سی لاکس، موارد کاربرد و عوارض جانبی...
سی لاکس دارویی گیاهی است که یک ملین و مسهل است و برای از بین بردن یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. با خبرگزاری سلامت همراه باشید تا بیش‌تر با این دارو آشنا شوید.

موارد کاربرد سی لاکس

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این دارو یک ملین است. سی لاکس برای رفع یبوست، رفع تنبلی روده و تخلیه آن نیز استفاده می‌شود. همچنین از این دارو برای تخلیه روده در مواردی همچون رادیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی مصرف سی لاکس

مصرف این دارو همانند دیگر داروها ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد. این عوارض جانبی در موارد جانبی رخ می‌دهند. اما آشنایی با آن‌ها ضروری است. برخی از عوارض سی لاکس در ادامه ذکر شده‌اند:
  • دل درد
  • اسپاسم شکم
  • تغییر رنگ ادرار
این نکته شایان ذکر است که موارد بالا کامل نیستند. البته به دلیل گیاهی بودن این دارو عوارض کمی پس از مصرف آن دیده شده است. اما توضیه می‌شود در صورت مشاهده علائم غیر معمول به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت تجربه علائم تهدید کننده (در مواقع بسیار نادر) با اورژانس (115) تماس بگیرید.

تداخلات دارویی با سی لاکس

تداخلات دارویی با سی لاکس مصرف این دارو در کنار داروهای دیگر ممکن است با برخی تداخلات همراه باشد. این تداخلات داروی ممکن است یا اثربخشی سی لاکس را کاهش یا افزایش داده و یا باعث ایجاد عوارض جانبی جدی در بدن شوند. برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند شامل موارد زیر هستند:
  • نیفدیپین
  • استروژن
  • داروهای ضد آریتمی‌ها
  • ایندومتاسین
موارد بالا کامل نبوده و شامل تمام داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، نیستند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، در صورت مصرف دارو یا داروهایی خاص، لیستی از آن‌ها را به پزشک خود قبل از مصرف تحویل دهید.

نام تجاری سی لاکس

یکی از سوالات متداولی که مصرف کنندگان این دارو می‌پرسند، نام تجاری آن است. این دارو با نام تجاری دینه نیز شناخته می‌شود.

موارد منع مصرف سی لاکس

در برخی موارد ممکن است مصرف سی لاکس برای برخی از بیماری‌ها و یا شرایط پزشکی شما مضر باشد. در صورتی که دارای هر یک شرایط پزشکی زیر بوده و یا مبتلا به هر یک از بیماری‌های زیر هستید، قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید:
  • آپاندیسیت
  • مشکلات روده
  • دیابت
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بارداری
  • شیردهی
  • دل دردهای بدون دلیل
  • خونریزی رکتوم
به این نکته باید توجه شود که موارد بالا کامل نیستند. در صورتی که دارای شرایط پزشکی و یا بیماری‌های خاصی هستید، پیش از مصرف لیستی از آن‌ها را به پزشک خود تحویل دهید.

میزان دوز مصرفی سی لاکس

میزان دوز مصرفی سی لاکس سی لاکس دارویی بدون نسخه است و می‌توان آن را به صورت آزاد از داروخانه‌ها تهیه کرد. اما توصیه می‌شود حتما پیش از مصرف با یک پزشک متخصص مشورت کنید. چرا که مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات شود. مشکلاتی همچون وابستگی بدن به این دارو (اختلال در عملکرد روده) و یا اسهال از جمله این عوارض هستند. اسهال نیز ممکن است باعث کم آبی بدن شده و بسیار برای شما مضر باشد. بنابرین از استفاده خودسرانه از این دارو توصیه می‌شود خودداری کنید.

میزان مصرف در بزرگسالان

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، توصیه می‌شود سی لاکس را تها با دستور پزشک مصرف کنید. اما به طور کلی این دارو برای بزرگسالان به صورت زیر تجویز می‌شود:
  • 1-2 قرص در طول در 24 ساعت

میزان مصرف در کودکان

درصورتی که پزشک این دارو را برای کودکان تجویز کند، نصف قرص را در شبانه روز برای شروع توصیه خواهد کرد.
  • منظور از کودکان در این قسمت، بازه سنی 10 تا 12 سال است.
در صورتی کودکان زیر 10 سال نیاز به مصرف این ملین داشته باشند، عموما پزشک شربت این دارو را توصیه خواهد کرد.

نکته مهم هنگام مصرف سی لاکس

مصرف کنندگان باید به این نکته توجه کنند که سی لاکس عموما پس از 7 تا 8 ساعت پس از مصرف اثر می‌کند. بنابرین توصیه می‌شود برای اثربخشی هر چه بیشتر این دارو، آن را پیش از خواب مصرف کنید.

چند نکته مهم پیش از مصرف سی لاکس

سی لاکس
  1. حتما پیش از مصرف، تاریخ مصرف این دارو را چک کنید. هرگز داروی تاریخ مصرف گذشته را مصرف نکنید.
  2. در صورتی که قصد مصرف بدون نسخه از این دارو را دارید، در بازه بیشتز از دو هفته از این دارو استفاده نکنید.
  3. مصرف بیش از حد این دارو باعث از دست دادن مقادیر زیادی از پتاسیم و الکترولیت در بدن می‌شود، بنابرین از مصرف بیش از اندازه سی لاکس خودداری کنید.
  4. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس‌تر باشند، در صورت مصرف باید تحت نظارت پزشک باشند.
  5. هرگز این دارو را در کنار دیگر ملین‌ها مصرف نکنید.

در پایان، سی لاکس مفید یا مضر؟

این دارو همانند دیگر داروها اگر به صورت صحیح مصرف شود، نه تنها برای شما ضرری ندارد بلکه برای از بین بردن شرایط پزشکی و یا درمان بیماری‌های شما نیز مفید باشد. مشکل داروهایی که به صورت بدون نسخه قابل مصرف هستند، سوء مصرف احتمالی و یا استفاده نادرست از آن‌ها است. توصیه می‌شود تنها با نسخه پزشک از این دارو استفاده کنید.   این مطلب را نیز مطالعه کنید: آیا با ولتادک و موارد کاربرد آن آشنایی دارید؟  

نویسنده: معین حبیبی

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha