کد خبر: عضو-شورای-عالی-سازمان-نظام-پرستاری-عنو-4
۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: مجموعه بدنه پرستاری ، نظام پرستاری، بزرگان پرستاری، شورای عالی سازمان نظام پرستاری ودانشکده های پرستاری به هیچ عنوان تربیت پرستار را جز در فضای آکادمیک در هیچ کجای کشور به رسمیت نمی شناسد وبا تربیت پرستار در بیمارستان مخالفند و آن را خیانت به جامعه پرستاری می دانند.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری دکتر اصغر دالوندی  در خصوص تربیت پرستار در بیمارستان  گفت: بحث تربیت پرستار در بیمارستان یک بحث منتفی شده است زیرا این بحث مربوط به سال گذشته می باشد که در یک سمینار یک روزه با برگزاری چند پانل  بررسی و نتایج آنها در حضور دکتر لاریجانی پرزنت و تصمیم گرفته شد که این مسئله مجددا توسط صاحب نظران پرستاری مورد بررسی قرار گیرد که در این رابطه معاونت پرستاری، هیات بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری با همکاری انجمن های علمی پرستاری  وبا هماهنگی قطب هفت نظام تحول آمورشی یعنی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان، یک نشست هم در اصفهان برگزار گردید.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اگر با این دید که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۳ پرستار وجود داشته باشد و این نگاه حامعه نگر وبرای کشورها و نظام های سلامتی که سیستم ارجاع و پزشک خانواده در آن اجرا شده، کاربرد دارد و پرستار به عنوان صف اول درمان و تماس با مردم محسوب می شود و معاینات اولیه را پرستار برعهده دارد و اگر لازم شد بیمار را به پزشک ارجاع می دهد،  اگر با این رویکرد پیش برویم بی شک به ظرفیت و تعداد بیشتری از پرستاران در کشور نیاز داریم، اما عدد و امار ۲۰۰ هزار تفر کمبود صحیح نیست و باعث نگرانی برای پرستاران می شود.

وی با اشاره کرد که بطور پراکنده خاصه در شهرهای بزرگ و مراکز استانی با کمبود نیرو در مواجه است خاطر نشان شد:  در نشست چند روز پیش در وزارت نیز کمبود نیروی پرستاری در کشور مطرح گردید و اعداد و ارقامی اعلام شد، که البته دقیق و صحیح نیست و نیاز است یک نهاد متولی حد وسط به عنوان مسئول سرشماری تعداد پرستاران حاضر و شاغل، آماده به کار و بیکار و خانه نشسته را بر عهده بگیرد.

دالوندی افزود: بیمارستان ها می بایست تعداد کمبود پرستار خود را معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری  وسپس  به دانشکده ها اعلام نمایند و دانشکده ها نیز ظرفیت پذیرش دانشجوی خود را افزایش داده و در مجموع دانشکده های کشورنیز آمادگی  لازم را برای برطرف کردن کمبود پرستار و پذیرش آن را جبران نمایند.

وی یادآور شد: در خصوص تربیت پرستار نظر بر این بود که با استفاده از ظرفیت برخی از بیمارستان هایی که براساس شاخص های طرح اعتبار بخشی ظرفیت کمک به تربیت پرستار را دارند می توانند زمینه را برای دانشکده ها فراهم و آنها را یاری کنند ، نه اینکه خود بیمارستان ها تربیت کننده پرستار باشند به این دلیل نام این طرح را در اصفهان به طرح استفاده از ظرفیت بیمارستان های دولتی و خصوصی در تربیت پرستار با محور دانشکده های تغییر کرد و عملا مجری و ناظر کار دانشکده های پرستاری هستند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: برخی از افراد می خواهند از داشته های خود در بخش خصوصی سوءاستفاده کنند و به این دلیل این طرح را پایه ریزی کرده اند اما جامعه پرستاری در تمامی رده ها با این طرح تربیت پرستار به طور کلی مخالف است و این طرح را  یک واژه ای من درآوردی می داند که در هیچ کجای جامعه پرستاری این نام  وجود ندارد.

وی در پایان افزود: به تمامی پرستاران اطمینان می دهیم که شورای عالی نظام پرستاری و دانشکده های پرستاری اجازه تربیت پرستار غیر آکادمیک را به هیچ ارگانی نخواهیم داد، بنابراین پرستاران کشور یک صدا در این ماجرا اتفاق نظر دارند که جای تربیت پرستار در دانشکده است و این موضوع باید در کشور نهادینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha