کد خبر: درباره-ورزش-بدنسازی-و-مراقبتهای-آن-بیش
۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲
درباره ورزش بدنسازی و مراقبت های آن بیشتر بدانید

ورزش بدنسازی

ورزش بدنسازی (Bodybuilding) به دو بخش حرفه ای و عمومی تقسیم می شود. افرادی که میبینید بازوهای بزرگی داشته و شکمشان چند تکه است، بدنسازی حرفه ای کار می کنند. سعی کنید در کنار اینکه به تغذیه سالم تان اهمیت می دهید، ورزش بدنسازی را هم انجام دهید تا سلامتی فیزیکی و روحی تان تامین شود.

معنی واژه بدنسازی

معنی واژه بدنسازی «  از طریق تمرین و رژیم غذایی» است. اما در بدنسازی حرفه ای این کلمه به معنی «ساختن و رشد بدن به هدف مسابقه دادن» است. این دو تعریف پایه و اساس یکسانی دارند و جفتشان با ساختن قدرت عضلانی، بدنشان را می سازند.

ورزش بدنسازی عمومی

در بدنسازی عمومی افراد با مقاصد تفریحی یا سلامتی، بدنشان را می سازند. با ورزش بدنسازی عمومی در کنار اینکه سلامت و اعتماد به نفس شما بهبود می یابد، خودتان بیشتر بدن تان را دوست دارید. بدنسازی روشی جهت عضله سازی است که از راه تمرین مداوم و چسبیدن به یک روتین منظم به وقوع می پیوندد. همچنین، ورزش بدنسازی، شخص بدنساز را وا می‌دارد تا تغییراتی را در برنامه غذایی‌ بدهد تا عضلاتش راحتتر رشد کنند. کسی که قصد انجام بدنسازی را دارد، باید به برنامه‌های تمرینی خسته کننده و ایجاد تغییرات در تغذیه، خیلی منظم و متعهد باشد. وی باید دائما به توصیه های حرفه‌ای این ورزش گوش دهد.   یک متخصص تغذیه برای برنامه غذایی و یک مربی بدنسازی برای برنامه‌ تمرینی‌ در کنار هم به شما کمک می‌کنند تا در طول فرایند بدنسازی، دوران بی خطری را طی کرده و سرعت رسیدن به موفقیت تان بیشتر شود. بدنسازان حرفه‌ای از سه استراتژی اصلی برایب اینکه به درستی عضلاتتان حجیم شود، استفاده می‌کنند: تمرین با وزنه، تغذیه‌ی کامل و اختصاصی، و استراحت کافی.

تمرین با وزنه در ورزش بدنسازی

اولین راه برای بهبود و ساختن بدن شما، «تمرین با وزنه» است که تمرین‌های قدرتی هم نامیده می‌شود. تمرین با وزنه موجب پارگی‌های خیلی خیلی ریزی در عضلات شما می‌شوند که بدنسازها به آن میکرو تروما می گویند. فرایند ترمیم و بازسازی این پارگی های ریز سرآغاز رشد عضلانی را فراهم می کند. بنا بر برسی های بدست آمده، هرچه تحمل عضلات ما در برابر این پارگی‌ها بیشتر شود، سایز عضلات هم بزرگ‌تر خواهد شد. افزایش این پارگی‌های خفیف با هدف پرورش عضلات در بدنسازی، هیپرتروفی نامیده می‌شود. این اتفاق، همان زمانی که یک تمرین را در چند ست، چندین بار تکرار می‌کنید شروع می‌شود، چرا که عضلات شما مجبور می‌شوند وزنی بیشتر از آنچه همیشه تحمل می‌کرده‌اند را حرکت دهند. حالا بعضی‌ها برای اینکه پیشرفتشان قطع نشود، به مرور زمان، وزنی که با آن تمرین می‌کنند را افزایش می‌دهند، بعضی هم تعداد تکرارها را بیشتر می‌کنند. بعضی‌ها هم ترکیبی از این دو روش را انتخاب می‌کنند تا بدنشان به سیستم تمرینی‌شان عادت نکند.

