کد خبر: عدم-افزایش-متناسب-تعرفه-ها-منجر-به-تعطی
۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰

عدم افزایش متناسب تعرفه ها منجر به تعطیلی مراکز درمانی و مطب ها می شود

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از سازمان نظام پزشکی،دکتر شهریار موسوی نژاد  با اشاره به این که بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی حکومت وظیفه تامین خدمات بهداشتی و سلامت را برای آحاد مردم بر عهده دارد،اظهار کرد: یکی از امورات مهم در این راستا تقویت بیمه های پایه و کاهش  هزینه سرباری از جیب مردم در ارتباط با سلامت است.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد دولت به جای این که بخواهد با رویکرد ایجابی عمل نموده و با افزایش بنیه مالی بیمه ها، درصد پرداخت از جیب مردم را کاهش و یا سرانه بهداشت را افزایش دهد، با اقدامات سلبی تلاش می‌کند تا فشار را به جای خود بر قشر جامعه پزشکی وارد کند.

وی  ادامه داد:  یعنی در شرایطی که بر اساس آمارهای رسمی مراکز ذیصلاح تورم حداقل ۴۰ درصدی از ابتدای سال تا کنون بر روی اکثر مواد وهزینه ها از جمله اجاره بها وجود داشته است؛ در صورت عدم افزایش تعرفه خدمات در سال بعد جامعه پزشکی دچار فقر بیشتری نسبت به تورم خواهد شد که ماحصل این قضیه می‌تواند به تعطیلی تعداد زیادی از مراکز درمانی سرپایی مخصوصاً مطب ها بیانجامد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شهریار ، قدس و ملارد با اشاره به این که عامه مردم کشور بویژه جامعه پزشکی که علیرغم افزایش هزینه هایش نمی تواند درآمد متناسب با آن هزینه ها را دریافت کند، دچار ورشکستگی خواهد شد؛ تصریح کرد: دولت با فشار مضاعف به این گروه تلاش می کند تا بخشی از وظایف خود را در حمایت از مردم به گردن  آنان بیاندازد ودر صورت تعطیلی بخش های درمانی و مطب ها دسترسی بیماران به خدمات این مراکز کاهش می یابد که درست برخلاف آن چیزی است که نمایندگان مجلس با دستاویز قراردادن آن، طرح اخیر خود مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان پزشکی به علت کمبود نیروی درمانی را مطرح کردند.

 موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با تعطیلی مراکز درمانی بخش زیادی از همکاران مجبور به مهاجرت می شوند که خود نشانه ای از عدم تدبیر در تخصیص و استفاده از منابع موجود کشور است یعنی پزشکی که میلیون ها تومان برای تحصیل و تجربه آموزشی وی هزینه شده ، به راحتی تجارب و خدمات خود را به کشورهای دیگر انتقال می دهد.

به گفته وی  این شرایط ممکن است منجر به ایجاد پدیده ای به نام خدمات القایی  شود یعنی وقتی که گروه پزشکی به علت کمبود تعرفه‌ها نمی‌تواند هزینه‌های معقول و معمول خود را در پایان ماه کسب کند ، متاسفانه درصد بسیار کمی مجبور به عدم رعایت اصول اخلاق حرفه ای شده و ممکن است هزینه های اضافی به بیمار وارد نمایند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شهریار ، قدس و ملاردگفت:  اگر دولت از جامعه پزشکی می‌خواهد که با او  همراهی و تعامل  داشته باشد باید وظایف متقابل خود را نسبت به این همراهی با جامعه پزشکی انجام دهد ، یعنی اگر قرار است جامعه پزشکی بار دولت در کاهش هزینه هایش را تقبل کند،  آیا دولت نیز حاضر است در چیزی که خود به صورت مستقیم در آن دخیل است ؛به جامعه پزشکی تخفیف دهد؟؟  آیا مالیات را کاهش می هد؟؟ آیا کمک هزینه معیشتی به آن ها خواهد داد ؟آیا بنزین را به قیمت یارانه ای به آن ها ارائه می کند؟ آیا به کاهش اجاره بهای مطب و خدمات دیگر مثل لوازم اولیه و تامین آن ها با ارز دولتی اقدام خواهد کرد یا نه ؟؟یا جامعه پزشکی را به حال خود رها کرده و علاوه بر این که اجازه افزایش تعرفه را نخواهد داد ؛آن ها را درگیر مسائل اقتصادی خواهد کرد  و دریافتی های خود از این قشر را به سبک و سیاق قدیم ادامه خواهد داد که این امر ظلم مضاعفی به جامعه پزشکی خواهد بود .

موسوی نژاد با اشاره به این که آینده جامعه پزشکی با این شرایط بسیار دردناک است؛ یاد آور شد : در طول ۲ سال کرونا جامعه پزشکی بدون چشم داشت مالی تمام تلاش خود را برای کمک به مردم و جامعه انجام داده است و انتظار می رود دولت سیزدهم نیز با مهربانی بیشتری با جامعه پزشکی برخورد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha