بی‌تدبیری، مهم‌ترین دلیل تشدید آلودگی هوا/ خبر خوش تخصیص بودجه برای حل مشکل آلودگی

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و تخصیص بودجه به آن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سمیه رفیعی در «سلام تهران» با اشاره به تخصیص بودجه برای رفع مشکل آلودگی هوا، گفت: مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک را مصوب کرده، اما قطعاً برای اجرای این قانون نیاز به تصویب بودجه است. در این چهار سال بودجه‌ای که به صورت متمرکز به این قانون تخصیص داده شده باشد، نداشتیم و صرفا در حد اعتبارات استانی بوده که به هر استان به صورت سلیقه‌ای تخصیص داده شده است.

وی درباره تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم، ابراز داشت: اخیرا دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی را چاپ کرده که آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی‌ هوا را قابل توجه اعلام کرده است.

این نماینده مجلس پیرامون مشکلات موجود بر سر راه حل معضلات مختلف، گفت: مشکل ما این است که بیشتر از این که بخواهیم علت و عوامل را از بین ببریم به عوارض می‌پردازیم. به این فکر نمی‌کنیم که عامل مشکل را اصلاح کنیم. به عارضه بیشتر می‌پردازیم.

وی درباره اطلاع مسئولین از منابع آلوده‌کننده هوا نیز گفت: در تمام کلان‌شهرهایی که بحث آلودگی هوا دارند، نسبت آلایندگی در منابع ثابت و متحرک متفاوت است. هفته گذشته شهرداری تهران نشستی را با استادان محیط زیست که بر آلودگی هوا کار کرده بودند برگزار کرد و گفته‌هایشان با هم متفاوت بود و نمونه‌برداری از آلایندگی نیز متفاوت است.

رفیعی با بیان اینکه باید موضوع آلایندگی را متناسب با هر شهر دید؛ مثلا در تهران یکی از منابع، بحث pm2.5 است که آن‌قدر مشکل دارد، بیشتر نیز دیده می‌شود. مثل بهره‌برداری از کارخانه‌های شن و سیمان که در همین اطراف تهران وجود دارد که تا ۹۰ متر داخل عمق زمین رفته‌اند. قیمت خانه‌هایی که کنار این مکان ساخته شده نسبت به سایر خانه‌هایی که در بخش‌های دیگر این منطقه وجود دارد، بیشتر است. متولی ساخت این منازل نیز شهرداری است.

وی درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا، عنوان کرد: راهکارهای مقابله با آلودگی هوا از سه دسته خارج نیست؛ یکی راهکارهای فنی مثل برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی. دوم راهکارهای اجرایی مثلاً حتماً باید پارکینگ در شهرهای بزرگ تأمین شود و دسته سوم که دو دسته اول را قطعاً دچار اختلال می‌کند، راهکارهای مدیریتی است. کسی به عنوان مدیر شهری، وزارت کشور و وزیر نیرو اگر آلودگی هوا برایش مسئله اولویت‌داری نباشد، برای آن هیچ قدمی بر نخواهد داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فرماندهی آلودگی هوا مسئله‌ای مهم است و با توجه به اینکه در حال حاضر آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین مطالبه‌های مردم است، افزود: شک نکنید معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها مخصوصاً تهران قابل حل است؛ به شرط اینکه من و امثال من بخواهیم به صورت واقعی این مشکل را حل کنیم. به رئیس جمهور نیز گفته‌ام خیلی از مسائلی که در زمینه آلودگی هوا داریم، حتی نیازی به بودجه ندارد و یکسری از تصمیمات و خوش‌سلیقگی‌های مدیریتی لازم دارد.

وی با طرح این سوال که پارکینگ منطقه عباس‌آباد که به منطقه‌ای اداری تبدیل شده است، چگونه تامین می‌شود؟، گفت: حتی تقاضای سفر مردم و توزیع ترافیک را هم مدیریت نشده است. این مسائل حتی به بودجه نیز نیاز ندارد و فقط مدیریت می‌خواهد و تصمیماتی که بتواند این‌ها را اجرا کند. تمام این مسائل را مفصل با شهردار تهران مکاتبه کرده و راهکارها را ارائه داده‌ایم. تعارف نیز نداریم و حتی به استاندار تهران نیز راهکار اجرایی داده‌ایم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha