کد خبر: خواص-و-مضرات-لوبیا-قرمز
۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
خواص و مضرات لوبیا قرمز برای سلامتی

خواص لوبیا قرمز

لوبیای قرمز (kidney bean) یکی از انواع رایج لوبیا است و به جهت شباهت ظاهری آن در شکل و رنگ به کلیه،به نام لوبیا کلیوی نامگذاری شده است. لوبیا قرمز ممکن است با لوبیاهای دیگری که به این رنگ هستند، از جمله لوبیای آزوکی اشتباه گرفته شود. این لوبیا به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و زمانی که پخته می شود، طعم و مزه ملایمی دارد. در هنگام پخت، به راحتی طعم و مزه هر گونه ادویه را به خود جذب می کند. آنها حاوی مقدار زیادی اسید فولیک، کلسیم کربوهیدرات، فیبر و پروتئین هستند که جزء سایر مواد مغذی ضروری برای عملکرد مناسب بدن می باشند.
  • طبع لوبیا قرمز گرم و تر است.‏
  • یکی از فواید آن اینست که ادرار آور است و موجب افزایش ادرار می شود.
  • همچنین برای درمان بیماریهای دستگاه ادراری مصرف آن توصیه می شود.
  • برای درمان سنگ کلیه لوبیا قرمز بخورید.
  • از خواص آن اینست که سینه و ریه را نرم می‌کند و همچنین آب را از بدن خارج می‌سازد.
  • مقوی قلب است.‏
  • باعث تحریک نیروی جنسی می گردد.
  • جالب است بدانید قاعده اور بودن جزو فواید آن است.
  • یکی از فواید آن خاصیت ضد سرطانی است.
  • برای رفع بیماریهای قلبی از لوبیا قرمز استفاده کنید.
  • روده‌ها را تمیز می‌کند.‏
  • یکی دیگر از مهمترین خاصیت های آن کاهش فشار خون و درمان یبوست است.

برخی دیگر از خواص این گیاه

طبق بررسی های بدست آمده مصرف آن برای دارندگان گروه خون B سودمند، و برای سه گروه خونی دیگر مضر است. این گیاه دارای سدیم پائین و پتاسیم بالا می باشد. افراد مبتلا به فشارخون و دیابتی ها میتوانند با خیالت راحت آن را بخورند. درباره ارزش غذایی آن باید بگوییم که هر 100 گرم لوبیا قرمز پخته دارای :
  • 266 کالری انرژی
  • 22 گرم پروتئین
  • 38 گرم نشاسته
  • 44 گرم کربوهیدرات
  • 23 گرم فیبر
  • ویتامین B5، B3
  • آهن و اسید فولیک ( برای زنان باردار و افراد کم‌خون ) می باشد.
پس یکی از خواص آن آهن و اسید فولیک است که برای زنان باردار و افراد کم خون بسیار مناسب است. هر 100 گرم لوبیا پخته 100 میلی‌گرم کلسیم دارد و  کلسیم هم که برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها عالیست. یکی دیگر از فواید آن فیبر فراوان است که باعث حفظ سلامتی سیستم گوارشی می شود و با یک سیستم گوارشی سالم، به دیابت و سرطان روده مبتلا نخواهید شد.

کاهش سطح کلسترول

مقدار بالای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر رژیمی در لوبیا سطح کلسترول در خون را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

لوبیا قرمز مفید برای بیماران دیابتی

لوبیا قرمز گزینه ای سالم برای بیماران دیابتی است که به دلیل شاخص گلیسمی پایین، محتوای قند در بدن را متعادل نگاه می دارد. همچنین خطر ابتلا به دیابت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و از آن پیشگیری می کند.

لوبیا قرمز برای بهبود حافظه

لوبیای قرمز سرشار از ویتامین b1 است، که تا حد زیادی به عملکرد های سالم مغز کمک می کنند. سطح بالایی از ویتامین b1 به ایجاد انتقال دهنده عصبی مهم، که عملکرد مناسب مغز را تقویت می کند و تمرکز حافظه را افزایش می دهد نیز کمک می کند . همچنین در کاهش پیشرفت آلزایمر و زوال عقلی نیز بسیار مفید است.

لوبیا قرمز برای کمک به تامین و افزایش انرژی

منگنز موجود در لوبیا قرمز، در انجام متابولیسم که اساساً تجزیه مواد مغذی برای تولید انرژی برای بدن است را افزایش می دهد. خواص ضد اکسایش منگنز موجود در لوبیا قرمز به دفاع از آنتی اکسیدان های بدن کمک می کند، تا مطمئن شود که رادیکال های مضر آزاد به بدن به طور صحیح و موثر دفع می شوند و از بین می روند از این رو لوبیا قرمز جزو دسته غذاهای غنی از آنتی اکسیدان قرار می گیرد.

لوبیا قرمز یک سم زدای طبیعی

بسیاری از مواد غذایی که این روزها مصرف میکنیم، با مواد نگهدارنده حاوی سولفیت بارگیری می شوند. محتوای سولفیت روی بدن اثر سمی دارد. مصرف لوبیا قرمز برای کمک به افراد مبتلا به آلرژی سولفیت مفید است و مصرف منظم آن یک سم زدای طبیعی برای بدن محسوب می شود.

خواص مهم لوبیا قرمز

لوبیا قرمز سرشار از پروتئین

لوبیا قرمز حاوی محتوای بالایی از پروتئین است. به طوری که می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و بزرگ برای گیاهخواران باشد که گوشت مصرف نمی کنند و می توان از آن به عنوان گوشت قرمز بدون نگرانی استفاده کرد.

لوبیا قرمز برای پیشگیری از فشارخون بالا

لوبیای قرمز، یک منبع بسیار خوب از پتاسیم، منیزیوم، فیبر محلول و پروتئین است، که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. این عناصر به طور طبیعی به حفظ فشار خون نرمال کمک می کنند، پتاسیم و منیزیم عروق را گسترش می دهند و جریان خون را در آن منظم نگه می دارند.

لوبیا قرمز برای کمک به کاهش وزن

مقدار زیادی از فیبر رژیمی که در دانه های لوبیا قرار دارد، بدن را برای مدت زیادی پر و سیر نگه می دارد. همچنین محتوای چربی بسیار کمی دارد، که یک وعده غذایی کم کالری محسوب می شود.

درمان یبوست از خواص لوبیا قرمز

الیاف غذایی نامحلول که در لوبیا قرمز وجود دارند، حرکت روده ای را آسان می کنند و به کاهش یبوست کمک می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با لوبیا قرمز

آنتی اکسیدانهای موجود در لوبیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از سلول های بدن محافظت می نمایند و از این طریق می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

لوبیا قرمز دارای خواص ضد پیری

آنتی اکسیدان هایی که در لوبیا قرمز وجود دارد، به خلاص شدن از آسیب مخرب رادیکال های آزاد کمک می کند و روند سلولهای پیری را کاهش می دهد. لوبیا همچنین در کاهش چین و چروک پوستی، بهبود آکنه و تغذیه مو و ناخن تاثیر گذار هستند.

مضرات مصرف این گیاه

یکی از مضرات لوبیا قرمز این است که بدلیل اینکه پروتئین زیادی دارد برای کسانی که نقرس دارند یا اسید اوریک خونشان بالاست توصیه نمی شود. یکی دیگر از مضرات لوبیا قرمز اینست که گاز زیادی در معده و روده تولید می‌ کند. بنابراین باید در خوردن ان مراعات کنید. همچنین میتوانید حدود 12 ساعت قبل پخت ان را بخیسانید تا کمی از نفخ ان گرفته شود.

مسمومیت هموگلوتنین

لوبیا قرمز حاوی هموگلوتنین است که مقدار بیش از حد این ترکیب منجر به اسهال، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ میشود.

مسائل و مشکلات مربوط به گوارش با مصرف زیاد لوبیا قرمز

فیبر موجود در لوبیا قرمز، زیاد است و ممکن است مصرف بیش از حد چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک گفته ایم آن باعث تولید گاز معده و اسهال شود.

خطر ابتلا به سرطان با مصرف زیاد لوبیا قرمز

فولات بیش از حد منجر به سرطان می شود، مطالعات نشان داده است که افرادی که 800 میکروگرم فولات در طول روز مصرف می کنند ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

آسیب به اندام های بدن با مصرف زیاد لوبیا قرمز

اگرچه آهن موجود در لوبیا مفید است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به آسیب های مغزی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha