کد خبر: عضوکمیسیون-اجتماعی-مجلس-در-گفتگو-با-سل
۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان گفت: بنده صد در صد مخالف این هستم، چرا که واقعا در خیلی از مناطق محروم، کمبود پزشک و نیروی متخصص داریم. همین الان هم متاسفانه در راستای طرح تحول سلامت، پزشک مقیم را گذاشته اند. مطب که ندارند، در بیمارستان ها ازدحام ایجاد و برای نوبت بازار سیاه می شود و مردم در صف بوده و بلاتکلیف هستند و این موضوع، مشکل و معضل شده است.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درباره بند ب ماده 89 لایحه برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوع بودن دو شغله بودن پزشکان، اظهار داشت: بنده صد در صد مخالف این هستم، چرا که واقعا در خیلی از مناطق محروم، کمبود پزشک و نیروی متخصص داریم. همین الان هم متاسفانه در راستای طرح تحول سلامت، پزشک مقیم را گذاشته اند. مطب که ندارند، در بیمارستان ها ازدحام ایجاد و برای نوبت بازار سیاه می شود و مردم در صف بوده و بلاتکلیف هستند و این موضوع، مشکل و معضل شده است.

وی  با بیان این که کشور ما فعلا کشور جهان سوم است، گفت: ما باید اول این موضوع را قبول کرده و واقعیت ها را ببینیم و بر اساس واقعیت ها راهبردهایمان را تعریف کنیم. در خیلی از مناطق محروم اگر پزشکان، اجازه داشته باشند شیفتی را در ساعت اداری در اختیار دولت هستند، شیفت بعدی را در بخش های خصوصی کار کنند، هم به نفع مردم است و هم از تراکم مردم و ازدحام بی رویه بیمار در مراکز دولتی کاسته می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در بخش دولتی که مردم بیمه شده مراجعه می کنند و در بخش خصوصی که طرف دوست دارد به صورت خصوصی برود، مراجعه می کند. در این میان هم اگر بیمه هایمان کارآمد باشد و ساختار آنها اصلاح شود که الان نیست، چرا که نه ساختار بیمه و نه عمیق و کیفیت آن، درست است و الا ما اگر بیمه واسطه بین پزشک و بیمار شود و رابطه مالی بین پزشک و بیمار حذف شود و در بخش دولتی و خصوصی و بیمه ورود پیدا کند، عملا مشکلات و دغدغه نداریم که پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا می کند. در این زمان، پزشکان و مجموعه موسسات دولتی و خصوصی در مقابل بیمه ها پاسخگو خواهند بود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان این که ما راهنمای بالینی نداریم، یادآور شد: قیمت تمام شده خدمات به صورت واقعی را در کشورمان، هنوز نداریم. همچنین نظام سطح بندی و ارجاع نداریم که همه این ها اشتباه است. ما سال  84 پزشک خانواده را علم کردیم، بعد رفتیم در فاز این که آن را اجرا کنیم، ولی به زیرساخت های آن توجه نکرده و بیمه ها را یکپارچه نکردیم. تربیت پزشک خانواده امسال شروع شده، منابع درست و پایدار هم نداریم .

خضری با تاکید بر این که منابع پایدار، منابعی است که به مردم وصل بوده و نه این که به دولت وصل باشد، خاطرنشان کرد: حتما باید در مناطق محروم، پزشکان را مورد توجه قرار داد. در برنامه ششم این مصوبه را  داشتیم ولی در نظر گرفتیم که مواردی را اگر چنانچه دانشگاه علوم پزشکی تشخیص بدهد و لازم است که پزشک در آن منطقه کار کند، به صورت فردی و تک مورد می تواند مجوز بدهد که این مورد را شاید خیلی راحت نتوان اجرا کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر این استثنا هم وجود داشته باشد، به نظر بنده، باید اجازه دهند و برای این که پزشکان در مناطق محروم ماندگاری شان بیشتر شود، ما باید یک جذابیت هایی برای آنها در نظر بگیریم. به علاوه این که مردم در مناطق محروم انقدر در بخش های دولتی تلنبار نشوند چرا که نه شرایط  فیزیکی  و نه امکانات را داریم. یکی از مشکلات طرح تحول این است که متناسب با حجم مراجعین فضای فیزیکی لازم را نداریم.

کدخبرنگار41055

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha