کد خبر: سردارمومنيمدیریت-صحنه-با-پلیس-است-پلی
۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲

جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه مدیریت صحنه با پلیس است، گفت: نقش پلیس راهور منحصر به فرد است و براساس اختیارات قضائی که دارد ، نقش آن مثل قاضی است.

به گزارش خبرگزاري سلامت  سردار " اسکندر مومنی" صبح امروز در دومین روز همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهور ناجا اظهار داشت: از تلاش ها و زحمات مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نیز سردار "مهری" تشکر می کنم.

وی افزود: مدت 6 سالی که در خانواده پلیس راهور بودم از افتخارات خدمتی من به شمار می آید.

جانشین فرمانده ناجا به سخنان وزیر کشور در خصوص آخرین دیدارش با فرمانده معظم کل قوا و ابراز رضایت کامل معظم له از عملکرد ناجا اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب این رضایت را نیز در دیدار با فرمانده ناجا که در اسفند ماه با ایشان داشتند ، اعلام کردند؛ معظم له ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد ناجا فرمودند: سلام من را به کارکنان نیروی انتظامی برسانید و امروز من نیز سلام ایشان را به شما روسا و مدیران ابلاغ می کنم.

سردار مومنی با اشاره به طرح نوروزی و مأموریت پلیس راهور گفت: مدیریت ، فرماندهی و مسئول سازی دستگاه های دیگر براساس قوانین و مقررات بر عهده پلیس است . این امر طبق مصوبات ستاد کل و تصویب ستاد فرماندهی کل قوا تعیین شده و در قانون جدید راهور نیز آمده است که مدیریت صحنه با پلیس است.

جانشین فرمانده ناجا خاطر نشان کرد: طبق ماده 14 تبصره 3 در صورتی که راننده خطا کند پلیس آن را جریمه می کند.همچنین دستگاه های متولی راه و سازندگان خودرو نیز در صورتی که تخلفی انجام دهند پلیس می تواند آنها را مقصر تلقی کرده و به دستگاه قضائی معرفی کند، چرا که مدیریت و فرماندهی صحنه با پلیس است و این اختیار از سوی قانون به آن داده شده است.

این مقام عالی انتظامی کشور تصریح کرد: پلیس تنها مسئول بالا رفتن آمار تصادفات نیست بلکه شرایط محیطی نظیر راه ، خودرو، و ...در این امر  دخیل هستند؛ 50 درصد کشته ها در مسیر و 50 درصد دیگر در سر صحنه رخ می دهد. لذا باید از همه ظرفیت ها اعم از درون و برون سازمانی برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن  بهره ببریم.

سردار مومنی به تعامل پلیس با کلیه سازمان ها و دستگاه های مسئول اشاره کرد و گفت: پلیس به تنهایی نمی تواند تصادفات را مدیریت کرده و کشته ها را کاهش دهد.

سردار مومنی در تایید این مطلب به چند پرونده در خصوص محکومیت خودروسازان و به زندان رفتن یک مدیر عامل، انفصال از خدمت و پرداخت جریمه اشاره کرد و ادامه داد: ما با راهداری، خودروسازی، امداد و نجات و... تعامل داریم اما در اجرای قانون هر کسی تخلف کند به آن رسیدگی می‌کنیم. 

وی گفت: زبان صحبت با مردم زبان احترام است و پلیس راهور بیشترین ارتباط را با مردم دارد اما اگر تخلفی ببیند، طبق قانون برخورد می‌کند. 

سردار مومنی بیان کرد: هرگز توصیه ما این نیست که از تخلفات به خصوص تخلفات حادثه‌ساز چشم‌پوشی کنیم بلکه حتما باید بر اساس قانون و اختیارات برخورد شود؛ چرا که حفظ جان افراد برای ما مهم است؛ البته اعمال قانون باید همراه با ادب و احترام باشد.

این مقام ارشد انتظامی به اختیار قانونی پلیس راهور در سر صحنه اشاره و اظهار داشت: به طور مثال پلیس می تواند طی دو تخلف حادثه‌ساز خودرو را 72 ساعت توقیف کند اما این تصمیم پلیس سر صحنه است که ببیند چگونه مدیریت کند و با توجه به اینکه ایام عید را پیش رو داریم حتی بعضی وقت‌ها توقیف دو ساعته می‌تواند مفید باشد. 

وی با بیان اینکه پلیس راهور اختیارات قضائی دارد، افزود: نقش پلیس راهور منحصر به فرد است و مانند یک قاضی سر صحنه عمل می‌کند؛ هم تخلف را تشخیص می‌دهد هم اعمال قانون و جریمه می کند.

جانشین فرمانده ناجا به تجهیز تیم‌های گشتی و نیروهای انسانی برای طرح نوروزی اشاره کرد و گفت: پنج هزار نیروی کمکی و هزار تیم گشتی در اختیار پلیس راهور قرار می‌گیرد تا آنها در جاهایی که نیاز است و بیشترین تصادفات رخ می دهد، به کار گرفته شوند. 

سردار مومنی به پیگیری موضوعات اقتصادی و افزایش حقوق پرسنل پلیس راهور پرداخت و خاطرنشان کرد: ما این موارد را مدنظر داریم.#

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha