کد خبر: دولت-یک-ریال-هم-به-شهرداری-تهران-پرداخت
۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۲۱
عده‌ای در حق مدیریت شهری بی انصافی می‌کنند!

(بخش دوم و پایانی)مینا افسریان: کرونا بسیاری از درآمدهای شهرداری تهران را کاهش داد و باعث شد بسیاری از پیش بینی‌ها برای تحقق بودجه عملی نشود که در همین زمینه خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت در گفت‌وگوی تفصیلی با سید محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

چه پروژه‌هایی اولویت مدیریت شهری است؟

توسعه مترو و خرید اتوبوس و همچنین انجام 2 هزار پروژه کوچک مقیاس در محلات بسیار مهم است که همه این موضوعات از تصمیمات شورا محسوب می‌شوند. امروز خرید بعضی باغات به خصوص در بافت فرسوده و تبدیل آنها به فضای عمومی بسیار مهم است و باید با خرید باغات مانع از خشک شدن و از بین رفتن آنها شویم. اولویت‌های مهم زیادی داریم که باید تا قبل از پایان دوره پنجم مدیریت شهری آنها را به سرانجام برسانیم.

افزایش دارایی‌های شهر

طی سال‌های گذشته آنطور که انتظار می‌رفت کارها ساماندهی نشدند و نتوانستیم املاک کوچک شهر تهران را احصا کنیم. املاکی که ارزش افزوده‌ای ندارند باید با سیاست‌هایی که اعلام شده به مزایده گذاشته شوند و مدیریت شهری منابع آنها را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند. با دوستان مذاکرات زیادی در خصوص املاک شهرداری تهران انجام داده‌ایم. به دنبال آن هستیم که برند شهروند و شهر آفتاب را به خوبی توسعه دهیم و همچنین تصمیم داریم با سرمایه گذاری‌های جدید منابع و دارایی‌های شهر را افزایش دهیم.

بدهی 69 هزار میلیاردی شهرداری تهران

ما در دوره پنجم مدیریت شهری، شهرداری تهران را با ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و این در شرایط اتفاق افتاده است که کشور بسیار منابع ارزی داشته و در سال 91 با وجود تحریم‌ها 119 میلیارد دلار نفت در کشور فروخته شده است اما آنچه که سهم شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری شده فقط بدهی بوده است.

فکر می‌کنید اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره چگونه بوده است؟

ما معتقدیم می‌شود برای شهر درآمد و منابع پایدار تامین کرد. در همین سه سال اخیر اگر نحوه اداره شهر و رویکردهای مدیریت شهری و شورای شهر تهران بررسی شود موفقیت در کارها زیاد بوده و می‌توان به خوبی از اقدامات و فعالیت‌ها دفاع کرد.

با مدیریت صحیح شهر را اداره کردیم

بی شک با یک مدیریت مسوولانه و صحیح می‌توان حتی در یک شرایط سخت شهری مانند تهران را با عظمت اداره کرد و استقراض هم نکرد. ما توانستیم با برنامه‌ریزی درست، بخشی از بدهی‌های شهر تهران را بپردازیم و اعتبار بانکی جدیدی برای انتشار اوراق قرضه پیدا کنیم. انتشار اوراق قرضه به خاطر بدهی‌های شهرداری تا قبل از شورای پنجم میسر نبود.

ما بر این باوریم که کارهای خوبی در این 3 سال انجام شده است و مدیریت شهری به خوبی توانسته برای پرداخت بدهی‌های خود با بانک‌ها مذاکره کند. با پرداخت‌هایی که داشتیم بدهی ارزی به ریالی تبدیل شد؛ همچنین بخشی از بدهی‌ها تهاتر شد. در مورد بدهی پیمانکاران هم بخشی پرداخت شده و اقدامات به خوبی صورت گرفته است. در مورد بعضی از مطالبات هم فقط ادعا مطرح بود اما ما با تعامل و مدیریت درست توانستیم اقدامات خوبی برای شهر تهران انجام دهیم. اگر انضباط مالی وجود داشته باشد می‌توان شهری مانند تهران را در حتی در شرایط سخت و با وجود کرونا، تحریم و بدهی‌های فراوان به خوبی اداره کرد.

به مردم از وضعیت دارایی‌های شهر گزارش خواهیم داد!

به مردم از وضعیت دارایی‌های شهر گزارش خواهیم داد و فکر می‌کنیم این روش باعث خواهد شد که منابع شهرداری به خوبی برای آینده حفظ و ذخیره شود. ما حتما ارزش افزوده‌های لازم برای دارایی‌ها را شناسایی خواهیم کرد.

وقتی برای اولین بار با رقم 69 هزار میلیارد بدهی مواجه شدیم بسیاری از دوستان به شدت نگران شدند که آیا می‌توان با وجود این رقم بدهی برای آینده شهر کاری انجام داد؛ اما امروز مشاهده می‌کنید که با وجود بدهی‌های سنگین توانستیم برای شهر کارهای ارزشمندی انجام دهیم. در همین چند ماه گذشته و با وجود کرونا توانستیم ۷۰ درصد بودجه را در حوزه نقدی محقق کنیم، البته در حوزه غیر نقدی هم که مربوط به املاک است باید تلاش‌ها بیشتر شود تا شاهد اتفاقات امیدوار کننده‌ای برای شهر تهران باشیم.

کم‌لطفی به اقدامات مدیریت شهری

شهرداری تهران می‌تواند در آینده بدون استقراض، فروش آینده شهر، دور زدن طرح تفصیلی، از دست رفتن باغات و کارهایی که به محیط زیست شهر آسیب بزند می‌تواند منابع لازم برای اداره و توسعه شهر را پیدا کند. آنهایی هم که می‌گویند مدیریت شهری در این سالها اقدامی انجام نداده به شهرداری تهران کم لطفی و بی انصافی می‌کنند چراکه ما با وجود کرونا و تحریم‌های شدید به خوبی در حال اداره کردن شهر هستیم.

با وجود تحریم‌ها توسعه مترو به سرعت در حال انجام است. اگر راه ورود اتوبوس خارجی باز می‌شد و یا می‌توانستیم در داخل کشور این اتوبوس‌ها را تامین کنیم بی شک کارهای بزرگی صورت گرفته بود، به هر حال محدودیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که شهرداری تهران را هم تحت تاثیر قرار داده است اما با وجود همه این محدودیت‌ها توانستیم پروژه صیاد شیرازی، تونل آرش، بزرگراه شهید بروجردی و پل گیشا را تکمیل کنیم. پروژه شهید نجفی رستگار که سالها غبار زیادی روی آن نشسته بود هم در این دوره مدیریت شهری تکمیل شد و به زودی افتتاح می‌شود.

همه پروژه‌ها تا پایان سال تکمیل می‌شوند

تا پایان سال جاری شاهد تکمیل و اتمام همه‌ی پروژه‌های نیمه تمام خواهیم بود. همچنین امسال و در هفته دولت کلنگ خط 10 مترو تهران زده خواهد شد؛ خطوط ۶ و ۷ مترو تهران که تنها اسمی از افتتاح آنها بود هم در این دوره مدیریت شهری با هواکش و سیگنالینگ در حال تکمیل است. به زودی به افکار عمومی در خصوص اقدامات انجام شده در این 3 سال از دوره مدیریت شهری توضیح خواهیم داد، ما معتقدیم می‌توان شهر تهران را بدون ایجاد بدهی‌های بی‌حساب و کتاب با استفاده از نظرات کارشناسانه و رفتار مسوولانه اداره کرد.

آیا در این شرایط سخت اقتصادی و با وجود کرونا امکان تحقق بودجه سال جاری وجود دارد؟

گزارشات امیدوارکننده است البته کرونا ضربه سنگینی به درآمدهای شهرداری تهران زد. معمولاً در ماه بهمن و اسفند سهم قابل توجهی از درآمدهای شهرداری تهران حاصل می‌شود، یعنی حدود ۴۰ درصد از درآمدها در این دو ماه پایانی سال محقق می‌شود. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده و مصوبات شورای شهر تهران فکر می‌کنیم تا حدودی مسئله حل شده و از وضعیت وخیمی که کشور و دنیا پیدا کرده‌اند، شهرداری تهران توانسته تا حدودی نیازهای خود را تامین کند.

اگرچه هزینه‌های شهرداری تهران بسیار بالا رفته اما ما به عنوان خط مقدم مقابله با ویروس برای بهشت زهرا(س)، پسماند، آتش نشانی، مترو، اتوبوس، تاکسی‌رانی و ... هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم و متاسفانه تا این لحظه هم نتوانستیم از یک میلیارد دلاری که برای کرونا پیش بینی شده بود از دولت کمکی دریافت کنیم. امیدواریم حداقل دولت برای خرید اتوبوس و مترو  به شهرداری تهران کمک کند تا کمی مشکلات ما کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha