کد خبر: عضو-شورای-عالی-سازمان-نظام-پزشکیتأسيس
۴ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تاسیس دانشکده دندانپزشکی خصوصی را به مثابه تیر خلاص به پیکره نيمه جان و در حال احتضار سلامت دهان و دندان کشور دانست و گفت: این موضوع به طنزی تلخ شباهت دارد تا یک طرح کارشناسی شده توسط کارشناسان عرصه سلامت.

 

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي  نظام پزشکی، نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی ضمن ابراز تاسف از تاسیس دانشکده دندانپزشکی خصوصی با بودجه 80 میلیارد تومانی اذعان می کند :در دوره اى كه طبقه ثروتمندان نوظهور كه به لطف كاسبى تحريم هاى دهه اخير كشور و بى ثباتى بازار ارز و فروش چمدانى نفت آن هم با يا بدون نفت كش و دكل مربوطه و از سويى ديگر واردات شير مرغ و جان آدميزاد و سنگ پا از چين و ... در كشور نمايان شده اند، موضوع تأسيس دانشكده دندانپزشكى خصوصى ، بيشتر به طنزى تلخ شباهت دارد تا يك طرح كارشناسى شده توسط كارشناسان عرصه سلامت.

وی افزود : مگر در طى بيش از يك دهه گذشته، كم شاهد دندانپزشك شدن فرزندان مسؤولين مختلف يا ثروتمندان خلق الساعه از راههاى تحصيل در خارج از كشور، تحصيل در دانشكده هاى نوظهور ٤٨ گانه و بويژه واحدهاى بين الملل و ... بوديم كه كار به تأسيس دانشكده دندانپزشكى خصوصى رسيده است؟

وی با طرح این سوال که در كشورى كه رابطه حرف اول را در قياس با ضابطه مى زند، چه جاى تأسيس دانشكده دندانپزشكى خصوصى است. ادامه می دهد : در شرايطى كه پذيرش دانشجو در دانشكده هاى دولتى، آزاد و بين الملل فقط بايد از مسير كنكور سراسرى ميسر باشد، باز هم شاهد پذيرش بالاتر از ظرفيت اعلام شده در دفترچه كنكور هر سال بوده ايم .

به گفته این متخصص ارتودنسی زمانى بايد از بخش خصوصى و در حقيقت ثروت اندوزان استمداد طلبيد كه نياز كشور توسط بخش دولتى، تأمين نگردد، در حالي كه اکنون بيش از نياز كشور دندانپزشك روانه جامعه كرده و در آينده با سونامى دندانپزشك مواجه هستيم.

ناصری با اشاره به این که مبانى فكرى ثروتمندى و ثروت سازى حكم مى كند كه در پس زمينه ذهنى مؤسسان دانشكده دندانپزشكى خصوصى، سود آوری اقتصادی نیز مد نظر قرار گرفته باشد ، بیان می کند: سواى دندانپزشك شدن رابطه مند فرزندان و نزديكان و افراد مورد وثوق، اين سرمايه گذارى،  باید سود آورى اقتصادى هم داشته باشد كه آن هم وارد چرخه معيوب پذيرش دانشجو منوط به پرداخت شهريه ها و كمكهاى نقدى كلان و ... توسط افرادى خواهد شد كه از توانمنديهاى چندانى جز ثروت خانواده، برخوردار نيستند.

وی می افزاید : ممكن است خيرينى باشند كه نياز مالى هم نداشته باشند و علاقه مند به هزينه كرد در اين عرصه و تأسيس دانشكده خصوصى دندانپزشكى باشند اما بايد گفت كه عرصه سلامت، چاهها و چاله هاى فراوانى دارد و اگر كسى نيت كار خيرى دارد،  بهتر است به جاى تأسيس دانشكده خصوصى دندانپزشكى، به رفع يكى از اين چاله هاى بخش بهداشت و سلامت بپردازد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان این مطلب که خيرين مى توانند به موضوعات اجتماعى و ارتقاء فرهنگ سلامت زيستن در همه ابعاد سلامت پرداخته و هزينه كنند، اذعان می کند : نه تنها كشور هيچ نيازى به دندانپزشك بيشتر ندارد بلكه دندانپزشكان موجود هم افزون بر ظرفيت استاندارد كشور هستند.

وی  خاطرنشان می کند : امید است تصميم سازان عرصه سلامت، در واپسين ماههاى دولت يازدهم و رسم رايج در تصويب قوانين محير العقول در انتهاى دولتها صرفاً با مطامع خاص انتخاباتى يا اقتصادى و ...، در مورد تأسيس دانشكده هاى خصوصى دندانپزشكى و پزشكى عجولانه تصميم نگيرند.

به گفته ناصری تجربه نشان داده كه تصحيح تصميمات اشتباه دولتمردان سابق، به مثابه شكستن شاخ غول بوده و عملاً اجرايى نمى شود، بلكه چنين پيشنهادات برآمده از جلسات محفلى و دوستانه را به كارشناسان امر محول نمايند  و كشور را دچار خسرانى ديگر نكنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha