کد خبر: خستگی-صبحگاهی-مفهوم-علمی-ندارد-داروها
۱ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰

متخصص قلب و عروق اذعان داشت: نمی توان نظر خاصی در مورد تاثیر داروهای گیاهی برای درمان ناراحتی های قلبی ارائه داد. درد یک علامت است و باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر سینا مرادمند متخصص قلب و عروق، در گفتگو با برنامه "فراسو" شبکه رادیویی سلامت، دردهای ناشی از تنگی عروق کرونر را دردهای آنژنی معرفی و تصریح کرد: عروق خون رسان به عضله قلب را به نام عروق کرونر می شناسیم.
مرادمند با تاکید بر این که درد قلبی ممکن است منشأ دیگری داشته باشد، التهاب جدار خارجی قلب را از جمله عوامل برشمرد و افزود: دردهای کرونری اهمیت و البته خصوصیاتی دارند. به عنوان مثال هنگام بالا رفتن از پله، دویدن، راه رفتن و یا برداشتن بار سنگین، فرد احساس درد دارد که معمولا در پشت جناغ است.
وی خاطرنشان کرد: دردهای کرونری می تواند در جداره طرف چپ یا راست سینه نیز احساس شود. کیفیت این دردها گنگ و مبهم است و فرد نمی تواند موضعی را برای آن نشان دهد.
مرادمند گفت: فرد هنگام شرح حال، اظهار می دارد که گویا سنگی را روی سینه اش قرار داده اند که به تدریج و تا ۲۰ دقیقه بعد به تدریج خوب می شود.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: آنچه حائز اهمیت است، محل درد، مدت و عوامل ایجاد کننده آن می باشد.
وی در توضیح تفاوت دردهای کرونری با آنژینی بیان داشت: درد آنژینی با عصبانیت ایجاد می شود و ممکن است به گلو، فک تحتانی و بین دو کتف انتشار یابد.
مرادمند خاطرنشان کرد: دردهای آنژینی با کاهش خون رسانی به عضله قلب اتفاق می افتد و اگر این حالت تکرار و یا مدت آن طولانی باشد، منحر به سکته قلبی می شود. البته تشخیص این که دردها مربوط به کدام بخش بدن است، بر عهده پزشک است که با روش های پاراکلینیکی مانند آنژیوگرافی، نوار قلب، تست ورزش و اکو تشخیص قطعی اعلام می شود.
مرادمند همچنین یادآور شد: دردهایی که در زمان استراحت احساس می شوند که خالت تیر کشیدن یا سوزن سوزن شدن دارد، اسپاسم های عضلانی -عصبی هستند. البته تشخیص نوع درد فقط بر عهده پزشک است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا همه دردهای قلبی منشا کرونری دارد، خاطرنشان کرد: خیر؛ به عنوان مثال، شلی مادرزادی دریچه میترال (پرولاپس میترال) هم دردهای غیر آنژینی ایجاد می کند. دردهای پرولاپس میترال آزار دهنده است، اما خطرناک نیست.
این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: دردهای گوارشی هم ممکن است پشت جناغ احساس شود. لازم به ذکر است اگر یک نقطه از قلب درد بگیرد و به دست چپ برسد که با نفس کشیدن تشدید شود، از خصوصیات درد قلبی نیست.
مرادمند با تاکید بر این که درد یک نشانه است و بیماری تلقی نمی شود، گفت: فردی که دچار درد قلبی شده باید به پزشک مراجعه نماید تا پس از تشخیص قطعی برای درمان اقدام شود.
این متخصص قلب و عروق در پایان خاطرنشان کرد: نمی توان نظر خاصی در مورد تاثیر داروهای گیاهی برای درمان ناراحتی های قلبی ارائه داد. معتقد نیستم که برای درد قلبی دمنوش خوب است؛ درد یک علامت است و حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
مرادمند گفت: گاهی عنوان می شود که افراد دچار خستگی صبحگاهی قلب هستند که علمی نیست؛ این حالت ناشی از خستگی روحی است و فردی که صبح دچار بی خالی و ضعف است، علائم افسردگی را دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha