سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان  با بیان اینکه پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی و درمان نقش عمده ای دارند، یادآور شد: سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی به ویژه در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است؛ در دنیا رویکرد علمی به پرستاران نهادینه شده و به سمت تخصصی پیش رفته است.

پرستاران در صف اول ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پرستاران در صف اول ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند، تصریح کرد: این قشر زحمات قابل توجهی را در مراکز درمانی متحمل می شوند؛ از ناحیه همراهان بیمار استرس و فشار زیادی به ویژه در اورژانس های به این افراد وارد می آید که با این اوصاف اما مورد کم لطفی قرار می گیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه پرستاران با وجود وظایف زیادی که بر عهده دارند مورد کم لطفی قرار می گیرند، افزود: پرستاران رکن جدایی ناپذیر روند درمان هستند و پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان و مدیران مجموعه ای را سامان می دهند که وظیفه آنها خدمت به مردم است و هر کدام از این حلقه ها باید کارکرد متناسب خود را داشته باشد تا هدف نهایی که ارائه یک سرویس مناسب به بیمار است تحقق یابد.

وی با یادآوری اینکه درصد قابل توجهی از دستورات پزشکی توسط پرستار انجام می شود، گفت: با این اوصاف اگر پرستار از یک رفاه نسبی از لحاظ فکری، اجتماعی و اقتصادی برخوردار نباشد تاثیر نامطلوبی را در ارتباط با روند درمان بیمار به جا گذاشته و  بهبود کامل بیمار حاصل نمی شود.

 

سازمان نظام پرستاری مستقل از نظام پزشکی خواسته های صنفی پرستاران را پیگیری می کند

امینی فرد با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری مستقل از نظام پزشکی خواسته های صنفی پرستاران را پیگیری می کند، ادامه داد: این دو مجموعه به دلیل نوع و ماهیت کاری که دارند باید تعاملات مناسبی را با هم داشته باشند؛ البته هر چند این دو مجموعه تعاملاتی را با هم دارند اما در این باره اعتراض هایی وجود دارد که بر خلاف روند تعامل گرایانه است از این رو باید در این باره نظام پزشکی و نظام پرستاری به موضوع تعامل توجه داشته باشند زیرا کار آنها با هم مرتبط و وابسته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در رابطه با مسائل رفاهی پرستاران اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، از کمبود پرستار در کشور انتقاد کرد و گفت: مهمترین مشکل جامعه پرستاری کمبود پرستار است که شاخص پرستار نسبت به جمعیت کشور و همچنین میزان تخت های بیمارستانی با استانداردهای فاصله زیادی دارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با هشدار نسبت به اینکه حجم بالای کار پرستاران فرسودگی روح و جسم آنها را به دنبال دارد، افزود: وزارت بهداشت و درمان باید در ارتباط با افزایش نیروی پرستاری برنامه ریزی کاملی داشته و به این موضوع توجهی جدی داشته باشد.

 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از کمبود شدید تخت بیمارستانی درکشور، ادامه داد: مادامی که در ارتباط با شاخص های تخت های بیمارستانی، مراکز جامع سلامت و تکمیل سیستم شبکه ای بهداشتی و درمانی ارتقا نسبی پیدا نکنیم به طور قطع فرصت های بکارگیری پرستاران هم محدود خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مسائل مختلف پرستاران را بررسی می کند، گفت: در این ارتباط به دنبال آن هستیم ارزیابی را با کمک انجمن های علمی و صنفی پرستاری داشته باشیم تا از این طریق میزان نرم های پرستاری را تعریف کنیم؛ ارتقا سیستم بهداشتی و درمانی که امکان بکارگیری پرستاران را فراهم می کند و همچنین افزایش ظرفیت های متناسب پرستاری همراه با افزایش کیفی سطح خدمات پرستاری از طریق ایجاد و بسط رشته های تخصصی در کنار توجه به میزان تعرفه های پرستاری از جمله اقدامات موثری است که باید در رابطه با بهبود وضعیت پرستان مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آنکه باید در تعرفه های پرستاری تجدید نظر شود، گفت: یکی از مصوبات لایحه برنامه ششم در ارتباط با جامعه پرستاری گسترش خدمات پرستاری در منزل و جامعه بوده که بیمه ها مکلف به آن شدند و دیگری بیمه مسئولیت مدنی پزشکان، پرستاران و دامپزشکان بوده است.

از دامن زدن تعارضات بین نظام پرستاری و وزارت بهداشت خودداری کرد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با بیان اینکه باید از دامن زدن تعارضات بین نظام پرستاری و وزارت بهداشت خودداری کرد با یادآوری افزایش کارانه پرستاران در دولت یازدهم، افزود: تعرفه پزشکان در شورای عالی دستمزد کاهش یافته و به حداقل خود رسیده است؛ اعتقاد داریم که تعرفه های پرستاری باید افزایش یابد؛ البته با طرح تحول سلامت دریافتی پرستاران نسبت به گذشته بیشتر شده است هر چند این دریافتی ها متناسب با زحمات آنها نیست و باید افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha