کد خبر: سطح-کیفی-آثار-وب‌سری-جشنواره-امسال-با
۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۷
سطح کیفی آثار وب‌سری جشنواره امسال بالاتر از گذشته است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «حسین شیخ‌الاسلامی» مشاور دبیر جشنواره سی وسوم در امور محتوایی و مدیر بخش وب‌سری این جشنواره در تعریفی از مفهوم وب‌سری توضیح داد: از سال گذشته که بخش وب‌سری به جشنواره اضافه شد، این بخش بیشتر به افکار عمومی معرفی شد. چند سالی است که چند وب‌سری معروف در کشور توانسته‌اند بین مخاطبان جایگاهی پیدا کنند. در واقع شاید مخاطب چندان با اسم وب‌سری آشنا نباشد اما مصادیق آن را می‌شناسد. در تعریف عام و شناخته شده وب‌سری، باید گفت که وب‌سری سریال‌هایی در بین سه تا پنجاه دقیقه را شامل می‌شود که به صورت منظم و دوره‌ای و به شکل فصلی بر بستر اینترنت برای مخاطب ارائه می‌شوند. همچنین وب‌سری‌ها به لحاظ تکنیکال و نوع تصویربرداری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی مناسب پخش براساس سرعت‌های متغییر اینترنتی هستند‌.

او ادامه داد: وب‌سری چند شاخه مختلف دارد، آنچه که در ایران موفق بوده است، به دو نوع وب‌سری‌های فوق‌حرفه‌ای (سریال‌های تلویزیونی که در وی‌او‌دی‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند) و وب‌سری‌های طنز مبتنی بر انیمیشن مانند «دیرین دیرین» که مدت زمانی بین یک تا سه دقیقه دارند، تقسیم می‌شوند. محل انتشار وب‌سری‌ها فضای شبکه‌های اجتماعی است. وب‌سری گونه‌های مختلفی دارد و از کاری که یک نفر با ابزار ساده تولید محتوا می‌کند تا مجموعه‌های حرفه‌ای را شامل می‌شود.

شیخ‌الاسلامی در ارزیابی این بخش در دوره سی‌وسوم بیان کرد: امسال ما با بحرانی فراگیر به نام کرونا روبه‌رو بودیم. عموم وب‌سری‌هایی که در دوره گذشته جشنواره اصفهان که به عنوان نخستین جشنواره رسمی این ژانر جدید را به رسمیت شناخت حضور داشتند، از پیش تولید شده بودند. امسال با وب‌سری‌هایی روبه‌رو بودیم که محوریت آن‌ها کرونا و مسائل اجتماعی بود. تفاوت بنیادی که وب‌سری امسال با سال گذشته دارد این است که شاهد تاثیر فضای عمومی این ژانر جدید دنیای تصویر بر افکار عمومی و افراد متخصص و حرفه‌ای چه در حوزه هنر و چه جامعه‌شناسی خواهیم بود.

او افزود: آنچه که وب‌سری‌ها می‌توانند در مورد کرونا منتقل کنند و تاثیر و ضریب نفوذی که می‌توانند داشته باشند، قابل توجه و سرمایه‌گذاری است. هزینه‌هایی که این بخش دارد به مراتب کم‌تر از تولیدات تلویزیونی و رسانه‌های دیگر است.

شیخ‌الاسلامی گفت: استقبال خوبی در این دوره از جشنواره صورت گرفته است. سطح کیفی به تناسب رشدی که در فضای مجازی و بین اهالی صنعت تصویر در فضای وب  داشتیم، بیشتر شده است. محور اصلی موضوعات امسال مبحث دردناک و در عین حال مهم کرونا است. به همین دلیل ما با آثار با کیفیت و خوبی روبه‌رو هستیم که تلاش می‌کنند تا برای مخاطب کودک و نوجوان ابعاد مختلف این پدیده را نمایش دهند.

مدیر بخش آثار وب‌سری در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تشریح دستاوردهای دوره گذشته، گفت: مهم‌ترین دستاوردی که سال گذشته داشتیم و به‌نظر می‌رسد که در آن موفق بوده‌ایم، به رسمیت شناخته‌شدن این ژانر و عضو جدید در صنعت تصویر است. گردش مالی و مخاطب این ژانر جدید به مراتب در حال رشد بوده و بحران کرونا هم این رشد را تسریع کرده است. در طول سال گذشته در بخش کودک و نوجوان نهادهای مختلف این ژانر را به رسمیت شناخته‌اند و ما باید ممنون بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم کودک و نوجوان باشیم که با اضافه کردن این بخش مسیر را باز کرد تا نهادهای دیگر هم این بخش را به رسمیت بشناسند. از سال گذشته تا امسال تعداد کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، دو برابر شده‌ است. آثاری که در دوره قبلی در این بخش پذیرفته شدند، امروز هر کدام به یک کسب‌و‌کار تبدیل شده‌اند و در حال ورود به جامعه مخاطبان هستند. این خود اتفاقی راضی‌کننده است.

او در پایان تاکید کرد: امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند و کسب ثروت و افزایش مخاطب در فضای عمومی کسب‌وکار در بخش وب‌سری به روند خود ادامه دهد. همچنین سهمی که این عضو از خانواده هنر در صنعت سرگرمی کودک و نوجوان دارد، روز به روز بیشتر شود. پیوندهای میان سینما به عنوان صنعت مادر در حوزه تصویر و وب‌سری افزایش یابد تا ما به‌تدریج شاهد پدیده محصولات جانبی تصویری در مورد فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان باشیم. همه این‌ها منوط به این است که جشنواره با همین جدیت در سال‌های آینده به بخش وب‌سری توجه کند.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha