کد خبر: علل-ایجاد-و-عوارض-زگیل-های-تناسلی
۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران هشدار داد: زگیل های تناسلی یا وارت که ازطریق آلودگی با ویروسHPV از راه تماس جنسی قابل انتقال است به دلیل میزان شیوع بالا در نسل جوان ایجاد نگرانی  کرده است.

 

دکتر اعظم السادات موسوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: در پی ابتلا به این ویروس دو نوع بیماری ایجاد می شود یکی زگیل های تناسلی و دیگری سرطان های دستگاه تناسلی و در برخی مواقع سرطان حلق، حنجره، مری و رکتوم.

وی مهم ترین عامل ایجاد زگیل های تناسلی  را رفتارهای پرخطر جنسی اعلام و تأکید کرد: در واقع امکان دارد در پی تماس های جنسی غیرمحافظت شده این بیماری انتشار یابد.

متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: افرادی که شریک های جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض درگیری با زگیل های تناسلی قرار دارند اما نه به این معنا که تنها راه انتقال این امر است؛بلکه افراد سیگاری و دارای سیستم دفاعی ضعیف تر هم در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

وی افزود: ازطرفی دیگر استفاده از برخی داروها به صورت طولانی مدت مانند کورتون منجر به ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن و در نتیجه زمینه ساز ابتلای فرد به این بیماری شایع و آزار دهنده خواهد شد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران خاطرنشان کرد: از این بیماری می توان با واکسیناسیون حدود 90درصد جلوگیری کرد و بین سنین 11تا 14 سالگی که اگر در این زمان نشد تا 26سالگی در خانم ها تزریق می شود و این واکسن از سنین 14 تا 16 سالگی در مردان هم قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه این واکسن به دلیل گرانی جزء واکسیناسیون ملی کشور نیست و توجیه شدن منطقی آن به عنوان یک واکسیناسیون ملی هنوز در دستور کار دولت قرار نگرفته است حال آن که امیدواریم به زودی با قیمت پائین تری جزء واکسیناسیون های ملی کشورمان قرار گیرد.

موسوی بیان کرد: هزینه درمان زگیل های تناسلی به شدت زیاد است و از طرفی دیگر بار عوارض روحی و روانی بسیاری را به زوجین تحمیل می کند.

وی تأکید کرد: بیشترین اهمیت درمان زگیل تناسلی برای جلوگیری از بروز سرطان دستگاه تناسلی است اما به دلیل این که ضایعاتی را در ناحیه پوست دستگاه تناسلی ایجاد می کند و گاهی اوقات با درد و خارش همراه است افراد درخواست درمان خیلی سریع دارند.

به گفته این متخصص زنان و زایمان این زگیل های تناسلی باید برداشته شوند حال گاهی با استفاده از برخی مواد دارویی موضعی و گاهی هم روش های جراحی مانند استفاده از لیزر؛ انجماد یا سوزاندن

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha