قرنیه استفاده می کند. تفاوت اصلی بین این دو عمل جراحی در این است که لیزیک شامل ایجاد برش در قرنیه برای ایجاد یک فلپ است تا  از طریق لیزر به داخل لایه میانی دسترسی پیدا کند. ثابت شده که هر دو عمل جراحی بی خطر و مؤثر است. لنزهای داخل چشمی Phakic یک پیشرفت جدید در زمینه جراحی انکسار است. در این روش تصحیح بینایی، یک لنز در داخل چشم قرار می گیرد تا خطای انکسار را اصلاح کند. این لنز نیازی به تعویض ندارد اما در صورت لزوم در هر زمان قابل برداشت است. دو مورد شایع از مواردی که این دو روش PRK و LASIK توصیه می شود، برای بیمارانی است که قرنیه آنها بسیار نازک است، یا تجویز آنها خیلی طولانی مدت است.

روش های معمول جراحی انکسار

  • لیزر (لیزیک) لیزیک ترکیبی از عمل جراحی لیزر میکروسکوپی و اکسیژنر است که برای اصلاح نزدیک بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می شود. در لیزیک، یک لایه بسیار نازک از قرنیه با استفاده از یک وسیله تخصصی به نام میکروکراتوم بریده می شود. سپس لیزر excimer به قسمت زیرین این لایه تابش می شود و به محل اصلی خود بازگردانده می شود. بعد از چند دقیقه، این لایه خود به خود می چسبد و نیازی به بخیه نیست.
  • فمتولیزیک فمتولیزیک یکی از جدیدترین روش های تصحیح نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم است و جدیدترین نوآوری در درمان انکسار است که در آن، فلپ قرنیه با لیزر فموتوسکند انجام می شود. از نظر روش جراحی، فمنتولیتیک بسیار شبیه به روش قبلی است. تفاوت عمده بین لیزیک و فمنتولیز در نحوه ایجاد برش قرنیه است. در حقیقت، femtolytic یک تکنیک پیشرفته LASIK است که در آن از لیزر برای برش قرنیه به جای میکروکراتوم استفاده می شود. با انجام تمام مراحل لیزر و رفع نیاز به میکروکراتوم، دقت و سلامتی بی نظیری را به شما هدیه  می کند.
  •  PRK در روش PRK، اپیتلیوم قرنیه (خارجی ترین لایه قرنیه) برداشته می شود و سطح قرنیه با استفاده از لیزر اکسیمر بریده می شود و بدین ترتیب خطاهای انکسار را اصلاح می کند.
  • لازک (LASEK) روش LASEK نوعی روش اصلاح شده از PRK است. در روش LASEK، چشم پزشک از یک محلول الکلی برای از بین بردن لایه اپیتلیوم قرنیه استفاده می کند. سپس لیزر اگزیمر روی قرنیه اعمال می شود و لایه اپیتلیوم به موقعیت اصلی خود باز می گردد. این روش طرفداران کمی دارد و جایگزین PRK شده است.
  • ReLEx ReLEx (استخراج عدسی انکسار) جدیدترین جراحی انکسار با حداقل آسیب برای تصحیح خطاهای انکسار است. ReLEx از لیزر femtosecond از شرکت Carl Zeiss VisuMax در پیشرفته ترین شکل خود برای اصلاح نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می کند. Reelx مشابه رویکرد LASIK، انحنای قرنیه را تغییر می دهد تا خطای انکسار را اصلاح کند. اما به جای استفاده از تیغه میکروکراتوم برای برش فلپ همانطور که در لیزیک وجود دارد، از لیزر femtosecond برای ایجاد برش کوچک (2-5 میلی متر) برای دقت بیشتر استفاده می کند. Visumax با داشتن یک برنامه نرم افزاری ویژه از Carl Zeiss Meditec آلمان، مقدار و شکل تغییر انحنای قرنیه را برای اصلاح خطای انکسار مورد نیاز محاسبه می کند و یک عدس سفارشی شده را در لایه میانی قرنیه ایجاد می کند. این عدسی انکساری (به جای استفاده از لیزر اگزیمر برای تغییر انحنای قرنیه مانند LASIK / FemtoLASIK / PRK) از برش کوچک استخراج می شود.

مزایای استفاده از ReLEx

  • این عمل راحتی بیشتری را در هنگام عمل جراحی به بیمار می بخشد زیرا لیزر femtosecond برش عدسی از پیش محاسبه شده با نهایت دقت و پیش بینی را در قرنیه ایجاد می کند. سپس این عدس از یک برش کوچک که فقط 2-5 میلی متر است خارج می شود. این روش سریع و آسان و بدون فشار ابزارهای مکانیکی روی چشم ها را ایجاد می کند.
  • ساختار قرنیه را با پایداری بیشتری روبرو می کند زیرا هیچ فلپی ایجاد نشده است
  • ReLEx باعث خمیدگی طبیعی بیشتر قرنیه بعد از عمل در مقایسه با لیزر اگزیمر در لیزیک یا PRK می شود که منجر به کیفیت بهتر دید در شب می شود.
  • لیزر فموتو با دقت بالا می تواند عدسی با قابلیت پیش بینی بالا ایجاد کند.
  • می تواند نزدیک بینی و آستیگماتیسم را از -1 تا 1 تا 13.00 دیوپتر اصلاح کند
  • ReLEx از جدیدترین فناوری تصحیح بینایی استفاده می کند که منجر به بینایی بهتر و عوارض جانبی کمتر بعد از عمل می شود.
  • علائم خشکی چشم کمتری به همراه دارد.
جراحی فمتولیزیک و رفع عیوب انکساری

چه کسی ممکن است برای ReLEx واجد شرایط باشد؟

  • افرادی که حداقل 18 سال سن دارند و حداقل یک سال دید پایدار دارند و افرادی که سن آنها بالای 65 سال نباشد.
  • افرادی که هیچ مشکل قرنیه یا بیماری چشمی دیگری مثل دژنراسیون قابل توجه شبکیه و خشکی شدید چشم ندارند.
  • افرادی که هیچ بیماری پیچیده ای، مانند SLE (لوپوس)، سندرم سوژرن، پسوریازیس و دیابت (به خوبی کنترل نشده) که ممکن است بر روند بهبودی چشم تأثیر بگذارد ندارند.
  • داروهایی مانند، Roaccutane ،Acnotin ،Isotret و غیره باید حداقل یک ماه قبل از معاینه چشم قطع شوند.
  • در صورت استفاده از داروهای دیابت، فشار خون بالا، کلسترول، تیروئید و انواع قرص خواب، به پزشک معاینه چشم اطلاع دهید.
  • زنانی که باردار نیستند در صورت برنامه ریزی برای بچه دار شدن، توصیه می شود حداقل 3 ماه بعد از عمل چشم منتظر بمانند.
  • پس از زایمان، یک زن باید حداقل 2 دوره قاعدگی منتظر بماند تا هورمون ها به حد طبیعی برگردند
  • افراد دارای سلامت روانی نرمال.
  • باید معاینه چشم قبل از عمل توسط TRSC انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تمام اندازه گیری ها مطابق با استانداردهای ما وجود دارد و شخص یک داوطلب خوب برای ReLEx است.
  • افرادی که درک کامل از مزایا و معایب ReLEx و انتظارات واقع بینانه از نتایج دارند.

جراحی فمتولیزیک چیست؟

جراحی فمتولیزیک یا Z-Lasik مؤثرترین فناوری است که هم اکنون در زمینه جراحی لیزر چشم موجود است. Lasik مخفف “کمک به لیزر در keratomileusis” است – روش درگیر در این نوع روش. Femto نشان دهنده این فناوری است، در این روش جدیدترین نوع لیزر: Femtosecond می باشد. روش لیزر Femtosecond شامل برش فلپ نازک میکروسکوپی بر روی سطح قرنیه است، پس از آن از لیزر Excimer برای تصحیح هرگونه خطای انکسار موجود استفاده می شود. با استفاده از فمتولیزیک ، ما به راحتی و با موفقیت می توان نسخه های دیوپتر چشم را بین -12 و +6 درمان کرد. جراحی چشم با استفاده از فمتولیزیک به عنوان اولین قدم در طی عمل جراحی لیزر چشم با استفاده از جراحی فمتولیزیک ، لایه بالایی قرنیه به صورت دایره ای مانند یک درب کوچک باز می شود و به کنار می رود. این درب قرنیه را فلپ می گویند. در حالی که لیزیک معمولی برای تشکیل فلپ از تیغ، به اصطلاح میکروکراتوما استفاده می کند، جراحی فمتولیزیک برای انجام این کار از لیزر فموتوسکوند استفاده می کند. این امر توسط پرتوی لیزر در حال تخلیه انرژی خود در عمق دقیقاً مشخص قرنیه و بسیاری از حباب های ریز در یک منطقه مشخص ایجاد می شود. فقط در این منطقه استکه متعاقباً، جراح می تواند با بریدن ملایم پل های بافتی بین حباب های گازی، یک لایه نازک قرنیه را جدا کند. این روش فقط جراح را قادر نمی سازد فلپ نازک تری ایجاد کندبلکه این روش برش خطرات کمتری نیز به دنبال دارد. عوارض ناشی از اشتباه در مورد لیزیک عملاً قابل اغماض است. اگر اولین برش با استفاده از لیزر فموتو کامل نباشد، باید بلافاصله دوباره انجام شود. قرنیه بیمار صدمه نمی بیند، زیرا تراشه های ریز، ناشی از لیزر femtosecond توسط قرنیه جذب می شوند و دوباره بافت ها به هم می رسند. با استفاده از فمتولیزیک، اختلالات بینایی با دقت بیشتری نسبت به لیزیک قابل اصلاح است. روش های هدایت موج به طور عمده برای تصحیح نتیجه نامطلوب لیزر مناسب هستند. با این حال، روشهای بهینه سازی شده با موج، همچنین برای اولین عمل جراحی مناسب هستند.

مزایای استفاده از فمتولیزیک

ایمنی بهینه

خطرات و عوارض در هنگام بریدن فلپ قرنیه بسیار کاهش می یابد.
  • کاهش خطر عفونت و التهاب
  • وجود سطح قابل درمان بزرگتر برای افزایش ثبات
  • کاهش احتمال برگشت به حالت قبل

فلپ نازک تر

جراحی فمتولیزیک آنچنان فلپ قرنیه را نازک و یکنواخت برش می دهد که عوارض عملاً وجود ندارد. با این تکه های نازک تر، بافت قرنیه بیشتری در جای خود باقی می ماند، به این معنی که نه تنها افزایش پایداری طولانی مدت قرنیه را به همراه دارد بلکه فرصتی برای اصلاح خطاهای انکسار بالاتر است.

ضخامت فلپ

جراح هنگام استفاده از فمتولیزیک، از قبل می داند که هر نوع فلپ، ضخامت، اندازه گیری و ظرفیت آن چیست. این یک مسئله مهم هنگام در نظر گرفتن درمان برای خطاهای انکسار بالاتر است. در هنگام استفاده از چاقوی جراحی، جراح فقط می تواند بداند که پس از برش، فلپ چگونه به نظر می رسد.

مزایای دیگر

  • اندازه گیری های چشمی برای جراحی لیزر چشم از اهمیت کمتری برخوردار است.
  • در مدت زمان کوتاهتری بهبود خواهید یافت و بینایی شما با سرعت بیشتری بهبود می یابد.
  • نتایج بصری نیز عالی هستند.
  • در طی استفاده از این روش، لیزر جراحی فمتولیزیک فشار کمتری روی چشم ایجاد می کند. این بدان معنی است که بیمار ناراحتی بسیار کمی را تجربه خواهد کرد.
جراحی فمتولیزیک برای چه اشخاصی مناسب است؟

جراحی فمتولیزیک برای چه اشخاصی مناسب است؟

تقریباً همه افراد با مشکل نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم می توانند با استفاده از روش جراحی فمتولیزیک تحت درمان قرار گیرند.
  • اگر شما بین 18 تا 60 سال سن دارید
  • اگر شما از سلامتی خوبی برخوردار هستید
  • خطاهای انکسار بین -12 و +6
  • خطاهای انکساری که طی سال گذشته هیچ تغییری نکرده است
افرادی که از چشمان بسیار خشک رنج می برند یا از قرنیه های باریک رنج می برند، اغلب برای جراحی فموتو-لازیک در نظر گرفته نمی شوند. آنها بهتر با استفاده از روش PRK تحت درمان قرار گیرند. برای مشکلات بینایی مرتبط با سن، که به عنوان presbyopia شناخته می شود، جراحی فمتولیزیک راه حل ایده آل نیست. ما لنزهای چند کانونی را توصیه می کنیم. درمان باید در دوران بارداری یا هنگام شیردهی به تعویق بیفتد. ما روی بیمارانی که دارای آسیب شناسی زیر هستند روشهای جراحی فمتولیزیک را انجام نخواهیم داد: عفونتهای ویروسی چشم، تبخال، دیابت قندی، کراتوکونوس و هرگونه آسیب شناسی نیاز به درمان کورتیزون.

خطرات احتمالی فمتولیزیک

جراحی لیزر چشم فمتو لیزیک از استفاده از لنزهای تماسی روزانه ایمن تر است. در حال حاضر، بیشترین خطر، خطر برگشت فمتولیزیک است. با این حال، احتمال وقوع این اتفاق کمتر از 0.5 درصد است. مانند همه انواع جراحی ها، خطر عفونت و التهاب بصورت محدود وجود دارد. برای کاهش چنین خطراتی قطره چشم و عینک محافظ استفاده کنید. تکنیک های قدیمی تر گاهی اوقات می تواند به خشکی دائمی منجر شود. متداولترین روش فمتولیزیک، همراه با مراقبت کافی قبل از عمل، این خطر را به شدت کاهش داده است. هر گونه کاهش موقت در تولید اشک ممکن است با روان کننده قطرات چشم و شاخه های مجرای اشک درمان شود. خطر کاهش دید در شب وجود ندارد. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد؛ درمان با لیزر باعث افزایش کنتراست در شرایط کم نور می شود.

فمتولیزیک چگونه کار می کند؟

  1. لیزر Ziemer Z8 Femto با استفاده از اصل اختلال در عکس کار می کند.
  2. جراح با استفاده از انرژی لیزر مادون قرمز، الگویی از فضاهای ریز و در هم تداخل یافته را بلافاصله در زیر سطح قرنیه ایجاد می کند.
  3. لیزر با سرعت بسیار بالایی کار می کند. تکانه های 1 چهارم ثانیه یا 1 femtosecond.
  4. این تکانه های لیزر بسیار دقیق، بدون ایجاد گرما یا لمس بافت اطراف، بافت قرنیه را در سطح مولکولی تقسیم می کنند.
  5. با حرکت لیزر به سمت بالا و پایین در سراسر چشم، یک فلپ کامل قرنیه شکل می گیرد.
  6. پس از ایجاد فلپ، جراح آن را با یک وسیله خاص طراحی شده بلند می کند.
  7. سپس از لیزر Excimer برای تراشیدن برش های نازک قرنیه برای اصلاح خطاهای انکساری استفاده می شود.
  8. سرانجام، جراح فلپ را دوباره در جای خود قرار می دهد.

مزایای جراحی فمتولیزیک

  • استفاده دستگاه ویمتولیزر جهت برش ضخامت قرنیه مورد نیاز و برنامه ریزی قبل از شروع فرآیند و تا 99٪ دقت در کلیه موارد
  • تکنیک فمتولایزر در اندازه گیری قطر قطعه قطعه قرنیه در کلیه موارد دقت را نشان می دهد
  • ویمتولیزیک چرخش گوشه های قرنیه را بهتر از کد میکروکریتوم می کند که عوارض را کاهش می دهد.
  • فمتولیزیک باعث جلوگیری از عوارض نادری که با دستگاه میکروکرتوم رخ می دهد شده ویک برش کامل قرنیه به جای برش جزئی مورد نیاز است.
  • ویمتولیزیک بعد از جراحی بسیار نرم سطح قرنیه را ترک می کند و این باعث تقویت قدرت و شدت وضوح بینایی می شود
  • ویمتولیزیک بعد از انجام عمل لیزیک میزان خشکی چشم را از 18٪ به 6٪ و همچنین حساسیت قرنیه را کاهش می دهد
  • ویمتولیزیک در طول فرآیند هیچ گونه خراش در سطح قرنیه ایجاد نمی کند و این باعث افزایش شدت و کیفیت بینایی بعد از عمل می شود.
  • با فمتولیزیک، درجه بالاتری از اختلال بینایی قابل اصلاح است.
مزایای جراحی فمتولیزیک

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی فمتولیزیک

بلافاصله بعد از عمل، محافظ پلاستیکی چشم توسط پرستاران گذاشته می شود. سوراخ هایی در مرکز محافظ چشم وجود دارد که بیماران می توانند از طریق آن ببینند. بیمار نباید محافظ چشم را بردارد. هدف از زدن محافظ چشم جلوگیری از خراشیدن و ساییدگی چشم توسط بیمار است. اگر چشم به طور گسترده ای پر از آب شد، فقط اشک های خارج از محافظ چشم را از بین ببرید. اگر محافظ چشم مناسب نباشد یا شل شود، بیمار می تواند آن را با بانداژ اضافی ایمن کند.
  • بیماران باید با مصرف 1-2 قرص والیوم (2 میلی گرم)، خود را برای استراحت در شب اول مهیا کنند. اگر شما معمولاً سخت می خوابید و نوع دلخواه قرص خواب خود را دارید، می توانید به جای والیوم تجویز شده توسط پزشک از آنها استفاده کنید.
  • برخی از بیماران ممکن است احساس درد کنند که با مصرف 1-2 قرص پاراستامول (500 میلی گرم) هر 4-6 ساعت درد کاهش می یابد.
  • بیمار باید چشم خود را ببندد و تا حد امکان استراحت کند. با این حال، فعالیت های عادی روزانه در صورت نیاز می تواند انجام شود.
  • برای تمیز کردن چشم در صبح، به سادگی از 3-4 قطره اشک مصنوعی برای خیس کردن چشم استفاده کنید، و سپس از جوانه پنبه ای استفاده کنید تا از گوشه چشم خارج شود. برای پاک کردن چشم و پلک از محلول نمکی یا هر چیز دیگری استفاده نکنید.
  • از محافظ چشم حتی در هنگام خواب و هنگام چرت زدن استفاده کنید تا از ساییدگی ناخودآگاه چشم جلوگیری شود
  • اجازه ندهید آب در اطراف چشم وجود داشته باشد
  • استفاده از Tobrex یا Zymar را 4 بار در روز ادامه دهید
  • حداقل 4 بار در روز و در صورت لزوم، Tears Naturale Free استفاده کنید
  • قبل از خواب ژل Duratears بمالید
  • آرایش چشم تا دو هفته بعد از عمل مجاز است
  • فعالیت های ورزشی از جمله شنا تا دو هفته بعد از عمل مجاز است
  • محدودیت های دیگری به جز مالش چشم ها وجود ندارد
  • بیمارانی که همچنان پراکندگی نور (تابش خیره کننده یا هاله) را تجربه می کنند یا وضوح بینایی آنها در مناطق کم نور کاهش می یابد، هنوز انتظار می رود که تا 3 ماه پس از عمل، این وضعیت به تدریج بهبود یابد. (کسانی که در شرایط شدید پراکندگی نور رنج می برند می توانند از عینک های مخصوص فیلتر تابش خیره کننده برای کاهش این مشکل استفاده کنند).
  • ممکن است برخی از بیماران در این مرحله به وضوح بینایی نرسند، اما این وضعیت هنوز هم می تواند بهبود یابد
  • بیمارانی که همچنان خشکی چشمشان ادامه دارد، می توانند انتظار داشته باشند که این بیماری بهبود یابد (لطفاً در صورت لزوم از اشک مصنوعی استفاده کنید).
اگرچه اکثر بیماران تقریباً بلافاصله بعد از عمل متوجه بهبود بینایی خود می شوند، اما دوره پیگیری یک بخش مهم و ضروری از مراقبت شما است. در دوره اولیه باید از نظر عفونت و سایر عوارض موارد نظارت قرار گیرید و اطمینان حاصل شود که درمان نسخه ای دقیق است. هنگامی که چشم (های) شما بهبود یابد و بینایی تثبیت شود، مهم است که بینایی و سلامتی چشم خود را کنترل کنید تا اطمینان حاصل کنید که همچنان در طول عمر خود به خوبی می بینید. بیشتر عوارض بعد از عمل در هفته اول رخ می دهد. الزامی است که پیگیری های یک روزه و یک هفته انجام شود تا تیم جراحان بتوانند روند بهبودی را به درستی کنترل کنند. بعد از هفته اول، برنامه معاینات به صورت زیر است: معاینات 1 ماه، 3 ماه و 1 سال. اگر بیماران مطابق با این برنامه نباشند، پزشک نمی تواند مسئولیت عوارضی را که به دلیل عدم مراقبت های پیگیری ممکن است به وجود آید را به عهده بگیرد. هدف از این معاینات پیگیری عبارتند از:
  • برای اطمینان از نتایج نسخه و بینایی همانطور که برنامه ریزی شده است
  • نظارت بر عوارض دیررس
  • نظارت بر بیماری چشمی غیر LASIK که می تواند تهدید کننده بینایی باشد