تغذیه در ورزش بدنسازی

تغذیه در ورزش بدنسازی

تغذیه‌ی کامل و صحیح برای رشد عضلانی صحیح الزامی است. این یعنی اینکه در مقایسه با اشخاص دیگر، به کالری بیشتری نیاز دارید، تا پروتئین و انرژی بیشتری برای ساخته شدن عضلات جدید به بدنتان برسد. کربوهیدرات‌ ها برای بدنسازها بسیار مهم هستند. چون می‌توانند انرژی تمرینات سنگین و پشت سر هم را فراهم کنند. بدنسازها ۲۵ تا ۳۰٪ از مجموع کالری مصرفی‌شان را باید از منابع پروتئینی مانند مرغ، گوشت، بوقلمون، ماهی، و تخم مرغ، و همچنین انواع دانه‌ها، آجیل و لوبیا تامین کنند تا نیاز بدن شان به پروتئین رفع شود درباره غذای مناسب در بدنسازی باید بگوییم که بدنسازها، هر روزه ۵ تا ۷ وعده باید غذا بخورند. با این روش سیستم سوخت و سازشان تنظیم می شود. همچنین کسانیکه ورزش بدنسازی انجام می دهند، باید بطور مستمر در کل روز آب بنوشید تا عضلات و کل بدنتان هیدراته بماند.  

استراحت کافی برای بدنسازی

این نکته را تاکید می کنیم که زمانی که در باشگاه هستید و تمرین می‌کنید، عضلات بدنتان تحریک می‌شوند. اما رشد عضلانی، زمانی اتفاق می افتد که بعد از تمرین در حال استراحت هستید. بدون استراحت کافی، آنطور که از یک بدنساز توقع می‌رود، عضلات شما رشد نخواهند کرد. اگر به خوبی، هر شب ۷ تا ۸ ساعت نخوابید، بدن شما زمان کافی برای ریکاور شدن و بازیابی انرژی را پیدا نمی کند و عضلات نمی توانند خودشان را بازسازی کنند.

تقویت کننده‌ها در ورزش بدنسازی

خیلی از بدنسازها ترجیح می‌دهند از داروهایی مانند استروئیدها استفاده کنند تا سریع‌تر عضله سازی کنند. این کار، با وجود اینکه بدنساز را سریع‌تر به نتایج مورد نظرش می‌رساند، اما تاثیرات جانبی ناخوشایندی داشته و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. یکی از عوارض استفاده از استروئیدها، کاهش تستوسترون در مردها و بوجود آمدن آکنه و ریزش شدید موها در مردها و خانم‌ها می باشد. البته داروها با مکمل ها فرق می کنند. مکمل‌های ورزشی، منابع غذایی دارند و صرفا برای تامین ساده‌تر، سریع‌تر، و ارزان‌تر مواد مغذی مورد نیاز بدن یک ورزشکار در ورزش بدنسازی استفاده می شوند.

ورزش بدنسازی حرفه‌ای

بدنسازی حرفه‌ای همان ورزشی است که ورزشکارانش بازوهای خیلی خیلی بزرگی دارند و بدنشان همه عضله است. این ورزش ابتدا در سال ۱۹۰۰ میلادی و در انگلیس آغاز شد. از آن به بعد، این رشته در سراسر دنیا پخش شد، و به یکی از رقابتی‌ترین ورزش‌های دنیا تبدیل شد.  در سال ۱۹۹۰ هم فدراسیون جهانی بدنسازی ایجاد گشت. بدنسازان حرفه‌ای، به خاطر اهمیت و بزرگی مسابقاتی که می خواهند در آن شرکت کنند، باید از قبل اجازه‌ ورود به مسابقه مورد نظر را کسب کنند. این اجازه، با توجه به تیپ بدن آنها، تجربیاتشان، رقابت‌های پیشین، و مقام‌هایی که تا به حال کسب کرده‌اند بدست می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha