کد خبر: ضرورت-مشارکت-شهروندان-در-امور-امدادی-ب
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۲۳

دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی اعلام آمادگی کرد تا همکاری‌های لازم را در زمینه رفع خلاءهای قانونی در زمینه حقوق بشردوستانه داخلی و دریافت لوایح قانونی و ارائه آن از طریق دولت به مجلس؛ انجام دهد.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، الهام امین‌زاده در همایش امداد و نجات؛ مدیریت و مسئولیت از منظر فقه و حقوق با بیان این مطلب افزود: حقوق و تکالیف شهروندی اقتضاء می‌کند تا همه شهروندان در امور امدادی مشارکت داشته باشند و لذا نمی‌توان صرفا از سازمان‌های امدادی چون هلال‌احمر توقع مدیریت حوادث را داشت؛ بلکه در این زمینه باید به‌صورت کشوری عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر از سال 92 به دنبال تامین مکان‌هایی امن برای اسکان آسیب‌دیدگان احتمالی در صورت وقوع حوادث در تهران بود، اظهار کرد: بر این اساس اراضی شمال شرق، شمال غرب و جنوب تهران شناسایی شده و فضاهای وسیعی در اختیار قرار گرفت تا در صورت وقوع حوادث در پایتخت بتوان به سرعت خدمات لازم را به هموطنان ارائه کرد.

دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با استناد به ماده 62 منشور حقوق شهروندی مبنی بر اینکه حق شهروندان است که از بازداشت خودسرانه و بازرسی فاقد مجوز مصون باشند. ، عنوان کرد: یکی از پشتوانه‌های قانونی اجرای این ماده مصونیت بازداشت شهروندانی است که مصدومان حوادث را به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنند و لذا باید تمام تلاش خود را برای اجرای این قانون به کار بست.

وی با اشاره به بازدید نوروزی خود از فعالیت‌های امدادی اورژانس تهران؛ اظهار کرد: درخواست خدمت دهندگان به مردم، این بود که آموزش امداد و نجات همگانی شود تا شهروندان قبل از رسیدن نیروهای امدادی به هم کمک کنند؛ بر این اساس مذاکراتی با صداوسیما برای اختصاص زمانی به این آموزش ها در رسانه ملی؛ انجام شد. همچنین با وزارت ارتباطات مذاکراتی داشتیم تا به محض تماس شهروندان با اورژانس برای درخواست کمک؛ آدرس آنها مشخص شود و دیگر نیازی نباشد افراد درگیر استرس حادثه به نیروهای امدادی آدرس دهند و این امر موجب خواهد شد تا نیروهای امدادی با سرعت و دقت بیشتر در صحنه حاضر شوند.

امین زاده با بیان اینکه در تهران فقط نیروهای آتش‌نشان در مکان مشخصی مستقر هستند، گفت: از آنجا که بیشتر نیروهای امدادی تهران، در چادر‌ها و کانکس‌ها مستقر بودند، مکاتبه کردیم تا مکان‌هایی را به صورت اراضی در اختیار نهادهای متولی امداد و نجات قرار دهند و همچنین با توجه به توسعه آموزش همگانی امدادی، مکاتباتی با آموزش و پرورش انجام شد تا این مباحث در کتاب‌های درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه گنجانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha