دندانپزشک کودکان با اشاره به اینکه بیشتر از نیم لیتر شیر پرچربی نباید روزانه توسط کودک مصرف شود، گفت: مصرف نوشابه‌های صنعتی سبب خوردگی وحل شدگی مینای دندان می‌شود.

 

میترا صابرپور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت  در مورد رابطه تغذیه وپوسیگی دندانی در کودکان  اظهارداشت: برای کاهش ریسک پوسیدگی دندان های کودکان توصیه به مصرف نوشیدنی‌های مفید مانند شیر وآب همچنین محصولات متنوع فاقد ترکیبات قندی شیرین شده مانند میوه، سبزیجات تازه،نان خصوصا ازنوع سبوسدار می‌شود.

 

وی افزود: نوشابه‌های صنعتی بدلیل داشتن   phپایین، نباید مرتب مصرف شوند چراکه خوردگی وحل شدگی مینا راسبب خواهدشد. شیر و آب نوشیدنی‌های مفیدی هستند اما بیشتر از نیم لیتر شیر پرچربی نباید روزانه توسط کودک مصرف شود.

 

دندانپزشک کودکان  ادامه داد: چای وقهوه شیرین نشده نیز از نوشیدنی‌های قابل قبول تلقی می‌شوند. نکته دیگر تناوب مصرف مواد قندی است و از انجا‌یی که پس از هربار مصرف مواد قندی، ترشح بزاق افزایش می یابد تا  phاسیدی ایجادشده دردهان رابه حالت عادی برگرداند،پس از مصرف مواد قندی، ترشح بزاق افزایش می یابد که این افزایش ترشح بزاق با تکرر زیاد ممکن نبوده  به همین دلیل به کودک توصیه می‌شود کلیه مواد قندی مورد علاقه خود رایکدفعه مصرف کند و بعد از آن دهانش رابشوید.

 

 

صابرپور اضافه کرد:به والدین توصیه می‌شود از دادن تنقلات شیرین باتناوب زیاد حتی در مقادیر کم به کودکان خودداری کنند.نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که آیا کودک، خوراکی یانوشیدنی را قبل از خواب مصرف کرده است یاخیر؟تقریبا اغلب اوقات دیده می شود که کودک درست قبل از خواب نوشیدنی شیرین مصرف نموده که چنین عادتی باید حتما متوقف شود.

 

 

وی گفت: در نیم ساعت آخرقبل از خواب نباید هیچ نوع خوراکی یا نوشیدنی مصرف شود،درعین حال قدرت پاک کنندگی بزاق هم به میزان زیادی با کاهش جریان آن در حین خواب،کاهش می یابد.مصرف طولانی مدت آبمیوه از طریق شیشه شیر در طی روز یا استفاده از شیشه شیر بعنوان آرامبخش در طول شب باید به شدت منع شود

 

 

دندانپزشک کودکان خاطر نشان کرد: در غیر این‌صورت باتخریب شدید وسریع کل دندان‌های شیری، ایجاد خواهد شد.بسیاری از مادران گرفتن شیشه از کودک را همراه با ناراحتی بیش از حد ونا آرامی در خانواده می‌دانند.برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود ترکیب محتوای شیشه در طی دوهفته، رقیق شود  تاجایی که کودک فقط موقع خواب، آب بنوشد.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha