کد خبر: علائم-بیماری-آلزایمر-را-می‌شناسید؟
۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸

متخصص اعصاب و روان گفت: آلزایمر به عنوان یک بیماری اکتسابی در دوران کهنسالی بروز می‌کند.

 

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: بعد از شروع بیماری آلزایمر، طول عمر بیمار به طور متوسط حدود 8 سال می‌باشد و در کشور ما بین 3 تا 15 سال متغیر است.

حاجتی گفت: شیوع زودرس به صورت نادر در دهه پنجم زندگی دیده می‌شود. شیوع بیماری آلزایمر تا سن 60 سالگی حدود یک درصد افراد جامعه و بعد از این سن حدود 5درصد افراد مُسن را درگیر می‌کند.

وی افزود: در سنین 80 تا 90 سالگی امکان دارد بین 20 تا 40 درصد افراد جامعه به بیماری آلزایمر مبتلا شوند.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: در آلزایمر افراد مبتلا دچار اختلال حافظه و یکسری از تواناییهای شناختی مغز میشوند. با پیشرفت بیماری، توانایی‌های ساده تر مغز به تدریج از بین خواهند رفت یعن فرد قادر به انجام یکسری از اقدامات ساده نیست.
وی ادامه داد: بنابراین فرد مبتلا با گذشت زمان و افت بخش هایی از حافظه رو به عقب می رود. یعنی ابتدا وقایع روزها بعد ماه ها و سال های اخیر را به یاد نمی آورد تا جایی که ممکن است وقایع 30 سال اخیرش را به یاد نیاورد. بنابراین با از بین رفتن سلول های مغزی توانایی های مرتبط با آن قسمت از مغز از دست می رود.

رییس هیأت مدیره انجمن آلزایمر ایران اذعان داشت: مشکلات روانی و رفتاری هم جزء بیماری دمانس (زوال عقل) آلزایمر محسوب می شوند، برای نمونه فرد دچار سرگشتگی، بیقراری، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری می شود و در مقابل افرادی که قصد مراقبت از وی را دارند نیز امکان دارد مقاومت کند.

وی متذکر شد: از طرفی دیگر فرد دچار هذیان و توهم می شود به گونه ای که احساس می کند فرزندانش قصد دزدیدن وسایلش را دارند و ممکن است صداهایی بشنود و شخصی که سال هاست فوت شده را ببیند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha