کد خبر: درمان-اصلی-شانه-منجمد،-توان-بخشی-و-ورزش
۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴

یك متخصص طب فیزیكی گفت: بیماری شانه منجمد حدود ۳ درصد از افراد جامعه را درگیر می کند كه رنج سنی آن بین ۴۰ تا ۷۵ سال است.

 

به گزارش خبرگزااری سلامت، دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیكی در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان این كه اکثرا خانم ها درگیر بیماری شانه منجمد می شوند و احتمال دوطرفه بودن آن وجود دارد، افزود: اگر یک مفصل درگیر شود، مفصل مقابل در ادامه بیماری حدودا ۵۰ درصد درگیر می شود.
وی با بیان اینكه سیر بیماری، مشخص است، ادامه داد: در ابتدا با درد شروع می شود. حدود ۹ الی ۲ ماه درد شروع می شود. بیماری پیش می رود تا به فاز دوم بیماری برسد که خشکی مفصل شایع می شود و فرد دچار محدودیت حرکتی می گردد. درد مزمن در این مرحله وجود دارد. فاز سوم بیماری، فاز بهبود است که درد و خشکی از بین می رود. این بیماری اگر درمان نشود، طی ۳ الی ۱ سال خود به خود بهبود می یابد؛ اما مشکل اینجا است که فرد کارآیی خود را از دست می دهد.
این متخصص طب فیزیكی با تاكید بر اینكه به علت بی حرکتی، عضلات شانه بسیار ضعیف و ناتوان می شود، گفت: منشأ درد یا از گردن است و مثلا فرد دیسک گردن هم دارد یا از طولانی نشستن پشت میز کامپیوتر است که عضلات را درگیر می کند، یا منشأ درد از مفصل شانه است. شانه یخ زده علت خاصی ندارد.
به گفته وی، بیماری دیابت، دیسک گردن، کم کاری تیروئید، انجام عمل جراحی و دستماری روی ناحیه سر و گردن و قفسه سینه، سابقه وارد شدن ضربه از جمله عواملی است که احتمال شانه یخ زده را بیشتر می کند یا آن را تشدید می کند.
پناهی در پاسخ به این پرسش كه به کسی که احساس می کند شانه هایش به سمت جلو آمده و آن را جلوی آینه به شکل قوز می بیند و موقع صاف راه رفتن احساس درد دارد، چه توصیه ای دارید؟، افزود: این موضوع کمی با شانه یخ زده یا منجمد مرتبط است. افرادی که در جوانی شانه هایشان گرد می شود، شانه به سمت جلو افتاده است، به علت ضعف عضلات بین دو کتف است. مخصوصا در دانشجویان. این افراد موقع صاف راه رفتن دچار درد ناحیه شانه می شوند و علت آن، این است که عضلات کوتاه شده، کشیده می شود و دردناک می شود. درمان این افراد با استفاده از بریس و تمرینات ورزشی است.
وی در پاسخ به این پرسش كه شما در توضیح تان اشاره کردید که شانه منجمد ممکن است خود به خود بهبود یابد. آیا با این حال می توان از درمان بیماری خودداری کرد؟، گفت: این حالت می تواند منجر به کارآیی پایین در فرد شود. یعنی کیفیت زندگی فرد پایین می آید. اگر قرار است با کیفیت پایین زندگی کنیم، خیلی از درمان ها را نباید انجام بدهیم. به علاوه این که تحمل درد در طولانی مدت منجر به بروز افسردگی، اختلالات اضطرابی و بی قراری در فرد می شود. اگر قرار است فرد سالم و توانمند به جامعه برگردد، باید هرچه زودتر درمان صورت گیرد.

این متخصص طب فیزیكی درمان اصلی شانه منجمد را غیر جراحی دانست و اظهارداشت: البته در موارد بسیار بسیار نادر، با عمل جراحی ممکن است چسبندگی های موجود در مفصل که باعث دردناکی شده را برطرف نمود. در حقیقت درمان اصلی، توان بخشی و ورزش درمانی است..
وی در پایان خاطرنشان كرد: در صورت بی توجهی به درمان، محدودیت حرکتی ممکن است ادامه یافته و برای فردی که در مراحل انتهایی به پزشک مراجعه کرده، کاری نمی توان انجام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha