کد خبر: خدمات-بیوفیدبک-با-هدف-کیفیت-زندگی-فرد-ا
۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶

با استفاده از دستگاه بیوفیدبک مطابق با علم روز دنیا در یک روش غیرتهاجمی، خدمات درمانی در جهت بازگشت فرد به زندگی عادی و بهبود کیفیت زندگی فرد ارائه می‌شود.

 

مهرداد بهرامیان فیزیوتراپیست، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: کیفیت زندگی افراد جامعه به دلایل متعددی می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و فرد را در انجام فعالیت‌های شخصی، خانوداگی و اجتماعی دچار مشکل کند. مشکلات گوارشی از جمله یبوست، اسهال یا بی‌اختیاری ادراری-مدفوعی می‌تواند عمیقا کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

بهرامیان با بیان این‌که از دست دادن کنترل ادراری رو عملکرد روده و یا مثانه، روی کوچک ترین جنبه های زندگی شخص در خانه، محل کار و جامعه تاثیر می‌گذارد، افزود: این عوامل به طور واضح روی سلامت کلی و احساس خوب بودن اثر می‌گذارد. بنابراین توانایی تنظیم کردن خودبه‌خودی و داشتن عملکرد مناسب بدن برای شرکت در فعالیت‌های روزانه، خانه، کار، مدرسه، دانشگاه، تفریح و مسافرت ضروری است و در ایجاد و حفظ روابط نقش مهمی بازی می‌کند.

این فیزیوتراپیست با اشاره به استفاده از بیوفیدبک اذعان داشت:  بیوفیدبک تراپی، درمان غیرتهاجمی است که می‌تواند فرد را به زندگی عادی با کیفیت مناسب بازگرداند. به بیان دیگر، بیوفیدبک روش درمانی است که با به کارگیری ابزارهای الکترونیکی اطلاعاتی را در مورد اعصاب و عضلات و سیستم خودکار بدن اندازه‌گیری و پردازش می‌کند و اطلاعات به دست آمده را به شکل صوتی و تصویری به بیمار و درمانگرش نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: بیوفیدبک امواج الکتریکی که بدن را کنترل می‌کنند، به شکل صوتی و تصویری به بیمار نشان می‌دهد تا با کنترل این امواج بتواند هماهنگی بین قسمت‌های مختلف درگیر ایجاد نموده و قسمت موردنظر را بهتر در اختیار داشته باشد.

بهرامیان همچنین یادآور شد: بیوفیدبک به بیماران کمک می‌کند به آگاهی یشتری از اعمال خودمختار و ارادی بدن دست یابند و بتوانند با کنترل ارادی با راهنمایی درمانگر خود و با استفاده از فیدبک‌های صوتی و تصویری، کنترل بهتری را بر روی عملکرد اندام به دست آورند.

وی گفت: از دیگر کاربردهای درمان با بیوفیدبک می‌توان به درمان اختلالات و ضایعات عصبی-عضلانی- اسکلتی اشاره کرد. در این موارد استفاده از بیوفیدبک به دلیل دقت بالای دستگاه در ثبت امواج عضله موردنظر به صورت جداگانه و همچنین مشارکت بیمار در امر درمان خود، روند بهبودی به مراتب سریع‌تر و مفیدتر خواهد بود.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: برخی کاربردهای بیوفیدبک عبارتند از رفع مشکلاتی مانند اختلال در عملکرد عضلات کف لگن، یبوست مزمن، بی‌اختیاری در ذفع گاز، بی اختیاری یا اضطرار در دفع ادرار، بی‌اختیاری مدفوعی، واژینیموس (اسپاسم عضلات اطراف واژن و در نتیجه درد شدید در زمان مقاربت)، فلج عصب صورتی، اختلال در بلع، آسیب اعصاب محیطی و مرکزی، انحراف ستون فقرات مانند اسکولیوزیس و کایفوزیس، ضایعات اسکلتی عضلانی، فلج اندام‌ها پس از سکته مغزی، بازآموزی عضلات پس از پیوند عصب.

به گفته وی، با استفاده از دستگاه بیوفیدبک مطابق با علم روز دنیا در یک روش غیرتهاجمی، خدمات درمانی در جهت بازگشت فرد به زندگی عادی و بهبود کیفیت زندگی فرد ارائه می‌شود.

 

کد خبرنگار: 41025

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha