کد خبر: شیوع-اُمیکرون؛-سویه-جهش-یافته-کرونابر
۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹

برنامه " تهران 20"، چهاردهم آذر ماه، با حضور دکتر "مسعود یونسیان" عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا به بررسی شیوع سویه جهش یافته کرونا (امیکرون) پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما،دکتر مسعود یونسیان در پاسخ به سوال مجری با مضمون آن که آیا سویه جدید کرونا وارد ایران شده است یا خیر؟ توضیح داد: تاکنون گزارشی از داخل کشور مبنی بر شناسایی افراد مبتلا به امیکرون نداشتیم. اما نبود گزارشی از شناسایی افراد مبتلا را نمی توان به معنی عدم ورود این ویروس به کشور تلقی کرد.

 عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه داد: تا به حال نزدیک به چهل کشور از تمام قاره ها، شناسایی افراد مبتلا به سویه جدید کرونا را گزارش کرده اند.کشورهایی که به اندازه کافی تست های توالی یابی ژنتیکی انجام نمی دهند، می توان انتظار داشت که ویروس وارد آن کشور شده اما شناسایی و گزارشی نشده باشد.

دکتر یونسیان افزود: باتوجه به آن که کشورهای همسایه در شرق، غرب و جنوب ایران گزارشاتی مبنی بر شناسایی افراد مبتلا به امیکرون داشته اند، عقل و منطق حکم می کند که ما نیز فرض را بر آن بگذاریم که یا این ویروس به کشور ما وارد شده و یا در آینده ای نزدیک وارد خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تقریبا مطمئن هستیم که جلو ورود این ویروس به کشور را نمیشه گرفت، فقط می توانیم با یک سری اتفاقات آمادگی خودمان را تقویت کنیم که پس از مواجهه با ویروس غافلگیر نشویم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کوید-19 تصریح کرد: دانشمندان و محققان در سراسر دنیا هنوز به نتیجه ای نرسیده اند که آیا این واریانت جدید قدرت کشندگی بیشتری نسبت به سایر واریانت ها دارد؟ آیا از واکسن گریزی و یا سرایت پذیری بیشتری برخوردار است یا خیر؟ به همین دلیل توصیه می شود مجددا مراقبت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش دهیم.

دکتر مسعود یونسیان افزود: انتظار دارم مراکز آموزشی مثل مدارس و دانشگاه ها و هرآنجایی که بستر استفاده از سامانه های مجازی را دارند به مدت یک الی دو هفته (شناسایی ویروس تکمیل شود)، از جلسات حضوری خودداری کنند و مجددا از بستر فضای مجازی فعالیت هایشان را ادامه دهند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا خاطرنشان کرد: واکسیناسیون موثرترین راهکار پیشگیری از خطرات ناشی از ابتلا به کرونا است که هم در مقوله اثر بخشی و هم در خصوص بی خطری نتایج بسیار موفقی داشته است. لذا انتظار داریم مردم کشور در دریافت دز های دوم و سوم واکسن کرونا نیز کوتاهی نکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha