کد خبر: خشکی-چشم-عارضه‌ای-رو-به-افزایش-تغییر-س
۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶

عضو مرکز تحقیقات چشم بیمارستان لبافی نژاد اظهار داشت: به طور کلی تغییر سبک زندگی و عادات افراد مانند افزایش مصرف فست فود و عدم تنوع در رژیم‌های غذایی قطعا می‌تواند در خشکی چشم موثر باشد.

دکتر فرهاد نجات جراح و متخصصص چشم و عضو مرکز تحقیقات چشم بیمارستان لبافی نژاد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: طبق مطالعات انجام شده در دنیا، این نتیجه اتخاذ شده است که یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به درمانگاه‌های چشم، خشکی این عضو حیاتی از بدن است.

دکتر نجات افزود: اگر بخواهیم تعریف جامع و مختصری از خشکی چشم داشته باشیم، کاهش میزان اشک و یا کاهش عملکرد چشم را خشکی چشم می‌نامند.

وی با بیان این‌که اشک طبیعی فرد نقش‌های مختلفی همچون مرطوب نگه داشتن فضای چشم را دارد، تصریح کرد: در هر دقیقه به طور طبیعی، هر فرد هفده مرتبه پلک می‌زند و طبیعی است نیاز به سطحی لغزنده است تا فرد احساس مشکل نکند. علاوه بر این، اشک نقش تغذیه‌ای برای چشم دارد؛ بدین معنا که عوامل عفونی را از محیط چشم دور نگه می‌دارد و از تجمع آلودگی‌های محیطی ممانعت می‌نماید.

این جراح و متخصص چشم خاطرنشان کرد: خشکی چشم متاسفانه عارضه‌ای رو به افزایش است و دلیل این امر را باید در ریزفاکتورها و عوامل خطری که این بیماری را ایجاد می‌نمایند، جستجو کرد که می‌توان به عنوان نمونه به پیری جمعیت اشاره داشت. طبق مطالعات انجام شده شیوع خشکی چشم با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

دکتر نجات متذکر شد: آلودگی‌های مختلف محیطی که با صنعتی شدن زندگی رو به افزایش است، از دیگر عوامل ایجاد خشکی چشم به شمار می‌آید.

استعمال دخانیات و استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، دیگر مواردی بود که وی به عنوان عوامل تشدید و یا ایجاد خشکی چشم از آنها نام برد و اذعان داشت: بیماری‌های خود ایمنی و روماتیسمی و انواع سرطان و عوارض مربوط به درمان نیز در افزایش خشکی چشم موثر هستند.

عضو مرکز تحقیقات چشم بیمارستان لبافی نژاد یادآور شد: لنزهایی که بیماران استفاده می‌کنند، می‌تواند منجر به ایجاد خشکی چشم شود.

وی اظهار داشت: به طور کلی تغییر سبک زندگی و عادات افراد مانند افزایش مصرف فست فود و عدم تنوع در رژیم‌های غذایی قطعا می‌تواند در خشکی چشم موثر باشد. اشک چشم تنها آب خالی نیست و 10 درصد آن را املاح، پروتئین‌ها و چربی تشکیل می‌دهد و در صورتی که غلظت یا میزان هریک از این عناصر تغییر یابد، اشک دیگر کیفیت لازم را ندارد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha