کد خبر: خواص-چای-سبز-و-نقش-آن-در-کاهش-خطر-ابتلا-ب
۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۰:۱۰
خواص چای سبز و نقش آن در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان

خواص چای سبز که طی سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان تبدیل شده است بسیار گسترده است.

چای سبز و فواید بی‌شمارش برای سلامتی و بهبودی بیماری‌ها باعث شده که مصرف آن به عنوان یک نوشیدنی روزمره طرفداران زیادی پیدا کند.

چای سبز سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است؛ ترکیباتی که تاثیر بسیار مهمی بر سلامت انسان دارند. بهبود کارکرد مغز، سوزاندن چربی، پیشگیری و محافظت در برابر انواع سرطان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی از جمله مهم‌ترین فواید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز محسوب می‌شوند.

علاوه بر این خاصیت مهم، خواص بسیاری برای چای سبز شناسایی و به صورت علمی اثبات شده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم تا دریابیم چرا چای سبز از دیرباز نه فقط به عنوان یک نوشیدنی معمول و روزمره بلکه به عنوان یک دارو توسط مردم در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

با شناخت این ۹ مورد از مهم‌ترین خواص چای سبز برای سلامتی احتمالا شما هم این نوشیدنی را به برنامه روزمره خود اضافه خواهید کرد.

۱. مهم‌ترین خواص چای سبز برای سلامتی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن نشات گرفته‌اند

چای سبز فقط یک نوشیدنی ساده برای رفع تشنگی نیست. ترکیبات متعدد و مفیدی که در گیاه چای سبز وجود دارد، می‌تواند آن را به یک نوشیدنی ثابت در رژیم غذایی روزمره تبدیل کند.

چای به طور کلی سرشار از پُلی‌فنول‌هاست؛ گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها که به عنوان ترکیبات شیمیایی طبیعی، فواید بسیاری چون کاهش تورم و التهاب و کمک به مقابله با سرطان به همراه دارند.

علاوه بر این، چای سبز حاوی کاتچین مشهور به «EGCG» است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی که به پیشگیری از تخریب سلول‌ها و عملکرد بسیاری دیگر از فرآیندهای سلولی مولکولی در بدن کمک می‌کند.

چنین ترکیباتی، می‌توانند میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش دهند و از سلول‌ها و مولکول‌های بدن در برابر تخریب محافظت کنند. رادیکال‌های آزاد نقش مهمی در فرآیند پیر شدن بدن و ایجاد بسیاری از بیماری‌ها ایفا می‌کنند.

ترکیب EGCG یکی از قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز است که توانایی و تاثیر آن در بهبود بیماری‌های مختلف توسط تحقیقات و بررسی‌های علمی مورد تایید قرار گرفته‌است. در حقیقت EGCG اصلی‌ترین عامل ایجادکننده خواص چای سبز و فواید آن در حوزه‌های پزشکی و سلامت به‌شمار می‌رود.

۲. چای سبز باعث بهتر شدن عملکرد مغز می‌شود

فردی که یک تی بگ چای سبز در لیوانش دارد و مشغول کار است و از خواص چای سبز استفاده می کند|سیوطب

چای سبز نه تنها شما را بیدار و هشیار نگه می‌دارد، بلکه واقعا به تقویت عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. کافئین موجود در چای سبز -که به‌عنوان یکی از محرک‌های مغز شناخته شده‌است- کلیدی‌ترین نقش را در این مورد بازی می‌کند.

گرچه میزان کافئین موجود در چای سبز به اندازه قهوه نیست اما برای ایجاد پاسخ‌های لازم در مغز کافی است. در واقع میزان کافئین چای سبز به مقداری است که تاثیرات مثبت آن ایجاد می‌شود و در عین حال، عوارض ناخوشایند ناشی از مصرف زیاد کافئین را نیز به‌ همراه نخواهد داشت.

کافئین جلوی اشباع شدن ادنوسین (یکی از واسطه‌های عصبی که در مواقع مختلف خصوصا هنگام خواب تولید می‌شود) در مغز را می‌گیرد و به این صورت راه را برای بیشتر شدن میزان دیگر واسطه‌های عصبی دوپامین و نوراپینفرین باز می‌کند که باعث افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد ذهن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کافئین می‌تواند جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز از جمله خلق‌وخو (مود)، هوشیاری و آمادگی حواس پنج‌گانه، سرعت عکس‌العمل بدن و حافظه را بهبود ببخشد.

البته در میان خواص چای سبز، کافئین تنها ماده موثر در بهبود عملکرد مغز نیست. چای سبز حاوی مقداری آمینو اسید تیانین (یا اِل- تیانین) است که می‌تواند از سد خونی-مغزی (BBB) عبور کرده و به انتقال پیام‌های عصبی کمک کند.

تیانین موجب افزایش فعالیت واسطه‌های عصبی گابا (GABA) در مغز می‌شود که تاثیر ضد اضطراب دارد. همچنین تیانین سطح دوپامین و میزان تولید امواج آلفا در مغز را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که تیانین و کافئین تاثیر متقابل نیز دارند؛ یعنی ترکیب این دو در کنار هم می‌تواند نتیجه مضاعف و قدرتمندتری در بهتر شدن عملکرد مغز به جا بگذارد. در واقع به دلیل وجود هم‌زمان تیانین و مقدار کمی کافئین، چای سبز نوع متفاوتی از هوشیارسازی را نسبت به قهوه ایجاد می‌کند.

بسیاری از افراد گزارش کرده‌اند که با مصرف چای سبز به جای قهوه، انرژی مداوم‌تر و باثبات‌تری را تجربه کرده‌اند و در هنگام کار نیز عملکرد موثرتری داشته‌اند.

۳. چای سبز چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد

اگر به ترکیبات موجود در انواع داروهای چربی‌سوزی گیاهی نگاه کنید، به احتمال بسیار زیاد چای سبز را در میان آن‌ها ببینید. در واقع یکی از مهم‌ترین خواص چای سبز که در تحقیقات علمی به اثبات رسیده، تاثیر آن در بالا رفتن ضریب متابولیسم (سوخت‌وساز بدن) و افزایش چربی‌سوزی است که آن را به یکی از پرطرفدارترین محصولات گیاهی برای لاغری تبدیل کرده‌است.

تحقیقات نشان می‌دهد، در افرادی که مطابق یک برنامه منظم چای سبز مصرف کرده‌اند -در مقایسه با دیگران که دارونما دریافت کرده‌اند- میزان اکسید شدن (سوختن) چربی‌ها می‌تواند تا ۱۷ درصد افزایش یابد. البته در نتیجه برخی دیگر از پژوهش‌ها نیز، تاثیر خاصی از چای سبز در چربی‌سوزی مشاهده نشده که نشان می‌دهد میزان این تاثیرگذاری ممکن است به شرایط جسمی و ویژگی‌های هر فرد بستگی داشته باشد.

همچنین کافئین موجود در چای سبز هم می‌تواند عملکرد فیزیکی بدن را بهبود ببخشد. کافئین می‌تواند اسیدهای چرب را از بافت چربی جدا کند و به حرکت در بیاورد، تا با قرارگرفتن در دسترس چرخه متابولیسم، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha