جوانان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان با کرونا جنگیدند/ایران در شرایط جمعیتی مناسب قرار ندارد

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، سعید کرمی در برنامه یه روز تازه گفت: بحث جوان و جمعیت مؤلفه‌های قدرت هر کشور هست و جمعیت جوان در کشور بالندگی، نشاط و نظم اجتماعی ایجاد می‌کند و در نتیجه قدرت کنش‌گری اجتماعی و تولید قدرت را جوانان برای کشور به وجود می‌آوردند. کشوری که جمعیت جوان دارد، قدرت استفاده از این منبع را در جغرافیای خود خواهد داشت و جمعیت جوان برای کشور مصونیت و قدرت ایجاد می‌کند و به دنبال این قدرت ثروت نیز ایجاد می‌شود.

وی افزود: جوانی به تنهایی ثروتی کم‌نظیر و تکرار نشدنی است و در همه کشورها توجه به جمعیت و افزایش نرخ باروری یک مؤلفه بنیادین است. زمانی که منابع ایجاد یک حاکمیت را مشاهده می‌کنیم، با منابع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... مواجه هستیم که همه این منابع با نقش‌آفرینی جوانان به ثروت تبدیل می‌شود. در حوزه فرهنگ کشور دچار تعالی فکر عمومی و نشاط می‌شود و در حوزه اقتصاد نیز جوانان مؤلفه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و طراحی و راهبری امور در دست افراد با تجربه است اما اجرا و اقدام با جوانان هست.

کرمی اظهار داشت: سایت نظرسنجی پیو که مهم‌ترین نظرسنجی‌های جهان را انجام می‌دهد، در حوزه جمعیت برای اتحادیه اروپا، ژاپن و روسیه گزارشی داشت و در خصوص اتحادیه اروپا مدعی است که با مشکلات حاد جمعیتی مواجه است؛ به نحوی که تا سال 2050 یک‌سوم جمعیت اروپا بیش از 65 سال سن دارند.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب متعلق به جوانان است و این بیانیه هفت‌ سرفصل دارد و در همه این سرفصل‌ها به بحث جمعیت جوان کشور تأکید شده است. در یک بخش بیانیه به عقبه انقلاب اشاره شده است که در شرایطی ایران حتی دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران خاص به واسطه تحریم‌ها نداشت؛ دادگاه لاهه هم رأی به خروج دارو از تحریم‌ها را داد. براساس نظرسنجی‌ها و گزارش‌ها ایران در شرایط جمعیتی مناسبی قرار ندارد و برای جبران این شرایط که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است، باید به بحث افزایش نرخ جمعیت بپردازیم. براساس آمار موجود تا سال 2050 ایران با 30 درصد کاهش جمعیت مواجه خواهد شد و در نتیجه عملاً کشور پیر می‌شود. نیروی جوان است که کشور را به جلو حرکت می‌دهد و استعداد یک ایرانی در جهان به عنوان استعداد ویژه شناخته می‌شود.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در حال حاضر 13 میلیون جمعیت جوان فعال داریم و از نظر تناسب آماری با جمعیت 83 میلیونی ایران هماهنگ نیست. مسائل مختلفی در کشور مثل کرونا وجود دارد و دانشمندان جوان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان با این بیماری جنگیدند. در طرح شهید سلیمانی نیز جوانان بودند که به میدان آمدند و این طرح با حضور جوانان منجر به مبارزه صحیح با بیماری شد و جمعیت جوان توانایی راه‌اندازی اقتصاد را دارد و جریان علم‌آموزی با حضور جوانان توسعه یافت.

کرمی در پایان گفت: کاهش نرخ باروری وضعیت هژمونیک ایران را از بین می‌برد و در نتیجه نقش‌آفرینی ایران در منطقه نیز ضعیف می‌شود. در حوزه امنیت ملی جوانان با داعش جنگیدند و امروز مرز استراتژیک ما خارج از مرزهای جغرافیایی است؛ در صورتی که فضا برای جوانان باز شود، کشور با نشاط و قدرت بیشتر به مقصد خواهد رسید.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha