کد خبر: داروهای-وارداتی-فاقد-برچسب-فارسی-مورد
۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: قیمت داروها در سراسر کشور یکسان و توسط کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت تعیین می شود و محصولات وارداتی که فاقد برچسب فارسی باشند و یا برچسب اصالت نداشته باشند مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.


به گزارش وبدا، دکتر فیروز سرودی – معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ضروری خواندن حمایت از بیماران خاص برای تهیه اقلام دارویی متذکر شد: سهم بیمار یا مابه التفاوت داروهای بیماران خاص، توسط معاونت غذا و دارو تقبل می شود.


دکتر سرودی ضمن اشاره به یکسانی قیمت داروها در سراسر کشور یادآور شد: قیمت دارو در سراسر کشور توسط کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود البته قیمت داروها ( داخلی – وارداتی) با توجه به کارخانه تولید کننده یا برند متفاوت بوده که این امر ممکن است سبب سردرگمی بیماران شود.
وی تاکید کرد: مصرف نابجا و خودسرانه آنتی بیوتیک ممکن است عوارض ناخوشایندی در پی داشته باشد. مصرف آنتی بیوتیک نامناسب نه تنها عفونت را درمان نمی کند بلکه ممکن است سبب بروز عوارض جانبی ، بدتر شدن وضعیت بیمار، پیچیده تر و طولانی تر شدت بیماری و به دنبال آن نیاز به مراجعه و بستری شدن در بیمارستان و استفاده از داروهای گران تر شود.


وی در ادامه افزود: ازسوی دیگر بیمارانی که بیش از حد نیاز و به طور خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف می کنند دچار نوعی مقاومت به آنتی بیوتیک های موجود شده و در کنار خود سایر افراد جامعه را نیز در معرض مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها قرار می دهند. تنها راه از بین بردن این چرخه معیوب این است که در گام اول تنها هنگامی آنتی بیوتیک تجویز و مصرف شود که مورد نیار است .


معاون غذا و دارو ی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص گزارش عوارض دارو و یا اشتباه داروخانه ها گفت : عموم مردم می توانند از طریق سامانه 1490 و در آینده نزدیک با داخلی 3 کد 190 به طرح شکایات و یا بیان عوارض دارویی بپردازند. این سامانه علاوه بر موارد ذکر شده پاسخگوی سوالات در خصوص نحوه صحیح مصرف داروها ، تداخل دارویی و سازگاری داروهای تزریقی ، مصرف داروها در حاملگی و شیردهی، مسمومیت با داروها ، سموم گیاهان ، گارهای سمی و گزیدگی ها می باشد.
وی در پایان توصیه کرد: مصرف کنندگان باید در هنگام خرید محصولات داخلی به تاریخ تولید ، تاریخ انقضا و پروانه ساخت درج شده روی بسته بندی توجه کنند. در مورد محصولات وارداتی ، تمامی محصولات باید دارای برچسب اصالت مخدوش نشده باشند و حتما از طریق سامانه پیامکی درج شده بر روی چسب اصالت استعلام شوند. محصولات وارداتی که فاقد برچسب فارسی باشند و یا برچسب اصالت نداشته باشند مورد تایید سازمان نمی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha