کد خبر: زالاوا-فیلمی-قصه‌گو-که-سلایق-مختلف
۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
«زالاوا» فیلمی قصه‌گو که سلایق مختلف جامعه را جذب می‌کند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «ارسلان امیری» درباره تولید و آماده‌سازی نخستین ساخته بلند سینمایی خود گفت: فیلم سینمایی «زالاوا» در روستای شیان در کردستان فیلم‌برداری شد. همچنین به دلایلی امکان فیلم‌برداری در یکی از لوکیشن‌های فیلم واقع در کردستان پیدا نکردیم و فیلم‌برداری این بخش در خرم‌رود همدان انجام شد. درنهایت با حدود دو ماه پیش‌تولید در تهران، کردستان و همدان و با طی ۵۰ جلسه کار، فیلم‌برداری این پروژه به پایان رسید.

او ادامه داد: فیلمبرداری فیلم در شرایطی که وضعیت کرونا در سنندج و اطراف آن در وضعیت سفید بود، با اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه آغاز شد و خوشبختانه پیش از بحرانی شدن وضعیت کرونا، مرحله فیلم‌برداری به پایان رسید.

امیری گفت: این روزها مرحله پست‌پروداکشن فیلم در حال انجام است؛ نسخه‌ اولیه‌ تدوین فیلم توسط «عماد خدابخش» به اتمام رسید و تا هفته آینده نسخه‌ نهایی پس از طی آخرین مراحل صداگذاری، اصلاح رنگ، ساخت موسیقی و انجام کارهای ویژوال افکت آماده خواهد شد.

این کارگردان درباره داستان و مضمون این فیلم عنوان کرد: عنوان فیلم «زالاوا»، کُردی است و در رسم‌الخط زبان کردی، به‌صورت زال ئاوا به نگارش درمی‌آید که به معنی زال‌آباد است. «زال» هم به معنای پیر سفیدمو است؛ اما عمدا در شیوه‌ نگارش برای عنوان فیلم، آن را به‌صورت «زالاوا» درآوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می‌پردازد که سال‌ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه‌ دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است.

 ارسلان امیری در ادامه با اشاره به ویژگی‌های نخستین تجربه کاری خود گفت: تجربه‌ ساخت اولین فیلم سینمایی‌ام، جذاب و این کار برای من پر از لحظات خوب و هیجان‌انگیز بود. همواره فکر می‌کردم برای ساخت اولین فیلم سینمایی‌ام خیلی باید سختی بکشم، ولی پس از گذر از دشواری‌های اولیه که برای اکثر‌ فیلم‌‌اولی‌ها یکسان است، و با این که شرایط کار، بسیار سخت و دشوار بود، در روند کار، آن طورها هم سختی را حس نکردم. مهم‌ترین دلیل آن داشتن تهیه‌کننده‌ای بود که تمام‌قد پای این فیلم، ایستاد تا ساخته شود. سمیرا برادری با همراهی پدر بزرگوارش روح‌الله برادری مشترک عهده‌دار تهیه‌ فیلم شدند و این ترکیب شور و تجربه در پدر و دختر راهگشای دشواری‌های فیلمی شد که ساخت پرریسکی داشت.

او در ادامه گفت: سمیرا برادری بعد از خواندن متن اولیه بیش از دو سال همراه و یاور فیلم شد تا سرمایه‌اش جور شود و ترسی از این نداشت که من آزادانه تلاش کنم دنیای شخصی خودم را در فیلم‌نامه و کارگردانی اجرا کنم. یا اگر هم داشت، بروز نمی‌داد تا روحیه‌ و اعتمادبه‌نفس من در‌روند پیش‌تولید و اجرا آسیب نبیند.

امیری تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین دلایل آسان شدن دشواری ساخت «زالاوا»، «آیدا پناهنده» بود. او به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و مشاور همراهم بود و مهمتر از آن اینکه این شانس را داشتم برای مدت بیش از ده سال در کنارش، روند ساخت چند تله فیلم و فیلم سینمایی‌اش را از نگارش تا تدوین تجربه کنم. همچنین اینجا نمی‌توانم از شانس همراه داشتن یک گروه درجه یک نام نبرم. اینکه این خوش شانسی از کجا آمد نمی‌دانم؛ اما کار کردن با بهترین‌های سینمای ایران معمولا نصیب فیلم‌اولی‌ها نمی‌شود. علاوه بر گروه بازیگران، مدیرفیلمبرداری و صدابرداری، مدیر هنری و طراح‌صحنه و لباس و گریم و تدارکات، مجموعه‌ دستیاران زیرمجموعه‌ گروه‌ها نیز بی‌نظیر بودند. سخت‌کوش، صبور و خوش‌انرژی. نام این عوامل فیلم و همکاران را همواره به خاطر خواهم سپرد.

او افزود: سه بازیگر اصلی فیلم و نقش‌های مکمل و فرعی و و هنرورها عالی بودند. بازیگرانی که از استان کردستان با ما بودند همه پرشور و‌ صبور، سرما و گرما و ایستادن‌های طولانی را تاب می‌آوردند و تا آخرین روزهای فیلمبرداری پرانگیزه ماندند. امیدوارم همه‌ همکاران فیلم «زالاوا» از نتیجه‌ی کار راضی و خوش‌حال شوند.

 امیری گفت: چند سال پیش که نسخه‌ اولیه‌ فیلم‌نامه تمام شد، می‌خواستم فیلم را به زبان کُردی بسازم؛ اما یافتن سرمایه برای فیلمی سینمایی به زبان کُردی که پروداکشن آسانی ندارد، برای سرمایه‌گذاران جذاب نبود. مسئله‌ اقبال عمومی و بازگشت سرمایه داشتند. خب حق هم دارند. استراتژی بعدی تغییر زبان فیلم به فارسی و جذب بازیگرانی بود که برای سرمایه‌گذاران هم جذاب باشد. بعد از اندکی تلاش تصمیم دیگری گرفتیم. درحال حاضر بهترین اتفاق ممکن برای «زالاوا» افتاده است؛ حضور بازیگران حرفه‌ای درجه یکی که ترکیبی از شور و انگیزه و تجربه هستند و فیلمی که به دو زبان فارسی و‌کُردی ساخته شد.

 او در پایان درخصوص برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: حیف شد. دوست داشتم واکنش مردم را در سالن‌های سینما نفس به نفس با تماشای صحنه‌های فیلم ببینم. «زالاوا» فیلمی قصه‌گو است که مردم با سلایق مختلف هر کدام ارتباط شخصی خاصی با فیلم خواهند گرفت اما این بیماری شوم این شانس را از من گرفت. امیدوارم این دوره جشنواره‌ فجر حتی‌الامکان طوری برگزار شود که امکان تماشا در سالن‌های فیلم از مردم گرفته نشود. کاش می‌شد با رعایت پروتکل‌ها با تعداد کم و محدود صندلی‌ها ولی در تعداد روزهای بیشتر، فیلم‌های جشنواره برای مردم به نمایش درآید؛ مثلا همه‌ بهمن‌ماه، در سینماهای مردمی فیلم‌ها به نمایش در آید. تعداد روزها و سانس‌های بیشتر با تعداد کم و با فاصله‌‌ تماشاگران‌. کاش می‌شد!

از جمله بازیگرانی که در  فیلم «زالاوا» به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به: نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌‌العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح کریمی، زاهد زندی اشاره کرد.

 عوامل سازنده «زالاوا» عبارتند از:

کارگردان: ارسلان امیری، تهیه کننده: روح‌الله و سمیرا برادری،  فیلم‌نامه: ارسلان امیری، تهمینه بهرام، آیدا پناهنده، مشاور کارگردان: آیدا پناهنده، مجری طرح: مهدی بدرلو، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی مردانه، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، طراح صحنه ولباس: محمدحسین کرمی، مدیر تولید: امیر اسکندری، جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، جلوه‌های ویژه میدانی: مجید حیدری با تشکر از محسن روزبهانی، دستیاراول فیلمبردار: احمد کاووسی، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، گروه کارگردانی: منشی صحنه: پوریا کاظمی‌فرد، دستیار دوم کارگردان: دانیال محمودنیا،  مترجم و دستیارکارگردان: هادی احمدی، دستیار سوم: مسعود گنجی، انتخاب بازیگران محلی: سیروان کریمی، فیلم پشت صحنه: روزبه خسروی، گروه تولید: دستیار تهیه: عسل یکتایی، جانشین تولید: جواد گنجی، مدیر تدارکات: مرتضی اسکندری، مدیر تدارکات پیشرو: آرمین پورمحمد، گروه فیلمبرداری: ایمان محمدی، حمید نجفی، رضا رسولی، سیروان خضری، پیمان کاووسی، علیرضا موسی‌زاده، محمدفیضی، استدی کم: بهروز سیفی، مسئول دوربین: مرتضی فرهادی، گروه تدوین: مجید طارمی، محمد امین طرقی، دستیاران صدابرداری: نیما خدادی، فرهان رحیمی‌نژاد، گروه صحنه و لباس؛ دستیار اول طراح: فریاد صالحی، مدیر صحنه: مهدی موسوی، دستیاران صحنه: امیر خدری، سینا محمدی، سمیرا امیری، دستیاران دکور: مهدی عزیز، فرشاد صالحی، مجید فاضلی‌راد، فخرالدین محمدی، دستیار اول لباس: نیاز حمیدی، دستیاران لباس: رویا قلعه گیر، محسن یعقوبی، گروه چهره‌پردازی: سیامک احمدی، حامد علی بخشی، فاطمه مشایخی، ایمان الله‌قلی، بهداد عزت‌پور، گروه جلوه‌های ویژه میدانی: بهزاد اسدی، دستیار ۱ تدارکات: سید مجید میر حسینی، دستیار ۲ تدارکات: حامد خاکسار، گروه تدارکات: حسین عالی شیئی، پویا صادقی، خدمات:سوران رشیدی، امین کریمی، علی رضاعالی پورعرب، پزشک احشام: متین سیدی، امور پزشکی: مهدی محمدی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha