کد خبر: رسانه-می-تواند-مفاهیم-قرآنی-را-به-مخاطب
۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲

رسانه می‌تواند زبان، ادبیات و نکات تفسیری را در نظر بگیرد و پس از آن، مفاهیم قرآنی را به مخاطب عرضه کند.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از ستاد خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛ در نشست تخصصی «رسانه و قرآن کریم» که روز چهارشنبه دوم تیر ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه قرآن برگزار شد،حجت‌الاسلام والمسلمین "محمدرضا زائری؛ فعال رسانه و استاد دانشگاه با تأکید بر فهم و عمل به قرآن، گفت: یکی از مقامات یکی از کشورهای همسایه در زمان پخش سریال حضرت یوسف(ع) عنوان کرد که جمهوری اسلامی دو قدرت دارد که یکی قدرت هسته‌ای و دیگری قدرت سریال‌هایش است.این مطلب نشانه می‌دهد که یک رسانه تا چه اندازه می‌تواند پیام‌هایی را به جامعه منتقل کند، یا به عنوان مثال مجموعه تلویزیونی امام‌علی(ع) که پخش می‌شد مطالعه روی برخی مدارس نشان داد که درصد بسیاری از پاسخ‌دهندگان هرچه در مورد حضرت‌علی(ع) می‌دانستند از این سریال بوده است.

این فعال رسانه اظهارداشت: کاری که قبلاً خانواده انجام می‌داد الان رسانه انجام می‌دهد و امروز با رسانه به عنوان عاملی مواجه هستیم که تمام بار فرهنگی را به دوش می‌کشد تا جایی که حتی نظام آموزشی ناچار است از رسانه استفاده کند.

وی در مورد شکل‌های مختلف انتقال معارف قرآن از طریق رسانه گفت: سه شکل مختلف وجود دارد؛ اول، استفاده مستقیم از الفاظ و عبارات قرآن کریم برای انتقال مفاهیم است، دوم، استفاده از قالب‌های مثل فیلم و سریال برای انتقال الفاظ است و سوم ،انتقال پیام بدون استفاده مستقیم از الفاظ است.

این استاد دانشگاه در مورد عوامل اختلال در فهم قرآن گفت: اولین عامل، زبان است که طبعاً غیرعرب‌زبان این مشکل را دارد، دومین عامل، ادبیات قرآن است که با وجود اینکه قرآن بسیار واضح و آشکار است اما فهم تمامی معارف آن کار هرکسی نیست و نیاز به تفسیر داریم و سومین عامل، نکات تفسیری قرآن است.

وی در ارایه راه حلی برای عوامل اختلال در فهم قرآن افزود: رسانه می‌تواند زبان، ادبیات و نکات تفسیری را   در نظر بگیرد و پس از آن، مفاهیم قرآنی را به مخاطب عرضه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زائری در پایان اظهارداشت: نقش رسانه فقط ایجاد انگیزه نیست، بلکه رسانه با استفاده از قالب‌های جذابش ایجاد انگیزه می‌کند و استفاده از قدرت رسانه، اثرگذاری زیادی دارد.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ٢٤ خرداد تا ٨ تیر مصادف با ٧ تا ٢٢ ماه رمضان به مدت ١٦ روز از ساعت ١٨ تا ٢٣:٣٠ واقع در مصلی تهران برگزار می شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha