کد خبر: سهم-مردم-در-پرداخت‌ها-به-جز-فرانشیز،-ا
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که پرداختی از جیب مردم، خط قرمز وزارت بهداشت است، گفت: طی دو سال گذشته علیرغم افزایش ارزش نسبی تعرفه‌ها، پرداختی خانوارها برای خدمات درمانی به‌طور واضحی کاهش داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شب گذشته، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع "بررسی تعرفه های پزشکی و دریافت‌های غیرمتعارف" اجرا شد، با اشاره به این‌که دریافت های غیر قانونی دو ریشه دارد، گفت: یکی رابطه مالی پزشک و بیمار است و در هر کشوری که سیستم پوشش همگانی مطلوبی نباشد، این رابطه به چشم می خورد و دوم، نقش بیمه یا دولت است که در تامین منابع حوزه سلامت نقش مهمی دارند.

 

دریافت‌های غیرمتعارف در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده است
حریرچی در خصوص کاهش چشمگیر دریافت‌های غیرقانونی در حوزه سلامت گفت: با همکاری خوب جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی، بحث دریافت‌های غیرمتعارف در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده و در بخش خصوصی در شهرستان‌ها نیز به ندرت دیده می‌شود. این موضوع همچنین در بخش خصوصی تهران نیز کاهش بسیار چشمگیری داشته است.
به گفته وی، همدلی و همزبانی مهمترین عاملی است که منجر به این موفقیت بزرگ شد و این رویداد سبب شگفت زدگی ناظرین بین‌المللی نیز شده است.
حریرچی اذعان داشت: بر اساس بند ه ماده 38 برنامه پنجم توسعه و ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که اخیرا توسط مجلس به تصویب رسیده است، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است هرسال قبل از تصویب بودجه و قبل از شروع سال جدید، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای همه ارائه‌دهندگان به قیمت واقعی و با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف اقدام کند.
وی با اشاره به این‌که در 10 سال گذشته تعرفه‌های پزشکی هیچ وقت به موقع ابلاغ نشده است، بیان داشت: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای سال 95 ، حدود 5 ماه قبل از پایان سال 94 نرخ های جدید تعرفه‌های پزشکی را پیشنهاد دادند، اما هنوز این نرخ تصویب و ابلاغ نشده است
معاون کل وزارت بهداشت افزود: از تعداد 9 عضو شورای عالی بیمه، تنها 2 عضو آن ارائه دهندگان خدمات هستند که یکی وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت و دیگری سازمان نظام پزشکی است. بنابراین هفت عضو دیگر تامین کننده منابع، از دستگاه‌های دیگر هستند.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت دنبال تولیت با حکمرانی خوب است و اگر شورای عالی بیمه تحت نظارت وزارت بهداشت باشد، این نابسامانی‌ها حل خواهد شد.

 

قسمت عمده هزینه‌های سلامت مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است
قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که حوزه سلامت یک حوزه خدماتی است و قسمت عمده هزینه‌های این حوزه مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه خدمات بهداشتی درمانی در واقع از نوع افزایش حقوق و دستمزدی است که هرساله برای کارکنان دولت و کارکنان بخش غیر دولتی و خصوصی شامل کارگران و دیگر گروه‌ها انجام می شود؛ قاعدتا در این زمینه میزان تورم موجود در جامعه را هم باید در نظر داشت.

 

پرداختی از جیب مردم، خط قرمز وزارت بهداشت است
به گفته حریرچی، در تمام دنیا وزارت بهداشت کشورهایی ضعیف تلقی می‌شوند که پرداختی مستقیم از جیب مردم بابت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بالا باشد که این امر در کشور ما خط قرمز وزارت بهداشت است.

در تمام کشورها کتاب تعرفه خدمات سلامت بومی‌سازی می‌شود
سخنگوی وزارت بهداشت تعرفه را ابزار سیاستگذاری دانست و گفت: همه کشورها کتاب تعرفه خدمات سلامت را از ابتدا بومی‌سازی کرده و با توجه به مقتضیات کشور خودشان اصلاحاتی در آن انجام می‌دهند سپس به‌عنوان معیار از آن استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه همواره گروهی هستند که نمی‌خواهند نظارت‌ها صورت پذیرد و ترجیح می‌دهند با جوسازی‌های بی‌اساس و غیر مستند، میز مذاکره هوا باشد و این قطعا به نفع مردم نخواهد بود.

 

سهم مردم در پرداخت‌ها به جز فرانشیز، افزایش نمی‌یابد
حریرچی متذکر شد: طی دو سال گذشته علیرغم افزایش ارزش نسبی تعرفه‌ها، پرداختی خانوارها برای خدمات درمانی به‌طور واضحی کاهش داشته است.
وی افزود: با ابلاغ تعرفه‌های جدید، سهم مردم در پرداخت‌ها به غیر از فرانشیز افزایش نمی‌یابد.
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی ایسپا، از بیماران یک ماه پس از ترخیص در خصوص نحوه و کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های دولتی نظرسنجی صورت گرفته که خوشبختانه نتایج مثبتی داشته است.
وی افزود: با حمایت مجلس و دولت گام‌های بزرگی در بهبود خدمات حوزه سلامت برداشته شده، اما هنوز تا ایده آل‌ها فاصله داریم.
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که به صورت غیر مستقیم پرداخت‌های پزشکی را از مردم رصد می‌کنیم، اظهار داشت: هرگونه دریافتی خارج از صورت حساب بیمارستان تخلف است.
حریرچی در پایان از مردم خواست تخلفات پزشکی را با سامانه 1690 در میان بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha